سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پنجره‌ای بر بادها" به کارگردانی سیروس کهوری‌نژاد این روزها در خانه نمایش اداره تئاتر به صحنه می‌رود. سیروس کهوری‌نژاد با ارائه توضیحاتی در رابطه با این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایشنامه از درامی قوی برخوردار است و مخاطبان می‌توانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند.

او ادامه داد: دکتر ناظرزاده نویسنده این اثر، یکی از اساتید به نام تئاتر ایران است؛ با توجه به تجربیات و پیشینه علمی این هنرمند، نوشتن چنین متنی با ساختار و محتوای قابل توجه، چندان دور از انتظار نیست.

کهوری‌نژاد اظهار کرد: محتوای اجتماعی و چالش‌ میان کاراکترها، کنش‌های خوبی را بر صحنه ایجاد می‌کند، کنش‌هایی که انگیزه روانی کافی برای اکت دارند و در نتیجه کارگردانی آن راحت‌ است. در بخش‌های مختلف عناصری کار گذاشته شده که باید آن را کشف و زمینه‌ای ایجاد شود تا تماشاگر دریافت‌های خود را از آنها داشته باشد. من با این چیدمان و فرهنگ بومی که در اثر موجود است، متوجه شدم این متن، کار عادی نیست. این نمایش انگیزه‌های اجتماعی مرد، برگرفته از تفکراتی کورکورانه و تعصبات سنتی را روایت می‌کند که در نهایت دچار تحول می‌شود. این تحول بر اساس کنار گذاشتن سنت‌های منحط و رسیدن به باورهای جدید است.

این بازیگر سینما و تئاتر بیان کرد: شیوه اجرایی من رئالیسم جادویی است؛ ولی از نشانه‌ها و آئین مختلف نیز بهره گرفتم. از طریق پارچه، طراحی میزانسن و حرکت داشتم؛ عناصر صحنه هر کدام بر اساس پیشینه‌ای وارد کار می‌شود و هر کدام به مثابه سیستم، ورود و خروج‌شان تعریف می‌شود و اکت انجام می‌دهند. در واقع مهندسی ورود و خروج دارند. کار دارای معماری است البته نه به معنای معماری ساختمانی.

سیروس کهوری‌نژاد

او افزود: از دیگر سو فضای وهم‌آلودی بر فضا جاری است. در این فضای وهم‌آلود شخصیت اصلی خود را گم و مجددا پیدا می‌کند. در این وهم است که جادوهای مختلف را به نظاره می‌نشینیم.

کهوری‌نژاد در پاسخ به این سئوال که آیا بازی در این نمایش همزمان با کارگردانی کار را برای او دشوار نمی‌کرد عنوان کرد: بدون شک کار را سخت می‌کند، اما باید تخیل داشته باشید تا خودتان را از بیرون هم ببینید. من بازیگر سینما هستم و همیشه باید خودم را در کادر ببینم و بعد مقابل دوربین بروم. این ممارست در سینما به من کمک کرد تا دکوپاژ تئاتری خودم را داشته باشم.

او همچنین در مورد اجرا در اداره تئاتر خاطرنشان کرد: من کار تخصصی انجام می‌دهم، تئاتر برای من مانند جراحی مغز می‌ماند و باید در جای خودش انجام شود. وقتی به اداره تئاتر برای اجرا می‌روم طبیعی است که خودم را درگیر افراد غیر متخصص نمی‌کنم. ما تماشاخانه‌های مختلفی داریم که دغدغه اول‌شان پر کردن سالن است. اگر اداره تئاتر اکنون دچار رکود شده، چه کسانی باید دوباره رونق را به آن بازگردانند؟ باید به جایی که از آن برخاستم، رونق بدهیم. من با بازی در این سالن و مجموعه تئاتر شهر به عنوان بازیگر شناخته شدم، پس احساس می‌کنم بعد از 7 سال که مجددا به این عرصه بازگشته‌ام باید از این نقطه کارم را آغاز کنم. نباید این مساله را از نظر دور داشت که رسانه‌گرایی در تئاتر و اجتماع و ایجاد جاذبه‌های کاذب حرکت ما را از مسیر اصلی خود خارج کرده است.

کهوری‌نژاد همچنین از تازه‌ترین برنامه‌های تصویری و اجرایی خود در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اثر سینمایی به کارگردانی آقای امینی و تهیه‌کنندگی هدایت فیلم دارم، همچنین قرارداداثر سینمایی دارم که هنوز فیلمبرداری آن آغاز نشده است. قصد ساخت فیلم سینمایی دارم که در حال کسب مجوز و جذب اسپانسر برای آن هستم. دو کلیپ آماده پخش هم دارم. همچنین نمایش "مجهول" اثر بعدی من خواهد بود. این اثر کنسرت تئاتر است که در حال حاضر مشغول فراهم کردن شرایط اجرایی آن هستم.

نمایش "پنجره‌ای بر بادها" به کارگردانی سیروس کهوری‌نژاد تا 6 دی ماه ساعت 19:30 در خانه نمایش اداره تئاتر واقع در میدان فردوسی، خیابان موسوی، کوچه محمدآقا به صحنه می‌رود.