به گزارش هنرآنلاین، مدیر کل هنرهای نمایشی با بیان این که دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به زودی معرفی خواهد شد اعلام کرد ماندن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان به استقبال و اشتیاق این استان بستگی دارد.

مهدی شفیعی در حاشیه اختتامیه بیست و سومین جشنواره تاتر کودک و نوجوان همدان ضمن بیان رضایت از کیفیت آثار داخلی و خارجی و استقبال چشمگیر خانواده‌ها از این جشنواره گفت : اگر اشتیاق برای برگزاری جشنواره در همدان وجود داشته باشد، چه جایی بهتر از این استان اما اگر حس کنیم انگیزه برگزاری جشنواره در این استان کم شده، قطعاً باید به محلی دیگر فکر کنیم تا روند رو به رشد جشنواره ادامه یابد.

شفیعی که در نشست خبری جشنواره در تهران بابت برگزاری این رویداد هنری در همدان، نگرانی‌هایی را ابراز کرده بود، درباره تداوم این نگرانی‌ها گفت: همدان از نظر استقبال مخاطبان و خانواده‌ها بی نظیر است و خوشبختانه این جشنواره به جایی رسیده که باید ظرفیت‌های تئاتر را در این استان گسترش داد ولی متاسفانه در این سال‌ها علیرغم تلاش بی وقفه مدیر کل محترم و همکاران ارجمندم در اداره کل استان کمترشاهد حمایت از ارتقای تالارهای موجود در این استان بوده‌ایم که بویژه در بخش بین الملل و حتی استمرار اجراهای گروه‌های نمایشی و جلب مخاطب در طی سال ،ما را دچار مشکل می‌کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره دبیر دوره بعدی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: یکی از سیاست‌های مرکز هنرهای نمایشی ثبات مدیریت جشنواره‌هاست و همین سیاست باعث رشد و ارتقای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شده است و امیدوارم ستاد برگزاری این جشنواره در دوره بعدی هم ثابت بماند. به همین دلیل حتماً با آقای شهرام کرمی گفتگو می‌کنیم تا ایشان در دوره بعدی هم حضور داشته باشد اما اگر گزینه دیگری جایگزین شد، حتماً از تجربیات ایشان بهره مند خواهد شد.

شفیعی تاکید کرد که دبیر بعدی جشنواره بزودی معرفی می‌شود چراکه در جشنواره‌های بین المللی برای رایزنی و دعوت از گروه‌های خارجی لازم است فعالیت دبیرخانه خیلی زود آغاز شود و حتی بازه زمانی یک ساله هم فرصت زیادی نیست.

شفیعی درباره تأمین اعتبار در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان توضیح داد: تأمین اعتبار به دو شکل انجام می‌شود ؛ دستمزد گروه‌های شرکت کننده، داوران و جوایز از طریق معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی تأمین می‌شود که هر سال در این بخش هیچ نگرانی نداریم. بخشی هم از سوی استان تأمین می‌شود که شامل مواردی مانند اسکان گروه‌ها، تجهیز سالن‌های نمایشی، تبلیغات محیطی و... است که امسال هم با حمایت مدیران عالی استان، به بهترین شکلی انجام شد. ولی نباید فراموش کرد برگزاری چنین رویدادی باید مبناهای درستی تعریف شودو یکی از این پایه‌ها، تعریف ردیف بودجه ثابت برای جشنواره است.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان با تاکید بر اهمیت تاتر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: اهمیت این جشنواره به لحاظ استقبال خانواده‌ها بیش از دیگر جشنواره‌هاست که همین موضوع نشان می‌دهد ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و باید نسبت به این جشنواره حساسیت بیشتری داشته باشیم.

بعد از سال‌ها ترانه اصغر همت شنیده شد

جشنواره تاتر کودک و نوجوان همدان در واپسین شامگاه برگزاری خود شبی شاد را سپری کرد؛ شبی که با جشن تولد اصغر همت و بهرام شاه محمدلو، بزرگداشت رضا فیاضی و احمد بیگلریان و گرامیداشت دو هنرمند درگذشته داود رشیدی و توران میرهادی همراه بود.

شامگاه بیست و ششم آذر ماه سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شبی خاطره انگیز را سپری کرد، شبی پر از موسیقی و رنگ که فرصتی شد برای اصغر همت تا بعد از سال‌ها تیتراژ مجموعه ای تلویزیونی را بخواند که هرگز از تلویزون پخش نشد. شبی که بهرام شاه محمدلو درباره نقش مهم داود رشیدی در ساخت برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان سخن گفت و سرود آشنای تولدت مبارک در جای جای برنامه پخش شد.

احترام برومند و روشنک کریمی که اجرای این برنامه را بر عهده داشتند، در شرایطی روی صحنه رفتند که تمام صندلی‌های طبقه همکف و بالکن سالن کانون پر شده بود و تعدادی از مهمانان به صورت ایستاده نظاره گر برنامه بودند.

