سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خرمهره" به کارگردانی محسن قصبیان از جمله آثاری است که در بخش مسابقه مرور جشنواره سی و پنجم به صحنه خواهد رفت. محسن قصابیان، این نمایش را سال گذشته دو بار به صحنه برد و هر بار با استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان روبه‌رو شد. این کارگردان تئاتر به هنرآنلاین گفت: پیشینه این نمایش به حدود ۱۵ سال پیش برمی‌گردد که فرهاد نقدعلی طرحی را برای فیلمنامه آماده کرده بود و قرار بود فیلم آن ساخته شود که متاسفانه ساخته نشد. سال ۸۳ نمایشنامه آن را نوشت و برای جشنواره فجر فرستادیم اما به دلایلی آن نمایش را کار نکردم. مدتی بعد فرهاد نقدعلی این متن را به نام "فسیل" تغییر نام داد و فکر می‌کنم یک بار هم در خانه تئاتر نمایشنامه‌خوانی شد و جایزه هم دریافت کرد.

قصابیان در خصوص مضمون نمایش خاطرنشان کرد: داستان سه مرد است که روایت احداث خطوط اتصال راه آهن را با رنج‌ها و شادی‌هایش بازگو می‌کنند.

او در باره فرم و شیوه اجرای نمایش نیز توضیح داد: در کارهای من معمولا کارگردانی و طراحی با هم است و دلیل آن هم این است که آنچه در صحنه باید قرار بگیرد در طول تمرینات و بر اساس بداهه به دست می‌آید و ابزاری که بازیگر نیاز دارد از آن‌ها استفاده کند با طراحی کارگردان و طراح، تبدیل به چیدمان صحنه می‌شوند و به همین دلیل این هر دو در کنار هم قرار می‌گیرند و با هم پیش می‌روند. معمولا خیلی علاقه‌ای ندارم از چیزهایی مانند دیوار در صحنه استفاده کنم بلکه بیشتر ابزار است که در صحنه استفاده می‌شود و چیدمان کلی کار را می‌سازد البته متن هم راهگشا است برای این نمایش. طبیعتا وقتی متن‌هایی که ساختار دراماتیک دارند را برای اجرا انتخاب می‌کنیم شاید طراحی‌های دیگری را بطلبند اما کارهایی از جنس متن "خرمهره" آزادی بیشتری را می‌دهند برای اینکه ما فضا را به سمت ایجاز و اختصار ببریم و از کمترین آکسسوار استفاده کنیم اما حتی الامکان بهترین چیزهایی که با بستر مفهومی کار به نوعی عجین باشد را بکار می‌گیریم.

قصابیان در رابطه به تغییرات اجرایی این نمایش خاطرنشان کرد: یک شخصیت به نمایش اضافه کردم، چرخش‌هایی در کار داشتیم که اکنون آنها را حذف کرده‌ام. ایده‌ای داشتم که به دلیل محدود بودن زمان اجرا امکان‌پذیر نشد. البته این نمایش در ارمنستان به صحنه خواهد رفت و به احتمال بسیار این تغییرات در آنجا شکل می‌گیرد.

داستان کودکی در جنگ

عامر مسافر آستانه کارگردان جوانی است که بعد از اجرای نمایش "پروانگی" توجه منتقدان و مخاطبان تئاتر را به سوی خود جلب کرد. او در این دوره از جشنواره نمایش "صوراسرافیل" را در بخش مسابقه مرور به صحنه خواهد برد. عامر مسافر آستانه در این رابطه به هنرآنلاین گفت: این متن مانند تجربه قبلی من با سیاوش پاکراه، برگرفته از یک طرح و جلسات بسیاری است که در مورد آن داشتیم و تبدیل به یک نمایشنامه شد.

او ادامه داد: این اثر با نگاهی به رمان "دفتر بزرگ" آگاتا گریستف نوشته شده است. نمی‌توان این اتفاق را اقتباس نامید، تنها تعدادی تصویر و یک شخصیت از آن رمان در کار ما وجود دارد.

مسافرآستانه با بیان اینکه نمایش در بستر جنگ می‌گذرد اظهار کرد: این نمایش روایت‌گر داستان کودکی است که وارد روستایی جنگ‌زده در منطقه صفر مرزی می‌شود. ورود این کودک زمینه‌ساز اتفاقاتی می‌شود.

کارگردان نمایش "پروانگی" خاطرنشان کرد: تلاش کردم در این کار تجربه‌ای متفاوت از نمایش قبلی‌ام یعنی "پروانگی" داشته باشم. آن نمایش بین مرز واقعیت و تخیل بود. هیچ چیزی جز داستان برای من مهم نبود و بنابراین سعی کردم آن را در ساده‌ترین اتفاقات کارگردانی ببینم.

او با اشاره به اینکه نمایش بیشتر از بستری رئال برخوردار است عنوان کرد: من ذهن تصویرسازی دارم. عقیده ندارم همه کارهایی که در زندگی برایمان اتفاق می‌افتد رئال است، در زندگی روزمره‌مان هم رویدادها و فکرهای سورئال بسیاری را تجربه می‌کنیم. نمی‌توانم بگویم این کار رئال یا سورئال است، شاید ما گاهی زاویه دیدمان را تغییر دهیم.

گفتنی است؛ نمایش "خرمهره" به نویسندگی فرهاد نقدعلی و کارگردانی محسن قصابیان امروز دوشنبه چهارم بهمن‌ماه در دو ساعت 18:20 و 20:30 در تالار چهارسو و نمایش "صوراسرافیل" به کارگردانی عامر مسافر آستانه در دو ساعت 18 و 20:45 در تالار استاد سمندریان به صحنه می‌روند.