سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست بررسی وضع موجود و آسیب‌شناسی شیوه‌های آموزش نمایش خلاق کودکان 3 تا 5 سال شامگاه سه‌شنبه 14 دی‌ماه با حضور منوچهر اکبرلو، رحمت امینی، حسن دولت‌آبادی و عرفان پهلوانی در آمفی تئاتر پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در آغاز این مراسم بهزاد رشیدی رئیس جهاددانشگاهی هنر با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی گفت: این مجموعه در کنار فعالیت‌های آموزشی، گروه پژوهش هنر و کودک را شکل داده تا در این حوزه فعالیت‌های تخصصی و مستمری در جهت آموزش، ارتقا دانش و گسترش فعالیت‌های صحیح تئاتر کودکان و نوجوانان داشته باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر دوره تخصصی هنر تئاتر به کودکان را تدوین و برگزار کرده‌ایم. اکنون 300 نفر در سطح تهران و خارج از آن مشغول گذراندن این دوره هستند. همچنین دو طرح پژوهشی داریم که این نشست گام نخست در این مسیر است.

در ادامه این مراسم، رحمت امینی کارگردان و استاد دانشگاه، مقاله‌ای را با عنوان مفهوم "پداگوژی در نمایش خلاق" ارائه داد. او در مقدمه سخنان خود به تعریف کلید واژه‌های این مقاله پرداخت و عنوان کرد: پداگوژی به معنای آموزش تعاملی است. مساله‌ای که ما با ضعف‌های بسیاری در آن روبه‌رو هستیم. سیستم آموزشی ما نیازمند بررسی‌های بسیاری در این حوزه است، حوزه‌ای که گاه تنها در آن حرکت‌های فردی شکل می‌گیرد.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود توضیحاتی را در مورد ریشه‌های تئاتر پداگوژیک، نمایش خلاق و ارتباط آنها ارائه داد.

میزگرد بررسی وضع موجود و آسیب‌شناسی شیوه‌های آموزش نمایش خلاق کودکان 3 تا 5 سال بخش دیگری از این مراسم بود که با حضور حسن دولت‌آبادی و منوچهر اکبرلو برگزار شد.

حسن دولت‌آبادی بیان کرد: آموزه‌های ما به شکل‌های مختلف ایجاد می‌شود؛ بخشی از آن از طریق والدین، بخشی از طریق تلاش‌های شخصی و قسمتی هم توسط جامعه کسب می‌شود. در این میان نسل‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند. اما نسل حاضر همه را شوکه کرد و اختلاف میان آنها بسیار جدی است.

او اظهار کرد: اکنون تقسیم‌بندی که توسط پیاژه ایجاد شده، تغییر کرده است و باید در مورد آن بازنگری صورت بگیرد. اکنون جوامع پیشرفته، به فطرت و ذات افراد مراجعه کردند. 

دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: فطرت ما با بازی است. بازی‌های کودکانه تمرین‌هایی است برای بزرگ شدن. همه ما بازی می‌کنیم به همین دلیل کشورهای پیشرفته به این سمت حرکت می‌کنند. تئاتر خلاق با ذات کودکان سر و کار دارد پس از آن غفلت نکنیم.

همچنین منوچهر اکبرلو نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر نیز توضیحات مفصلی را در مورد کاربرد و اصول نمایش خلاق، وضعیت مربیان تئاتر خلاق و 25 جلد کتابی که در این حوزه منتشر شده است، ارائه داد.