به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، پژمان زهاب کارگردان مراسم اختتامیه جشنواره با بیان اینکه نجمه جودکی مجری اختتامیه جشنواره تئاتر کودک است، گفت: اختتامیه جشنواره تئاتر کودک با تم شهر فرنگ طراحی شده است.

وی اظهار کرد: دکور سالن با تم شهر فرهنگ که از نوستالژی‌های همه مردم است، طراحی شده است. تلاش کرده ایم به تئاترهای قدیمی و فراموش شده و فضاهایی که اکنون وجود ندارد توجه شود و دکور با تم تخته حوضی و شهر فرهنگ چیده شده است.

کارگردان اختتامیه با اشاره به بخش های مرتبط با بزرگداشت رضا فیاضی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت تئاتر، بخشی از این مراسم را مختص تجلیل از فرزند شهید مدافع حرم که در ماه گذشته پدرش را از دست داده معرفی کرد.

زهاب به پخش یک کلیپ از همدان قدیم اشاره کرد و گفت: همواره افتتاحیه‌ها در همه جشنواره‌ها جذاب، شاد و کودکانه برگزار می‌شود اما برنامه‌های اختتامیه جدی‌تر است زیرا بخش پایانی جشنواره بدون حضور کودکان است.

وی با بیان اینکه در برنامه پایانی جشنواره چند کلیپ گنجانده شده است، افزود: به خاطر حجیم بودن بخش اهدای جوایز برنامه‌ها در مدت زمان کمی اجرا و برنامه‌ها در یک قالب کلی جمع‌بندی خواهد شد.

آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان روز شنبه 27 آذر ماه 1395 ساعت 10 صبح در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا همدان برگزار خواهد شد.

pavel2

دنبال ارتباط بی واسطه‌تر و مستقیم‌تر با مردم بودم

پاول وانگلی هنرمند تئاتر که با نمایش "عروسک‌های سیار" از کشور چک در این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور دارد، می‌گوید: همیشه دلم می‌خواهد با نمایش‌هایم مردم را شاد کنم.

وانگلی بازیگر و عروسک‌گردان است و تحصیلات هنری دارد. او هرچند تجربه بازی در سینما و تلویزیون را هم دارد اما ناگهان تصمیم می‌گیرد همه چیز را کنار بگذارد و به تئاتر سیار و خیابانی روی می‌‌آورد.

او درباره دلیل این تصمیم ناگهانی می‌گوید: حس می‌کردم رسانه‌ها و تئاترهای رسمی، مردم را در رودربایستی قرار می‌دهند و انگار نوعی تظاهر در این گونه ارتباطات وجود دارد اما من دنبال ارتباط بی واسطه‌تر و مستقیم‌تر با مردم بودم.

این هنرمند که در تمام مدت زمان گفتگوی کوتاهمان بی‌قرار و پر انرژی است ادامه می‌دهد: در تمام زندگی‌ام دوست داشته‌ام آزاد و مستقل باشم ولی کار در رسانه مرا محدود می‌کرد به همین دلیل آن را کنار گذاشتم.

از او می‌پرسیم حالا که با رسانه‌ها و تئاترهای رسمی همکاری دارید، منبع درآمدتان چگونه است؟ آیا کسانی هستند که از شما حمایت کنند؟ و او پاسخ می‌دهد: بله نهادهایی هستند که حمایت می‌کنند و از من هم حمایت کرده‌اند.

وانگلی برای اولین بار است که به ایران آمده، هنوز نمایش‌های ایرانی زیادی ندیده است و ترجیح می‌دهد درباره تئاتر ایران قضاوتی نکند . اوالبته در کل قضاوت کردن را دوست ندارد و می‌گوید: گفتن اینکه این کار خوب است و آن یکی بد است، کاری ندارد اما من قضاوت کردن را دوست ندارم.

او که کارگردانی هنری نمایش "عروسک‌های سیار" را بر عهده دارد، امیدوار است با اجرای این نمایش، مردم و تماشاگران ایرانی را خوشحال کند و معتقد است می‌تواند با عروسک‌های رنگی که می‌رقصند، با موسیقی و حرکت و آواز، این شادی را به مردم ببخشد.

پاول وانگلی پر شر و شور و هیجانزده است. می‌گوید کودک درونش همچنان زنده و پرحرارت است . طبیعتم چنین است. کودک درونم را زنده نگه داشته‌ام و با آن بزرگ شده‌ام. این ویژگی همیشگی من است و فقط به تئاتر مربوط نمی‌شود.  

کاتالوگ جشنواره بیست و سوم منتشر شد

کتاب جشنواره بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با معرفی کامل جشنواره منتشر شد.

کاتالوگ جشنواره بیست و سوم که شامل معرفی گروه های شرکت کننده در جشنواره ، شوراهای داوری و انتخاب ، بخش های مختلف جشنواره و معرفی کارگاه های آموزشی می شود با سردبیری امید بی نیاز و در قطع وزیری چاپ و منتشر شد.

در این کتاب 160 صفحه ای که به دو زبان فارسی و انگلیسی آماده شده معرفی کامل گروه های نمایشی بخش های مختلف جشنواره به همراه معرفی کارگردان اثر و عکس هایی از اجرای هر نمایش درج شده است.

بردیا صدرنوری، مدیر مسئول موسسه فرهنگی و هنری "راد نواندیش" مشاور ایده و طرح کتاب بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک است. همچنین، اختر تاجیک، دبیر بخش عکس، سپهر ادیب‌زاده، عکاس تحریریه، مریم جعفری‌حصارلو، دبیر تحریریه، هرمز برادران و مولود صادقی‌فر به عنوان دبیر بخش ترجمه انگلیسی فعالیت داشته‌اند. امیر رضا امینی طراح و گرافیست، داریوش نصیری، مدیر روابط عمومی و محمدعلی بهستانی مدیر و ناظر چاپ این کتاب بوده‌اند که به صورت تمام رنگی با چاپ نفیس منتشر شده است.

طرح جلد کاتالوگ جشنواره بیست و سوم با بهره گیری از پوستر جشنواره به طراحی مازیار تهرانی ارائه شده است.

حرکت تئاتر خیابانی به سمت آموزش، تعلیم و تربیت است

داور بخش خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه تئاتر جنبه تعلیم و تربیتی دارد، اظهار کرد: سمت و سوی تئاتر خیابانی آموزش، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است.

احمدبیگلریان، داور بخش خیابانی گفت: امسال تئاترهای خیابانی در جشنواره نسبت به سال گذشته از نظر تکنیک با محتواتر و به فضای کودک و نوجوان نزدیکترشده است.

وی  با بیان اینکه جشنواره امسال به ذائقه کودکان نزدیک است، افزود: امسال نمایش های جشنواره دارای محتوای آموزشی ست و مخاطبان را از دوران کودکی با مسائل زندگی آشنا می کند.

این هنرمند تئاتر به ویژگی تئاترخوب اشاره کرد و گفت: تئاتری که همراه با مسائل آموزشی باشد و مسائل و نیازهای کودکان را مطرح کند یک تئاتر خوب درحوزه کودک است.

بیگلریان ادامه داد: آموزش های مختلف اخلاقی و تربیتی در قالب هنر تئاتر در درازمدت اثرگذاری بیشتری دارد.

وی اظهار داشت: شور و اشتیاق کودکان و نوجوانان همدانی همراه همیشگی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است. 

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی 27 آذر ماه با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان بخش های رقابتی به کار خود پایان می دهد.