سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آوازه‌خوان" به کارگردانی صحرا فتحی این روزها در تماشاخانه مستقل تهران به صحنه می‌رود. صحرا فتحی با ارائه توضیحاتی در این رابطه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایش سال 93 با بازی مهدی کوشکی در خانه نمایش دا به صحنه رفت و با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان و مخاطبان تئاتر روبه‌رو شد؛ در اجرای مجدد بر آن شدیم تا با ایجاد تغییراتی در پایان‌بندی آن را دوباره به صحنه ببریم.

او ادامه داد: بر این اساس، نگاه جهان‌شمول‌تری به آن داشتیم و در نهایت به شهدای عزیز خودمان رسیدیم تا هم ادای دینی به آن‌ها کرده باشیم و هم اجرا را منوط به دوره و تاریخ نکنیم.

فتحی بیان کرد: ساختار اصلی متن حفظ شده اما نسبت به شرایط و اتفاقات روز جامعه و دنیای پیرامونمان تغییراتی در فضای کلی، دیالوگ‌ها و در تصاویر شکل گرفته است. این اثر، قابلیت آن را دارد مادامی که روی صحنه است قابلیت آن را دارد که به اتفاقات مهم روز در دنیا بپردازد که تنها مختص ایران نیست و می‌تواند هر جایی از جهان رخ بدهد.

این کارگردان تئاتر در رابطه با چینش شخصیت‌هایی که در کار وجود دارد توضیح داد: نوع چینش تصاویر را متن را مشخص می‌کند. و همه این‌ها از دل خود متن اتفاق میافتد عکس‌هایی که از آن‌ها استفاده کردیم، امکان دارد شبیه خیلی از آدم‌هایی باشند که آن‌ها را می‌شناسیم، دوستشان داریم، دوستشان نداریم و یا حتی غریبه هستند، گویی با آن‌ها شوخی می‌کنیم و اصلاً تعمدی در کار نیست. این فقط به روند و شکل‌گیری نهایی اجرا کمک می‌کند و من با همه وجودم اعلام می‌کنم که احترام و ادای دین ما به همه عزیزانی که تصاویرشان هست یا نامشان برده می‌شود از همه چیز مهم‌تر بوده و هست.

او افزود: وقتی از جنگ و رویدادهای مختلف در دنیا صحبت می‌کنیم، پرانتزهایی کنار آن باز می‌شود که به من این امکان داده می‌شود تا به همه وقایع مهم روز اشاره بکنم. اگر بن‌مایه متن درست باشد دست شما هم به عنوان کارگردان در اجرا باز خواهد بود.

آوازه خوان

فتحی در رابطه با بازی امیر جدیدی توضیح داد: شخصیت این نمایش آدم پریشان‌حالی است که حرف‌هایش را مسلسل‌وار و بی‌پرده بیان می‌کند. او ثابت ایستاده و تمام آنچه در ذهنش اتفاق میافتد در پس‌زمینه دیده می‌شود تند با ریتمی مشخص که همه برگرفته از ذهن شخصی شخصیت ما شکل می‌گیرد و شاید این اصلی‌ترین دلیل سکون فیزیکی بازیگر در صحنه است آنچه در ذهن او شکل می‌گیرد با تصاویری که پشت سر او دیده می‌شود، حرکت دیداری را ایجاد می‌کند که همان هدف ماست

او خاطرنشان کرد: بدون شک هر بازیگری با خود پیشنهادهایی را به همراه می‌آورد، زمانی که امیر جدیدی در این موقعیت قرار گرفت کاملاً موافق این مسئله بود که هیچ حرکتی نداشته باشد. فکر می‌کنم به این طریق، میان سکون بازیگر و تصاویر، تعادل درستی ایجاد شده است. امیر جدیدی با بازی خود همه ما را سورپرایز کرد. او بیان بسیار قویی دارد و ریتم را به خوبی می‌شناسد بسیار همدل و هم راه است و من امیدوارم این همکاری باز هم ادامه داشته باشد.

نمایش "آوازه‌خوان" به نویسندگی مهدی کوشکی و کارگردانی صحرا فتحی تا 10 دی‌ماه در تماشاخانه مستقل تهران واقع در ضلع شرقی چهارراه ولیعصر، خیابان رازی، نبش کوچه زند وکیل، پلاک 50 اجرا می‌شود.