سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "به گزارش باروت" به کارگردانی گلچهر دامغانی این روزها در سالن ارغنون به صحنه می‌رود. دامغانی با ارائه توضیحاتی در رابطه با این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در آغاز نگارش این نمایشنامه قصد داشتم اثری تک نفره بنویسم. در واقع ابتدا شخصیت زن نمایش و بعد از مدتی کاراکتر مرد نمایش شکل گرفت.

او ادامه داد: این کاراکتر تاثیر گرفته از یک آشنایی من با مرد جوانی در پاریس بود که چندین سال پیش از من خواسته شد به دلیل مشکل زبان به او کمک کنم؛ به او و عده دیگری که شرایطی شبیه به او داشتند اما این مرد از خلوص و صداقت خاصی برخوردار بود. سالها از او بی‌خبر بودم اما شنیدم به چه کاری مشغول شده و بسیار برایش ناراحت بودم چون کار پرخطری بود. این اواخر او را مجددا در پاریس دیدم و او برایم از تصمیم آن موقع‌اش گفت که برایم تکان‌دهنده بود. اصلا قصد نداشتم داستان او را بنویسم؛ این مساله کاملا ناخودآگاه رخ داد. ضمن اینکه شخصیت نمایش با او تفاوت‌هایی دارد و حتی داستان‌اش ویژه‌تر و پرچالش‌تر از آب درآمده است.

دامغانی در رابطه با مکان این نمایش عنوان کرد: قصه در پاریس می‌گذرد و روایت‌گر داستان زنی است که در خانه خود میزبان مرد مهاجری می‌شود؛ این امر و مسائلی که خود او در محیط کاری با آنها روبه‌رو است، اتفاق‌هایی را برای‌شان رقم می‌‌زند...

به گزارش باروت 1

این کارگردان تئاتر در مورد تاثیر زندگی در فرانسه و انعکاس آن در نگارش و اجرای اثرش بیان کرد: طبیعتا زندگی، درک زبان و فرهنگ آن کشور در نگارش یک‌چنین متن درماتیکی اثرگذار بوده است؛ فرانسه طی سه‌سال گذشته دچار تلاطماتی شد که بر زندگی مهاجران اثر بسیاری گذاشته و نگاه فرانسوی‌ها را نسبت به آنها تغییر داده است. در واقع بستر چیده شده برای این نمایشنامه حاصل تجربیات سه سال آخر سکونت من در این کشور است. اما آن چیزی که ورای این بستر برای خودم و بازیگر توانا و هوشمندم، مجتبا پیرزاده اهمیت داشت، درآمدن ارتباط و کشاکش پرتنش و احساس این دو شخصیت بود که می‌بایست برای هرکسی قابل درک و موجب همزادپنداری شود.

دامغانی در مورد شیوه اجرایی این نمایش نیز گفت: این نمایش، اثری رئال است؛ درگام نخست همان فضای باورپذیر میان شخصیت‌ها برایم اهمیت داشت. در گام‌های بعدی تلاش کردم تا تماشاچیان را به سمتی ببرم که احساس کنند اکنون در پاریس هستند و درک دست‌تری از کار و حرفه شخصیت زن نمایش در جایی مثل پاریس داشته باشند، به همین خاطر روی افکت‌ها و موسیقی و صداهایی که پخش می‌شود حساسیت خاصی نشان دادم و از همکاری بسیار خوب محمدرضا جدیدی بهره بردم. بخش‌هایی که او کار کرده است صحنه‌های کوتاه صوتی است که به اندازه صحنه‌های روی سن اهمیت دارد.

وی افزود: به نمایش رئال اعتقاد دارم و فکر می‌کنم، اگر هر هنرمندی در ابتدا تن به کار واقعیت‌گرا ندهد و سختی‌اش را تجربه نکند و از جای دیگری شروع کند، ممکن است با ایرادهایی مواجه شود. اثر رئال مادر هر زایش هنری است و البته که حرف‌هایی از این دست قطعیت ندارند، این فقط نظر شخصی من است.

نمایش "به گزارش باروت" به کارگردانی گلچهر دامغانی تا اول بهمن ماه ساعت 19:30 در سالن ارغنون واقع در حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک یک به صحنه می‌رود. مجتبا پیرزاده و گلچهر دامغانی بازیگران این اثرند.