سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "ویولن تایتانیک" به کارگردانی پیترو فلوریدیا این روزها در کارگاه دکور بنیاد رودکی بدون حضور این کارگردان ایتالیایی به صحنه می‌رود. آرش عباسی تهیه‌کننده این اثر با ارائه توضیحاتی در مورد این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سابقه آشنایی من با این کارگردان به پنج سال پیش و حضور در تمرینات او بازمی‌گردد؛ از همان لحظات اول تمرینات این هنرمند، تصمیم گرفتم امکان حضور او را در ایران ایجاد کنم.

او ادامه داد: ای کاش می‌توانستم زودتر چنین اتفاقی را رقم بزنم، اما متاسفانه فراهم آوردن شرایط و تامین هزینه برای طولانی مدت در ایران کار بسیار دشواری بود. بسیار ناراحتم که پیترو زمان اجرای اثرش نیست و بعد از انجام تمرینات کارها را به دستیار خود صنم نادری سپرد و رفت. بسیار علاقمند بودم در تک تک اجراها باشد تا تغییراتی را که می‌خواهد صورت بدهد؛ اما به عنوان کسی که هیچ‌گاه دغدغه کسب درآمد از راه تئاتر را نداشتم، تنها می‌خواستم شرایطی را برای معرفی شکل تازه‌ای به تئاتر ایران انجام دهم.

عباسی در رابطه با شیوه اجرایی این اثر توضیح داد: شیوه کار پیترو آن چیزی است که اکنون بر صحنه می‌بینید، تمرکز او بر مهاجران و بازیگران مبتدی است. این کارگردان هر سال پروژه‌ای را تعریف می‌کند و با مهاجران کار می‌کند. بسیاری از مهاجران کشورهای عربی، آسیای شرقی و... که به ایتالیا می‌آیند با او کار می‌کنند. بسیاری از آنها زبان نمی‌دانند اما بعد از هر اجرا، آنها به حد بسیار قابل توجهی از ارتباط می‌رسند و به راحتی مونولوگ‌های‌شان را بر صحنه بیان می‌کنند.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: پیترو فردی است که تئاتر را وسیله‌ای برای کار اجتماعی قرار داده است، تیزبین است و زیبایی‌شناسی خاصی در کارهایش وجود دارد؛ کارگردان بسیار حرفه‌ای و کاربلدی است. برای او بسیار اهمیت دارد که کار اجتماعی انجام بدهد، بسیار پیش آمده نمایش‌هایی را بر اساس اتفاقات سیاسی ایتالیا اجرا کند.

او خاطرنشان کرد: او ایده‌های خوبش را با تمرینات طولانی مدت به تصویر می‌کشد. برنامه‌های هفتگی برای بازیگرانش دارد. نکته جذاب در کار این هنرمند آنست که بازیگران در همه مسائل مشارکت می‌کنند، در واقع آنها صرفا بازیگر نیستند. بازیگران افرادی هستند که نمایشنامه می‌نویسند چه استعداد داشته باشند و چه نداشته باشند. او دراماتورژی به معنای واقعی و کامل دارد.

عباسی بیان کرد: ما با بازیگران چهره کار نمی‌کنیم؛ بازیگران ما افرادی هستند که بیشتر آنها شناختی از تئاتر نداشتند و برخی از آنها برای اولین‌بار است که در جمع حرف می‌زنند و مونولوگ می‌گویند.

او در رابطه با انتخاب این بازیگران، به خصوص بازیگران افغان نمایش عنوان کرد: من پروژه با عنوان "ساختن از هیچ" را  در مرکز مطالعات قشقایی اجرا کردم؛ بخشی از این پروژه برنامه ورک‌شاپ پیترو بود که بهترین فرصت برای اجرای چنین اثری را به ما می‌داد. دو هفته فرصت داشتیم، بنابراین فراخوانی دادیم و ثبت نام کردیم. از آنجایی که این کارگردان علاقه زیادی به کار با مهاجران و مفاهیمی چون ترک وطن، گذر از آب و رسیدن به سرزمینی رویایی‌تر دارد برایش مهم بود چنین بازیگرانی داشته باشد. در ایران بیشتر مهاجران، افغان هستند بنابراین ما گروهی را پیدا کردیم که گاهی خودشان دور هم جمع می‌شدند با یکدیگر تئاتر کار می‌کردند؛ باید بگویم این از خوش شانسی من بود که آنها را پیدا کردم. تصور این اجرا را بدون آنها نمی‌توانستم داشته باشم.

