به گزارش هنرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنوراه بین‌المللی تئاتر فجر ؛ اولین روز جشنواره تئاتر فجر با اتفاقات گوناگونی همراه بود؛ از ادای احترام به شهدای آتش‌نشان تا نصب بنرهایی از تصاویر هنرمندان در خیابان شهریار.

همزمان با اولین روز جشنواره تئاتر فجر، بنرهایی از تصاویر هنرمندان تئاتر در خیابان شهریار حد فاصل بین تالار وحدت تا تئاتر شهر نصب شده است. اکبر رادی، محمود استاد محمد، بهزاد فراهانی، داود فتحعلی بیگی و ... از جمله هنرمندانی هستند که بنر تصاویرشان نصب شده است.

در این روز بسیاری از گروه‌های نمایشی، اجرای خود را با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به جان باختگان آتش نشان آغاز کردند و در تمام سالن‌های نمایشی شمع‌هایی به یاد این عزیزان روشن شده بود. در پایان اجرای نمایش « تئاتر سعدی تابستان 32» حسین کیانی نویسنده و کارگردان این نمایش، از تماشاگران خواست تا آتش‌نشانان جان باخته را تشویق کنند.

نمایشگاه پوستر دوره‌های پیشین جشنواره در راهروی طبقه سوم تئاتر شهر برپا شد. تقریبا تمام نمایش‌ها طبق جدول جشنواره در زمان مقرر اجرا شدند و در این بین برخی از آثار با حدود 15 دقیقه تاخیر به صحنه رفتند.

از دیگر حاشیه های اولین روز جشنواره حضور تماشاگرانی است که با وجود تذکر سالن‌های تئاتر مبنی بر ممنوعیت عکسبرداری و تصویر برداری، با گوشی‌های تلفن همراه خود در طول اجرای نمایش‌ها عکاسی کردند.

کارگردان "تشریفات": اولویت کار ما، ارتباط نزدیک با تماشاگر است

رامین اکبری کارگردان نمایش "تشریفات" گفت: حضور در جشنواره تجربه خوبی برای من و عوامل اجرایی‌ام به همراه دارد و برای نخستین بار است در جشنواره فجر حضور دارم.

اکبری اضافه کرد: نمایش "تشریفات" برگرفته از داستانی به نام عضو جدید است و ما از این داستان الهام گرفتیم و این نمایش را خلق کردیم.

اکبری درباره شیوه اجرایی خود بیان کرد: طراحی و ایده اصلی این نمایش خیلی روشن و مشخص نیست اما ارتباط نزدیک با تماشاگر در اولویت کار اجرایی ما قراردارد و باید منتظر ماند و دید چگونه در طول اجرا به تماشاگر کمک می‌کنیم تا ساختار ذهن خود را طراحی کند. به علاوه این نمایش با ترکیب نوری به روی صحنه می‌رود.

وی در پایان گفت: امیدوارم گروه‌های اجرایی در بخش نسل نو و دیگر بخش‌های سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجراهای خوبی داشته باشند و تماشاگران نیز از نمایش‌ها لذت ببرند و کارهای دانشجویی نیز آثار خوبی را به نمایش بگذارند.

نمایش " فیش " به نویسندگی کاوه مهدوی و کارگردانی رستا رضوی از ورامین ساعت 16 در محوطه خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

"خروج اضطراری" در جشنواره تئاتر فجر

متن این نمایش نوشته مشترک ساناز اسدی و رافعه رستمی است که با  کارگردانی مهرداد مصطفوی به صحنه می‌رود. در این نمایش بازیگرانی چون آیدین بهاری،سجادتابش،آذین نظری،سرورعرب‌پور،امیراحمدقزوینی حضور دارند.

مهرداد مصطفوی کارگردان این نمایش معتقد است: بخش «نسل نو» در جشنواره اتفاقی خوب و جدید است و به جوانان فعال در این عرصه امکان می‌دهد تا کارشان دیده و راه‌شان هموارتر شود.

او که دغدغه اصلی‌اش بازیگری است، در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر اضافه کرد: بخش «نسل نو» باعث شد تا در جایگاه کارگردانی، نمایشم به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کند.

مصطفوی افزود: هیچ فکر نمی‌کردم به عنوان کارگردان یک اثر نمایشی در جشنواره تئاتر فجر شرکت کنم، اما بخش نسل نو این فرصت را ایجاد کرد تا در این دوره از جشنواره حضور پیدا کنم.

کارگردان نمایش "خروج اضطراری" درباره سبک اجرایی اثر خود توضیح داد: نمایش ما یک اثر رئالیستی است که در کنارش فرم هم قرار دارد چرا که همیشه دوست داشتم یک نمایش رئالیستی را به شیوه‌ای نوین روی صحنه ببرم.

وی با اشاره به انگیزه خود از انتخاب این نمایش گفت: ابتدا رمانی خواندم که مرا به خودش خیلی جذب کرد ، از طرفی پرداختن به روابط اجتماعی از دغدغه‌های مهم من در اجرای نمایش بود که این نوشته تمام این خصوصیات را در دل خودش جای داده است.

تماشاخانه فانوس با 4 نمایش میزبان جشنواره فجر است

این تماشاخانه میزبان چهار نمایش است که به عنوان آثاری از گونه‌های مختلف تئاتری به صحنه می‌روند.

اسامی نمایش‌هایی که در این تماشاخانه به صحنه می‌روند، به شرح زیر است: "تله موش" به نویسندگی سیاوش حیدری و کارگردانی بهنود بهلولی، "همان باش که نیستی" به نویسندگی و کارگردانی سامان ارسطو، "بلند بگو آخ"  به نویسندگی سپیده عیدی و کارگردانی ندا شاهرخی و "4+یک روایت از رها دختر خانم عضدی" به نویسندگی و کارگردانی سپیده عیدی.

این اجراها درگو نه‌های اینتراکتیو، آسیب‌های اجتماعی، کودک و نوجوان و مونو درام هستند که از اول تا یازدهم بهمن در تماشاخانه فانوس به صحنه می‌روند.

این تماشاخانه در سه روز نخستین جشنواره یعنی از 1 تا 3 بهمن ماه میزبان نمایش "تله موش" است که راس ساعت 20 به صحنه می‌رود. همین نمایش بار دیگر در تاریخ‌های 6 و 7 بهمن و در همین ساعت به صحنه می‌رود.

نمایش"همان باش که نیستی" نیز در دو روز 4 و 5 بهمن ماه در دو نوبت 18 و 20 اجرا دارد.

در ادامه نمایش "بلند بگو آخ" روزهای 8 و 9 بهمن راس ساعت 19 در این تماشاخانه به صحنه می‌رود.

تماشاخانه فانوس در دو روز پایانی جشنواره یعنی در تاریخ‌های 10 و 11 بهمن میزبان نمایش "چهار + یک روایت" است که راس ساعت 19 اجرا دارد.

تماشاخانه فانوس در میدان هفت تیر، جنب مجتمع یاس، کوچه آذری پلاک 25، میزبان علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر است.