به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نمایش "تئاتر سعدی، تابستان سی و دو"، گروهی تصمیم دارند در عصر ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نمایش "باغ آلبالو" را در تئاتر سعدی اجرا کنند. آنان با وجود مواجهه با سانسور، مشکلات شخصی بازیگران و رویداد کودتا، تمام تلاش خود را می‌کنند تا روی صحنه بروند…

این داستان نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی به نام "تئاتر سعدی، تابستان سی و دو" که این روزها در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

رؤیا میرعلمی که در این نمایش نقش لورین آواکیان، بازیگری ارمنی را بر عهده دارد در مورد چگونگی رسیدن به لهجه ارمنی این شخصیت گفت: "برای رسیدن به لهجه ارمنی از لوریس چکناواریان کمک بسیار زیادی گرفتم. پیشنهاد این آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی ارمنی‌تبار این بود که غلیظ صحبت نکنم چون نقشی که بر عهده دارم، نقش بازیگر تئاتر است و بازیگران همواره سعی می‌کنند خود را با زبان رایج تطبیق دهند. نکته جالب این که دوران نوجوانی چکناواریان مصادف با زمان کودتای 28 مرداد بوده و حتی شعبان جعفری را دیده است و برای تحقیقی در مورد موسیقی زورخانه‌ای با یکدیگر ملاقات هم داشته‌اند." 

میرعلمی که این روزها سریال "لیسانسه‌ها" را هم روی آنتن شبکه سه سیما دارد افزود: "با نگاهی کوتاه به آثاری که اکنون روی صحنه هستند متوجه می‌شوید درصد بالایی از آن‌ها براساس متون فرنگی یا اقتباسی اجرا می‌شوند. در زمانه‌ای که هیچ گونه حمایتی از نمایشنامه‌نویس‌ها نمی‌شود، حسین کیانی به واسطه دغدغه‌های شخصی‌اش  و بدون هیچ گونه حمایتی خودش برای خودش شرایط نوشتن را فراهم می‌کند."  

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ادامه داد: "قطعاً یک نمایشنامه‌نویس به وضعیت روحی و مالی مناسبی نیازمند است تا بتواند دست به قلم شود. من در کنار حسین کیانی زندگی می‌کنم و دشواری‌هایی را که برای نوشتن یک نمایشنامه متحمل می‌شود به چشم می‌بینم. اگر مرکز هنرهای نمایشی از حسین کیانی و هنرمندان دیگر می‌خواهد که روی صحنه بروند چرا شرایط لازم را برای آن‌ها فراهم نمی‌کند؟"

او در پایان تصریح کرد: "یک بار در یکی از گفت‌و‌گوها از من پرسیده شد از این که یک باند هستید و همیشه با هم کار می‌کنید لذت می‌برید؟! تاکید می‌کنم نام آن‌چه ما هستیم باند نیست و گروه است. گروهی که بازیگرانش در سخت‌ترین شرایط کنار نویسنده و کارگردانشان ایستاده‌اند و نمی‌گذارند کار زمین بخورد. ناملایمتی‌ها آن قدر زیاد است که حسین کیانی هر بار که نمایشی را روی صحنه می‌برد می‌گوید یعنی می‌شود این آخرین کار من باشد؟! چرا باید فضایی برای یک هنرمند ایجاد شود که با هر بار روی صحنه رفتن چنین آرزویی کند؟!"

نمایش "تئاتر سعدی، تابستان سی و دو" تا سی‌ام دی هر شب ساعت 19:30 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.