به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، منوچهر اکبرلو با بیان اینکه افزوده شدن چند بخش به جشنواره نشان دهنده بلوغ این جشنواره است، اظهار کرد: بخش‌های ثابتی که در سال‌های قبل بوده قوی‌تر شده و جایگاه خود را به طور کامل پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تنها در این شرایط است که دبیر جشنواره می‌تواند به بخش‌های جدید فکر کرده و جشنواره را هم به لحاظ کمی، هم کیفی و هم تنوع فعالیت‌های جشنواره گسترش دهد.

داور بخش خیابانی تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه جشنواره تئاتر کودک باید دبیرخانه دائمی داشته باشد، افزود: جشنواره باید در طول سال فعالیت داشته باشد، همان چیزی که جشنواره فجر به آن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه عکس و پوستر بخش جدید جشنواره تئاتر کودک است، تصریح کرد: در سال‌های قبل نمایشگاه به شکل‌های مختلف بود؛ اما امسال به طور ویژه به آن پرداخته شده که حیف است دیده نشود.

داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه عکس تئاتر بخش مهمی از تاریخ تئاتر است، گفت: نمایشگاه چه در تهران و چه در شهرهای دیگر فقط به چند روز جشنواره منحصر نباشد بلکه در طول سال عکاسان در نمایش‌ها حضور یافته و ضمن انتشار این تصاویر بتوانند به ارتقاء تئاتر بیافزایند.

اکبرلو با بیان اینکه راه چاره ثبات مدیریت، فعالیت مستمر دبیرخانه در طول سال است، افزود: بنده هیأت انتخاب طرح و ایده نیز بودم که بر این اساس باید گفت، باعث خوشحالی است که نسل جوان و هنرمندان تئاتر آرام آرام نمایش خیابانی را جدی گرفته و سعی دارند، ایده‌ها و طرح‌های نو خلق کنند.

وی اضافه کرد: کارگردانان باید بدانند، که در این عرصه از کارهای کلیشه و تکراری فاصله بگیرند و فضای جدیدی به کارهای کودک تزریق کنند.

داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در کارهای دیگر نیز امیدواریم شاهد نوآوری، ابتکار و انرژی جوان در کارها باشیم تا تلنگری جدی به کلیت تئاتر خیابانی وارد شود، افزود: از چند سال اخیر به آن رسیدیم که تمرکز روی یک بخش به تئاتر آسیب می‌زند زیرا تئاتر چون موجودی است که توجه تنها به یک بخش مانع رشد در همه ابعاد خواهد شد.

معرفی کاندیداهای بخش عکس و پوستر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

کاندیداهای دریافت جایزه بخش پوستر و عکس بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان مشخص شدند.

همزمان با با سومین روز برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان 9 کاندیدای دریافت جایزه بخش های مسابقه پوستر و مسابقه عکس معرفی شدند.

کاندیدهای دریافت جایزه بخش مسابقه عکس تئاتر ؛ بهار نیک پور، مریم ملک مختار، مریم قهرمانی زاده، سمانه جویا، سیدضیاء الدین صفویان هستند.

کاندیدهای دریافت جایزه بخش مسابقه پوستر تئاتر؛ مهدی غلامی، زهره اسماعیلی ، محمد افشار، مرضیه سرمشقی اعلام شده اند. 

در بخش پوستر، ۳۹پوستر از ۲۸طراح ارسال شد که از این میان ۱۸ پوستر از ۱۵ طراح برای شرکت در نمایشگاه انتخاب شدند. هم چنین در بخش عکس۳۰ عکس از ۱۸ عکاس، به نمایش گذاشته شد.

طراح برگزیده بخش پوستر با داوری قباد شیوا، آرش تنهایی و‌ امیر اسمی و برگزیدگان بخش عکس نیز با داوری حمید جبلی، سیف الله صمدیان و سیامک زمردی مطلق انتخاب خواهند شد.

بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان با دبیری شهرام کرمی در حال برگزاری است.

تئاتر کودک باید برای مخاطب قابل درک باشد

آنیتا برتولامی کارگردان آلمانی شرکت کننده در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: تئاتر کودک باید برای مخاطب قابل درک باشد.

