به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، غروب روز شنبه 2 بهمن ماه جمعی از هنرمندان تئاتر در حرکتی خودجوش با جمع شدن در فضای باز تئاتر شهر و روشن کردن شمع، یاد آتش‌نشانان جان باخته در حادثه غم انگیز ساختمان پلاسکو را گرامی داشتند و گروه تئاتر دن کیشوت به سرپرستی علی اصغر دشتی پرفرومنسی را برای گرامی‌داشت این آتش‌نشانان اجرا کردند.

در این شب هنرمندان و تماشاگران تئاتر با روشن کردن شمع، پوشیدن لباس آتش‌نشانان و در دست داشتن پلاکاردهایی، همدردی خود را با خانواده‌های شهیدان حادثه ساختمان پلاسکو اعلام کردند و هرکدام با آوردن گل و روشن کردن شمعی در این مراسم سهیم بودند.

همچنین با اعلام عزای عمومی یک روزه، اجرای آثار نمایشی با مضمون کمدی به روزهای آینده شد و گروه نمایشی "جهش" از کشور فرانسه اجرای روز پیش خود را به امروز مورخ یکشنبه سوم بهمن ماه در دو سانس 16 و 19 موکول کردند.

از دیگر رویدادهای دومین روز جشنواره، حضور مدیران تئاتر و میهمانان خارجی در تماشاخانه ایران‌شهر بود.

 این تماشاخانه میزبان نمایش "حادثه در ویشی" کار منیژه محامدی بود و در کنار تماشاگران این نمایش، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، رحمت امینی، محمود فرهنگ، منوچهر اکبر لو، جهانبخش سلطانی، صادق صفایی، اصغر همت، شیرین بزرگمهر، هرمز هدایت، علی بی‌غم و تعدادی از مدیران کمپانی‌های بین‌المللی به تماشای این نمایش نشستند.

همچنین در آخرین ساعات دومین روز جشنواره، کتاب این دوره از جشنواره شامل معرفی هیات‌های داوری، نسل نو، مرور تئاتر ایران، نمایش‌های میهمان، تئاتر ملل، هیات‌های داوری و انتخاب نمایش‌های محیطی، آلترناتیو، تعاملی و دیگر گونه های بیرونی، جشنواره‌های فجر استانی، همایش پژوهشی، کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌ها، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه عکس، پوستر و هویت بصری، بزرگداشت، به علاوه فجر و ستاد برگزاری جشنواره توزیع شد. در این کتاب 292 صفحه‌ای که به دو زبان فارسی و انگلیسی آماده شده، معرفی کامل گروه‌های نمایشی بخش‌های مختلف جشنواره به همراه معرفی کارگردان اثر و عکس هایی از اجرای هر نمایش درج شده است.

همزمان، کتابچه راهنمای اجراهای جشنواره سی‌‌وپنجم تئاتر فجر هم منتشر شد. در این کتابچه 2 زبانه تمام اجراهای جشنواره در بخش‌های مختلف به صورت مجزا و مشخص ثبت شده و به همراه نقشه تماشاخانه‌ها و تالارهای نمایشی راهنمایی برای دوستداران تئاتر و شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال است.

گردهمایی نابینایان در جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود

گردهمایی هنرمندان کانون نابینایان و همچنین گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر، 6 بهمن ساعت 15 در محوطه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

این گردهمایی روز چهارشنبه  6 بهمن ماه راس ساعت 15 در محوطه مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

لازم به یادآوری است سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی را به عنوان یکی از رویکردهای خود تعریف کرده است و برپایی این گردهمایی هم در راستای همین رویکرد با حضور نمایندگانی از کانون نابینایان است. 

میزبانی دو نمایش جشنواره تئاتر فجر از خبرنگاران

دو نمایش از آثار بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر در ایام جشنواره میزبان خبرنگاران خواهند شد.

دو نمایش "گرگ و میش"  از کشور سوییس و "بادکنک" از کشور هلند  از آثار بخش بین‌الملل جشنواره در تاریخ‌های  5 و 7 بهمن میزبان خبرنگاران خواهند بود.

 نمایش "گرگ و میش" از کشور سوئیس کاری از گروه گروه تریکستر- پی به کارگردانی مشترک کریستینا گالبیاتی و ایلیا لوگینبوهل است که در تاریخ 5 بهمن ماه در تالار مولوی برای خبرنگاران به صحنه می‌رود. این نمایش ساعت 22 میزبان خبرنگاران خواهد شد.

نمایش "بادکنک" کاری از گروه نمایشی شووگمن به کارگردانی بوکیه شووگمن نیز در تاریخ 7 بهمن ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان خبرنگاران خواهد بود. این نمایش نیز راس ساعت 19 اجرای ویژه خبرنگاران خواهد داشت.

آغاز تضادهای عمیق یک پدر و پسر و پایان داستانک های احمد شاملو

در سومین روز از سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تماشاخانه سه نقطه میزبان اجرای دو نمایش دیگر در بخش به علاوه فجر جشنواره سی و پنجم است.

نمایش "به خاطر پدرم" نوشته و کار سعید کاظمی اولین اجرای خود را از ساعت 18 در تماشاخانه خسرو شکیبایی سه نقطه آغاز می کند. این نمایش 50 دقیقه ای باره پدر و پسری است که روحیات متفاوتی نسبت به هم دارند. تضاد رفتاری این دو باعث می شود که رابطه ای کاملا سرد را تا سالیان متمادی در پیش گیرند اما پس از وقوع حوادثی که ناخواسته رخ می دهد هر دو به درک جدیدی از هم می رسند. پسر در پی آنست که با انجام کاری که پدرش به آن علاقه مند است خوشحالی او را بببیند. گروه اجرایی این اثر متشکل از: بازیگران: امین اسکندریان، محبوبه تفضلی،دستیار کارگردان: سودابه غفاری،موسیقی و افکت: اشکان دباغ، پویان ابراهیمی،منشی صحنه: الناز رضایی، مدیر صحنه: عدنان سید کاظمی،عکاس و فیلمبردار: شهاب امرایی، زهره سلیمی، مدیر اجرایی: داوود سلیمانی ،مشاور رسانه ای: معصومه رضایی اجرای دوم و پایانی خود را در بخش به علاوه فجر جشنواره سی و پنجم،روز دوشنبه چهارم بهمن ماه به پایان می رسانند.

برپایه این گزارش همچنین سالن زنده یاد استاد رکن الدین خسروی سه نقطه نیز در ساعت 19 روز یکشنبه سوم بهمن ماه شاهد دومین و اخرین اجرای "رادیو تئاتر شین" نوشته متین نظری و کارگردانی محمدرضا جمال در بخش به علاوه تئاتر فجر است که تلفن 88952440 و لینک اینترنتی http://www.tiwall.com/fajrtheater35-plus/radioteatrshin2 آماده فروش بلیت های این اثر برای علاقه مندان است.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از اول تا دوازدهم بهمن برگزار می‌شود.