سرویس سینمایی هنرآنلاین: دنیا فنی‌زاده هنرمند تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان "کلاه قرمزی" که از بیماری سرطان رنج می‌برد، صبح روز سه‌شنبه 8 دی‌ماه در بیمارستان از دنیا رفت. او 49 ساله بود.

نزدیکان این هنرمند خبر درگذشت او را تایید کردند.

فنی‌زاده متولد متولد آبان ۱۳۴۶ در تهران و دختر زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده بازیگر بود. او به دلیل شغل پدر از کودکی با فضای هنری آشنا بود. فنی‌زاده  نخستین بار در سال ۱۳۶۴ در برنامه عروسکی تلویزیونی "چتر با آواز باران" عروسک‌گردانی را تجربه کرد.

این برنامه برای شبکه اول سیما در قسمت‌های ۲۵ دقیقه‌ای طراحی شده بود که در آن ۲ عروسک جوجه وجود داشت که فنی‌زاده عروسک‌گردانی و آوازخوانی یکی از آن‌ها را بر عهده داشت. وی پس از آن در کاری با نام "زاغچه کنجکاو" به کارگردانی رضا فیاضی حضور داشت و با حضور در این برنامه‌ها کم‌کم جای خود را به عنوان عروسک‌گردان در تلویزیون تثبیت کرد. عروسک‌گردانی در آثاری چون "گربه آوازخوان" ساخته کامبوزیا پرتوی از دیگر آثار او در این دوره است. پس از آن بهرام بیضایی به دنیا فنی‌زاده پیشنهاد بازیگری داده بود، ولی وی به خاطر این که پدرش در کودکی دوست نداشت دخترش بازیگر شود نپذیرفت.

وی که قبل از "کلاه‌ قرمزی" با ایرج طهماسب و حمید جبلی چند کار عروسکی انجام داده و با کار یکدیگر به خوبی آشنا بودند، با برنامهٔ "صندوق پست" و ورود کلاه‌قرمزی به آن بود که به شهرت رسید. کلاه قرمزی که اصلاً قرار نبود در این برنامه ماندگار شود اما ماندگار شد و بدل به مشهورترین کار وی شد.

از نظر فنی‌زاده شکل ظاهری عروسک چندان مهم نبود. او ساختار بیرونی عروسک را چندان مهم نمی‌دانست و برایش بیش از هر چیز سازندهٔ عروسک مهم بود زیرا معتقد بود تا زمانی که یک عروسک به خوبی ساخته نشود، عروسک‌گردان نمی‌تواند به‌خوبی با آن عروسک ارتباط برقرار کرده و آن را حرکت دهد. فنی‌زاده بیش از این که به دنبال عروسک‌های زیبا باشد به دنبال عروسکی‌ بود که بتواند با آن خوب کار کند. این هنرمند سال‌ها با حرکات دست خود به زیبایی کلاه‌قرمزی را تبدیل به شخصیتی جاندار کرد که برای کودکان دهه 70 و حتی دهه‌های بعد از آن نیز  این عروسک همچنان جذاب و دوست داشتنی است.

 مدتی قبل پس از اینکه بیماری فنی‌زاده جدی شد و خبر این بیماری سر از رسانه‌ها درآورد. فنی‌زاده در گفت‌وگویی زنده با رضا رشید پور در برنامه "حالا خورشید" درباره بیماری خود گفت: من اکنون ۱۰ سال است که درگیر این بیماری هستم و حدود ۲ تا ۳ سال است که وضعیتم سخت‌تر شده و دست راستم لمس شده و درگیر شیمی درمانی هستم. سال گذشته هم توانستم با دست چپم عروسک گردانی کنم چون تا جایی که بتوانم عروسکم را به کسی نمیدهم.

دنیا فنی زاده

این هنرمند درباره عروسک گردانی کلاه قرمزی و علاقه‌اش به این عروسک یادآور شد: کلاه قرمزی پسر بزرگ من است و فرزندان من از او کوچکتر هستند. این را هم باید به دوستدارانش بگویم که او حالش بسیار خوب است.

وی  درباره علاقه‌اش به کلاه قرمزی توضیح داد: فکر می‌کنم عروسک گردان‌هایی که مثل من عروسکشان را دوست داشته باشند وجود دارند اما دوری از کلاه قرمزی واقعا مرا ناراحت میکند و حتی لحظهای که مرا از کلاه قرمزی جدا کنند حالم آنقدر بد می‌شود که باید مرا با برانکارد ببرند. می‌دانم که آقای طهماسب و جبلی هم بسیار دوستش دارند ولی آن‌ها می‌توانند خود را کنترل کنند درحالیکه من نمی‌توانم.

هنرآنلاین درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.