آنیتا برتو لامی، کارگردان نمایش کارناول خزنده، از کشور آلمان گفت: نمایش کارناوال خزنده نمایشی با حرکات دست و وسایل بازی بچه‌ها است.

وی با بیان اینکه در آلمان اجرای تئاتر برای کودکان متفاوت است، افزود: تئاترهای سنتی و تئاترهای مدرن از جمله تئاترهای است که در کشور آلمان اجرا شده و در اجرا از مخاطبان کودکان استفاده می‌شود.

وی به ویژگی تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: تئاتری که قابل فهم باشد و احساسات را منتقل کند؛ تئاتر خوب و تأثیر گذاری برای کودکان است.

این نویسنده تئاتر کودک و نوجوان افزود: تئاتر کودک باید ویژه کودکان و قابل درک برای آنان باشد. برخی تئاترها روشنفکرانه و ویژه بزرگسالان است که کودکان آن را درک نمی‌کنند، چنین تئاترهای برای کودکان مفید نیستند.

نمایش کارناول خزنده با نویسندگی و کارگردانی آنیتا برتو لامی از کشور آلمان در بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه می‌رود.

گزارشی از دومین روز برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشنامه خوانی

در دومین روز از بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان دو کارگاه "مثلث اجرا ، بازیگر، عروسک تماشاگر" توسط مسیح گنجعلی و کارگاه آموزش نمایش خلاق با نگاهی به آموزش‌های جبار باغچه بان توسط مژگان وثوقی برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان مسیح گنجعلی که کارشناسی ارشد کارگردانی و اجرای تئاتر آسیایی دارد و موضوع تئاتر عروسکی سنتی ایران را برای تز دکترا انتخاب کرده است، درباره برگزاری کارگاه به خبرنگار ما گفت: در آثارم به رابطه بین بازیگر، عروسک یا ماسک و تماشاچی اهمیت می‌دهم. چندین سال است که این مثلث اجرا در ذهنم می‌گذرد. اثر کیفی این تکنیک را در آثارم دیدم و متوجه شدم که نمایش‌هایم بهتر شده است.

وی افزود: شغل و دغدغه من معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی به مردم از طریق تئاتر، عکاسی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است. این جشنواره و دیگر جشنواره‌هایی که در ایران برگزار می‌شود، یک نعمت و هدیه بزرگ است. این اتفاق در بسیاری از کشورهای دیگر نمی‌افتد و نباید این موضوع را دست کم بگیریم حتی اگر کمبود بودجه و امکانات باشد اما با همه مشکلات، برگزارکنندگان جشنواره‌ها تلاش می‌کنند که به بهترین شکل آن‌ها را برگزار کنند.

گنجعلی تصریح کرد: علاقه و انگیزه من برای انجام تئاتر این است که دوست دارم، فهم و دانشی را به مخاطب اضافه کنم و اینکه مردم با تماشای تئاتر همدیگر را بهتر بشناسند .

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما تئاتر را وارد کردیم اما تمام آن فرهنگ را وارد نکردیم. یک بخش مدیریت است . بخش دیگر نظم و انضباط و بخش دیگر ارتباطات خوب است. ببینید که در برگزاری مراسم عاشورا چقدر بین مردم هماهنگی و نظم وجود دارد ، پس ما هم در تئاتر این موضوع را باید بیشتر جدی بگیریم. خصوصاً اگر بین ستاد جشنواره و هنرمندان و کسانی که کارهای تکنیکی و فنی جشنواره‌ها را انجام می‌دهند نظم و هماهنگی بیشتری باشد، حتماً کیفیت جشنواره بالاتر می‌رود.

اعتماد به نفس کودکان را بالا می‌بریم

مژگان وثوقی در دیگر کارگاه این روز که با عنوان آموزش و نمایش خلاق برگزار شد گفت: در کنار آموزش به اهالی تئاتر کودک ، خود کودکان نیز به آموزش نیاز دارند تا خواسته‌هایشان را مطرح کنند و ما بزرگ‌ترها احساسشان را بهتر درک کنیم. از این لحاظ برگزاری چنین کارگاه‌هایی ضروری است.

