سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه عکس، پوستر و هویت بصری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بعدازظهر جمعه اول بهمن‌ماه با حضور جمعی از مسئولین و هنرمندان در خانه هنرمندان به یاد آتش‌نشانان فداکار حادثه مجتمع تجاری پلاسکو آغاز به کار کرد.

ربان نخستین رویداد هنری، جشنواره سی و پنجم با توکل به قرآن مجید، به صورت مشترک به وسیله مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان قیچی شد.

مسئولان و هنرمندان حاضر در این مراسم، با ذکر صلواتی و قرائت فاتحه برای آتش‌نشانان آسیب‌دیده مجتمع تجاری پلاسکو از عکس‌ها و پوسترهای نصب شده در گالری خانه هنرمندان بازدید کردند.

در بخش دیگری از این مراسم، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان نخستین سخنران در جایگاه قرار گرفت و گفت: واقعه تلخ خیابان جمهوری طی دو روز گذشته، ما را بسیار دل‌نگران و سوگوار کرد.

او با اشاره به حضور پررنگ هنرمندان در وقایع اجتماعی اظهار کرد: نمایشگاه پوستر و عکس از بخش‌های اصلی جشنواره‌اند. بدون شک همه گروه‌های نمایشی که به عکس و پوستر توجه دارند موفقیت‌های بهتری در ارائه آثارشان را به دست می‌آورند. عکس‌ها و اقلام تصویری به بقای آثار نمایشی کمک می‌کنند.

در ادامه سعید اسدی دبیر جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر نیز بیان کرد: امروز ما سوگوار عزیزانی هستیم که با رشادت‌های‌شان یادآور ایثار و فداکاری شدند و ما به یاد آنها نخستین رویداد جشنواره را آغاز می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: تمام نمایش‌ها در تمامی سالن‌های اجرایی به احترام آتش‌نشانان فداکار به صحنه خواهند رفت و امیدواریم که افراد محبوس به سلامت از این حادثه خارج شوند.

دبیر جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در ادامه عنوان کرد: نمایشگاه عکس و پوستر یکی از بخش‌های اصلی جشنواره است که امسال با تفاوت‌های جالب توجهی اجرا خواهد شد. بخش هویت بصری سال گذشته به همت امیر اسمی شکل گرفت و در این دوره شکل جدی‌تری به خود گرفته است. حرکتی که در سال‌های آینده به تکامل خواهد رسید.

اسدی خاطرنشان کرد: عکس‌ها جهان نمایش ایران را به خوبی به تصویر خواهند کشید؛ همانگونه که پیش از این بارها عنوان کرده‌ام تئاتر ایران برای جهان پیشنهادهای جدیدی خواهد داشت.

سیف الله صمدیان به نمایندگی از داوران جشنواره سی و پنجم و با ادای احترام به آتش‌نشانان حادثه پلاسکو، طی سخنانی گفت: عکاسی دیجیتال، انقلاب شگفت‌آوری را در عکاسی تئاتر ایجاد کرده است.

او افزود: اکنون با گسترش اجراهای تئاتر به مرز باورپذیری و رشد فرهنگی نزدیک شدیم.

او به مسئولان حاضر در مراسم پیشنهاد کرد: ما باید قدر هنرمندانی چون سیامک زمردی، رضا معطریان و... را بدانیم که جنب و جوش خاصی را میان عکاسان ایجاد کردند. بنابراین ایجاد آرشیوی منظم برای تئاتر ایران ضروری است. طراحان، نورپردازان و ... باید بتوانند برای آثارشان در آینده از چنین آرشیوی بهره ببرند. باید نداشته‌هایمان را با داشته‌هایمان جبران کنیم.

در بخش پایانی این مراسم، مجید رجبی معمار نیز تصریح کرد: خانه هنرمندان همراه همیشگی هنرمندان، اصناف و انجمن‌های هنری است. خوشحالیم که وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم و به فعالیت‌مان ادامه خواهیم داد.

رجبی معمار عنوان کرد: اکنون دوره خوبی برای ارائه به هنرمندان است.

در پایان این مراسم، عکس یادگاری انداخته شد.

گفتنی است؛ در این مراسم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر جشنواره سی و پنجم، رضا معطریان دبیر بخش عکس، ابراهیم حسینی دبیر بخش پوستر و هویت بصری، ارمغان بهداروند رئیس انجمن هنرهای نمایشی، مهدی افضلی مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر، رحمت امینی، جلال تجنگی، سیامک زمردی، سامان خلیلیان، اتابک نادری و... حضور داشتند.