در آغاز دو کلیپ درباره زنده یاد توران میرهادی استاد و پژوهشگر باسابقه ادبیات کودکان و داود رشیدی هنرمند باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون پخش شد.

سپس مهدی قلعه و نوشین بیگلریان به عنوان روسای انجمن تئاتر کودک و نوجوان در تهران و همدان به حاضران خوشامد گفتند. سپس به رسم چند شب گذشته نمایشنامه ای از جبار باغچه بان به عنوان اولین هنرمند تاتر کودک و نوجوان در ایران، نمایشنامه خوانی شد.

در ادامه با پخش قطعه خوشه چین که اثر مورد علاقه رضا فیاضی است، از این هنرمند تقدیر شد.

او که علاوه بر فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی دستی هم بر شعر و شاعری دارد یکی از شعرهای خود را خواند و از آن به عنوان وصیت نامه هنری خود یاد کرد.

فیاضی که دچار کسالت مختصری شده بود، گفت: تا نیم ساعت پیش زیر سرم بودم ولی خوشحالم در کنار شما هستم و افتخارم این است که دوست بچه‌ها هستم.

او همچنین از همسرش که در تمام این سال‌ها همراه او بوده قدردانی کرد.

احمد بیگلریان هنرمند باسابقه تاتر همدان نیز دیگر هنرمندی بود که با سخنان شهرام کرمی، دبیر جشنواره تجلیل شد.

در ادامه مراسم با پخش سرود تولدت مبارک، جشن تولد شصت و پنج سالگی اصغر همت برپا شد.

همت گفت: نمی‌دانستم که آدم در تولد 65 سالگی‌اش هم می‌تواند احساس بچه‌های 5 ساله را داشته باشد.

این بازیگر خاطراتی از جشن تولد بیست سالگی‌اش همزمان با خدمت سربازی‌اش بیان کرد و افزود: دوران ما برای بچه‌ها جشن تولد نمی‌گرفتند.

او که اتفاقاً صدای گرمی هم دارد در این برنامه برای اولین بار تیتراژ سریالی را خواند که به گفته او، سال‌ها پیش به دلایل مسخره ای هرگز از تلویزون پخش نشد پ برای همیشه در آرشیو ماند.

او توضیح داد در این سریال مجری و عروسک گردان بوده و ترانه تیتراژ را هم می‌خوانده است.

همت خوشحال بود که بعد از این همه سال بالاخره تیتراژ این سریال، به گوش تعدادی از مخاطبان رسید.

این هنرمند شیرازی که با ابراز احساسات گروهی از همشهریانش در سالن رو به رو شد از آنان قدردانی کرد و گفت: هرچند چهل و چند سال است شیراز را ترک کرده‌ام، اما کوچک‌ترین اجزای وجودم همچنین شیرازی هستند.

بعد از این سخنان بهرام شاه محمدلو دیگر هنرمند تاترو تلویزیون همزمان با پخش تیتراژ سریال آقای حکایتی و در شرایطی که تمام سالن با اجرای آن همراهی می‌کردند، روی صحنه رفت تا او هم مانند همت جشن تولدش را در میان هنرمندان تاتر باشد.

شاه محمدلو هدیه‌اش را از راضیه برومند همسرش، دریافت کرد و دست همسرش را به نشانه قدردانی بوسه زد.

او که خویشاوند سببی داود رشیدی است، نکاتی کمتر شنیده شده را درباره او بیان کرد.

این بازیگر که یادآور شد: اوایل دهه 50 تعدادی از ما که در حوزه تاتر کودک فعال بودیم به دلایلی همکاری خود را با کانون پرورش فکری قطع کردیم و دنبال مکانی برای واحد نمایش کودک بودیم و آقای رشیدی که در تلویزون مشغول به کار بود، لز مدیریت این رسانه درخواست کرد تا جایی را به ما اختصاص دهند چون دوست نداشت تجربیاتی که ما سال‌ها در کانون به دست آورده بودیم، پراکنده شود. بر همین اساس بودجه مختصری تعریف شد و ما را در تلویزیون استخدام کردند تا آنچه را در تاتر کودک تجربه کرده بودیم، به تلویزیون منتقل کنیم.

او ادامه داد: پیش از آن تلویزیون برنامه‌های تولیدی برای کودکان نداشت اما با این اقدام، تله تاتر، سریال و برنامه‌های مختلف برای گروه‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان ساخته شد پ همه این‌ها با حمایت آقای رشیدی انجام شد.

این جشن شادی تا ساعت یک بامداد ادامه داشت و کودکان حاضر در سالن با پرتاب بادکنک‌های رنگی، در جشن تولد شرکت داشتند.

گروه یارا نیز قطعات موسیقی را اجرا کردند تا این برنامه پر از آهنگ شادی باشد.