سرویس تئاترهنرآنلاین: نمایش "قیطریه" به کارگردانی نازیار عمرانی از روزگذشته 10 دی‌ماه در تئاتر باران به صحنه رفت. نازیار عمرانی با ارائه توضیحاتی در این رابطه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پائیز 93 این متن را در مورد هفت زنی که خواسته و ناخواسته مسیر زندگی‌شان تغییر کرده است را نوشتم.

او ادامه داد: بر اساس مشورت‌هایی که با الهام پاوه‌نژاد داشتم، کاراکترها به پنج شخصیت کاهش پیدا کرد. بهار 94 این نمایشنامه را به نام "پنج روایت عاشقانه زنانه" با بازی الهام پاوه‌نژاد، شبنم مقدمی، بهنوش بختیاری، نیکی مظفریان و پریسا قهرمانی نفع بنیاد برکت خوانش شد. بازخوردهای بسیار خوبی از این اجرا دریافت کردم و از همان زمان تصمیم به اجرای آن گرفتم.

عمرانی خاطرنشان کرد: اکنون این متن با عنوان "قیطریه" از 10 دی‌ماه در تئاتر باران به صحنه رفت؛ اما باید بگویم تنها بیست درصد آنچه در نمایشنامه‌خوانی داشتیم باقی مانده و متن تبدیل به اثری کاملا جدید شده است. ما در این نمایش علاوه بر مونولوگ، کنش نمایشی دیالوگ هم داریم.

او بیان کرد: هدف من از نگارش این متن آن بود تا برخلاف آنچه در جامعه ما شکل گرفته، که زنان زیر سایه جنس مخالف مورد ظلم قرار می‌گیرند، نشان دهم که گاهی این ظلم‌ها به دلیل تصمیم‌ها و رفتار خود آنهاست.

این کارگردان تئاتر افزود: در طول سال‌های زندگیم کاملا مستقل زندگی کردم و توانستم زندگی‌ام را پیش ببرم. در این میان تصمیماتی گرفتم که مسبب آنها خودم هستم. بنابراین این پنج زن، بخشی از کاراکتر من را دارند.

او عنوان کرد: این دید اشتباهی است که صرفا بخواهیم به این موضوع، نگاه یک سویه‌ای داشته باشیم، اگر دید نادرستی نسبت به زنان وجود دارد تنها به جامعه باز نمی‌گردد. اگر این دید وجود دارد باید ببینیم برای رفع آن چه کاری انجام داده‌ایم؟ در این نمایش پنج زن، با مشکلات شخصی خودشان هستند و تصمیم گرفتند جایی مسیر زندگی‌شان را تغییر بدهند. عنصر مهمی که در این نمایش وجود دارد شخصیتی است که ضقایق دهقان بازی می‌کند که جنبه روانشناسی دارد و در لحظات آخر اجرا مخاطبان را غافلگیر می‌کند.

عمرانی با اشاره به تغییر بازیگران نمایش گفت: در این اجرا شقایق دهقان، گیتی قاسمی، معصومه رحمانی، فرزانه سهیلی و ملودی آرام‌نیا نقش‌آفرینی می‌کنند. علاقمند بودم بازیگران قبلی حضور داشته باشند اما هر کدام به دلایلی نتوانستند در این اجرا همراه ما شوند.

نمایش "قیطریه" 10 دى تا 7 بهمن  ماه ساعت 18:30 به مدت 80 دقیقه در تئاتر باران به صحنه می‌رود.