عباسی با تاکید بر اینکه فعالیت این گروه حتما ادامه پیدا خواهد کرد گفت: این گروه را نگه می‌داریم، پیترو ایده‌های جدیدی برای سال جدید دارد. گروه موج و کمپانی تئاتر متیچی ایتالیا همکاری ادامه داری خواهند داشت و مطمئنم پروژه‌های جدیدی در ایران و ایتالیا خواهیم داشت.

کارگردان نمایش "زیرزمین" در مورد اینکه متن اثر بر اساس کتاب "پایان تایتانیک" نوشته اثر هانس ماگنوس انتسنبرگر شکل گرفته بیان کرد: پیترو نمایشنامه‌نویس بسیار خوبی است و آثار قابل توجه بسیاری دارد که صنم نادری آنها را ترجمه کرده و به زودی منتشر خواهند شد. او هنرمندی است که در حوزه کارگردانی و نمایشامه‌نویسی به تئاتر ایران معرفی کردیم.

او افزود: از آنجائیکه این اثر در کشورهای مختلف به صحنه می‌رود، در هر کشور بر اساس ملیت و دغدغه‌های آن سرزمین نوشته و اجرا می‌شود. بخش اعظم متن این اثر برگرفته از شرایط ایران و افغان‌های مقیم آن است.

عباسی در مورد اجرای این نمایش در کارگاه دکور توضیح داد: در انتخاب مکان اجرا، محدودیت داشتیم و سرانجام به کارگاه دکور رسیدیم اما از این انتخاب کاملا راضی هستم. این نمایش نیاز به سوله داشت، محلی با صحنه بسیار بزرگ. او در اجرا از اتاق‌ها و طبقه دوم به عنوان عرشه کشتی استفاده کردیم، کاری که ما نمی‌توانستیم در سالن دیگری آن را اجرا کنیم. میان گزینه‌هایی که داشتیم کارگاه دکور برای ما کاربردی‌تر بود.

کارگردان نمایش "پدران، مادران، فرزندان" در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: پیترو پیش از سفر به ایران مطالعات بسیاری در مورد کشورمان داشت و با بچه‌ها در مورد شرایط زندگی‌شان بسیار صحبت کرد؛ البته این نکته را نیز باید بگویم که پیترو در ایتالیا بازیگران ایرانی بسیاری دارد، همچنین حضور صنم نادری دستیار او که بیش از ده سال از همکاری‌شان می‌گذرد در شناخت او نسبت به شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور ما بسیار تاثیرگذار بود.

عباسی در پاسخ به اینکه چرا کار خود را به جشنواره فجر ارائه نداده است گفت: به دلیل خستگی از شرایط کلی تئاتر، این کار را به جشنواره ندادم. این کار تولید مشترک سه کشور ایران، ایتالیا و افغانستان است زیرا سه ملیت در کنار هم قرار گرفته است. مسائلی وجود دارد که باعث شد این کار را نکنم، نمی‌خواستم دوباره همه موارد را برای همه توضیح بدهم. ما همزمان با ایام جشنواره به صحنه خواهیم رفت و میزبان علاقمندان به تئاتر خواهیم بود.

نمایش "ویولن تایتانیک" به کارگردانی پیترو فلوریدیا هر شب ساعت 19 در کارگاه دکور بنیاد رودکی واقع در چهار راه کالج،‌ خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، بنیاد رودکی به صحنه می‌رود.