وی که ده سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد ادامه داد: این کارگاه با نگاهی به آثار جبار باغچه بان برگزار می‌شود چرا که هدف او استفاده از بازی و نمایش در تعلیم کودکان بوده است و ما نیز در کارگاه از چنین روشی استفاده می‌کنیم. مهم‌ترین اصل در چنین کارگاهی ارتباط درست با کودکان است تا بتوانیم اعتماد به نفسشان را بالا ببریم.

باغچه بان را بیشتر بشناسیم

در بخش نمایشنامه خوانی آثار زنده یاد باغچه بان ، نمایشنامه "شنگول و منگول" به کارگردانی فرزاد لباسی نمایشنامه خوانی شد.

پس از اجرا، داود کیانیان از هنرمندان مطرح عرصه کودک و نوجوان گفت: می گویند، تئاتر بزرگسال ما از غرب آمده که حرف بسیار درستی است اما تئاتر کودک و نوجوانمان به خاطر جبار باغچه بان کاملاً ایرانی است.

بنابراین گزارش پس از نمایشنامه خوانی، کریستف تبولت از فرانسه که کارگاه آموزشی ماسک و عروسک با نگاه اسطوره ای از تئوری تا ساخت را در جشنواره برگزار می‌کند، نمایشی ده دقیقه ای را روی صحنه برد. این نمایش در راستای کارگاه آموزشی این هنرمند و به عنوان تشکری از دست اندرکاران جشنواره روی صحنه رفت و سپس یک برنامه موسیقی اجرا شد. در این مراسم هنرمندانی چون حمیدرضا نعیمی، داود کیانیان ، احترام برومند، محمد عاقبتی، لیلی رشیدی و.. حضور داشتند و رضا فیاضی نیز اجرای آن را بر عهده داشت.

نگاه خط خطی نمایشی با موضوع قضاوت

رضا بهرامی گفت: نمایش نگاه خط خطی به شرایط اجتماعی و قضاوت‌های عجولانه می‌پردازد.

این کارگردان تئاتر که با نمایش نگاه خط خطی در بخش خیابانی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان شرکت دارد، با بیان این مطلب به ستاد خبری جشنواره گفت: نگاه خط خطی از یک سوتفاهم بوجود می‌آید. در روزگار امروز برخی از انسان‌ها بدون اینکه چیزی درباره افکار فرد مقابلشان بداننند، او را قضاوت می‌کنند و‌ هر آنچه می‌خواهند درباره‌اش تصور می‌کنند، حالا تصور خوب یا بد که هر کدامش چون بدون شناخت رخ می‌دهد ، درست نیست.

بهرامی درباره نمایش خط خطی تصریح کرد: این یک ‌نمایش بی کلام و تک بازیگر است. در این نمایش مهدی رضاییان پور بازی می‌کند.موسیقی آن را علی انوری بر عهده دارد و طراحی صحنه و لباس بر عهده هانیه زحمتکش و‌الهه میرزایی است.

‏بهناز وحید یگانه مسئول روابط عمومی و امور بین الملل گروه تئاتر نزدیک و منشی صحنه این نمایش است.

بهرامی درباره داستان نگاه خط خطی خاطر نشان کرد: داستان یک کودک و عروسک است.‌کودک از خواب بیدار می‌شود و عروسک را می‌بیند.عروسکی که جان ندارد و فقط کنار تخت پسربچه خوابیده.... پسر بچه برای خودش و‌کودک مرز ایجاد می‌کند تا اینکه از عروسک به عنوان سیبل استفاده می‌کند و... بعدها متوجه می‌شود که این فقط یک عروسک است و هیچ خطری برای او نداشته و این‌ها ساخته ذهن کودک بوده است .

نگاه خط خطی سومین تجربه حضور بهرامی در جشنواره تئاتر کودک است. او پیش از این با نمایش به کفشات نگاه کن جایزه اول بازیگری مرد را در بخش نوجوان گرفته و همچنین کارگردانی نمایشنامه خوانی شازده کوچولو را بر عهده داشته است.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی ۲۲ تا 27 آذر ماه در همدان برگزار می‌شود.