به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، در متن پیام محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار خرسندم که همدان با پیگیری ها و برنامه های انجام شده به قطب کودک ونوجوان درکشورتبدیل شده است به طوری که برگزاری جشنواره بین المللی فیلم نوجوان، جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، برنامه های متنوع ادبی در حوزه کودک و نوجوان وتولید انیمیشن های کودک و نوجوان در سالهای اخیر فضای استان را با نشاط و پرتحرک ساخته است

بی تردید اجرای این برنامه ها، در صورت بهره مندی کودکان ونوجوانان از آثاری با مضمون اخلاق و سنت اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی، خانواده، نشاط و امید در فضای جامعه و نسل آینده و در نهایت تقویت هویت فرهنگی ایرانی- اسلامی، فرصت بسیار مغتنمی خواهد بود.

آنچه در بیست سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اهمیت دارد توجه به تولید آثار خلاقانه و پرمخاطب در دنیای کودکان و نوجوانان در مضامین مورد نیاز برای تربیت آینده سازان میهن اسلامی است، زیرا آینده کودکان با تربیت ها و آموزش های امروز شکل می گیرد.

شعار جشنواره بیست سوم «نمایش مهر بر صحنه کودکی »بسیار پر معنا و بیانگر تأثیر تئاتر در ایجاد روحیه عطوفت و همنوع دوستی در بین کودکان و نوجوانان است.

کودکان ونوجوانان در جهان امروز، متأثر از خشونت حاکم بر روابط انسانی بویژه در عرصه بین المللی، نیازمند زندگی خلاقانه و به دور از خشونت و افراطی گری هستند و آنچه می تواند زمینه این نیاز را با زبان هنر به گوش بزرگسالانی که در خشونت غرق شده اند، برساند و شرایط رشد و زندگی خلاقانه را برای کودکان و نوجوانان فراهم کند، زبان هنر، مخصوصا هنر تئاتر با بیانی همه فهم و بین المللی است.

جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان، کانون امید تمام هنرمندانی است که دل در گروی هنر متعهدانه دارند و با هنر خود می خواهند دنیای شاد و زندگی با نشاط را برای کودکانی امیدوار و خلاق به ارمغان آورند.

همراه با این هنرمندان آرزومی کنم همه کودکان جهان در کانون خانواده به عنوان مقدس ترین نهاد بشری، زندگی پر از شادی و خوشبختی داشته باشند.

در پایان امیدوارم میهمانان گرانقدرجشنواره در طول اقامت خود در کهن دیار همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، لحظاتی سرشار ازشادی و خاطراتی به یاد ماندنی به همراه داشته باشند و مردم فرهیخته استان، میزبان خوبی برای آنها باشند .

برای بخش‌های مختلف هنر بودجه پیش بینی شده است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: برای بخش‌های مختلف هنر بودجه پیش بینی شده است تا بتوان از این ابزار برای معرفی فرهنگ غنی اسلامی ایرانی بهره گرفت.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری موجب شکوفایی استعدادها و ایجاد انگیزه در اهالی فرهنگ و هنر می‌شود، اظهار کرد: جشنواره تئاتر کودک علاوه بر ایجاد انگیزه برای ورود به این عرصه و تولید نمایش در حوزه کودک، موجب شورو شوق در بین کودکان و نوجوانان می شود.

وی با تأکید بر اینکه از جشنواره تئاتر می‌توان برای احیای تفکر و هنر اسلامی بهره گرفت، تصریح کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند زمینه خوبی را برای رشد و شکوفایی هنر اسلامی فراهم کند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه جشنواره تئاتر کودک به صورت بین المللی برگزار می شود باید از هنر مقاومت اسلامی در قالب تئاتر استفاده کرد.

وی یادآور شد: انتظار کمیسیون فرهنگی مجلس این است که تئاتر به عنوان یک هنر بی بدیل مدل جدیدی از هنر اسلامی را ارائه کند و مردم دنیا قداست هنر را از جمهوری اسلامی ایران الگو بگیرند.

آزادیخواه با اشاره به اینکه ترکیب دین و سیاست نشانگر این است که در هنر هم می‌توانیم ارائه کننده مدل جدیدی از هنر اسلامی باشیم، گفت: مدل هنر اسلامی می تواند هم در وحدت جهان اسلام و هم مبارزه با استکبار جهانی اثرگذار باشد و حرف های خود را در قالب هنر به دنیا بزنیم.

وی گفت: باید از تئاتر و جشنواره های فرهنگی و هنری برای رسیدن به اهداف والای تربیتی و آموزشی بهره گرفت.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه های فرهنگی نیز اظهار کرد: کمبود بودجه نباید به برگزاری برنامه های فرهنگی ضربه وارد کند؛ بلکه باید اولویت های فرهنگی در هزینه کرد بودجه ها لحاظ شود.

چهار نمایشنامه باغچه بان خوانده می شود

بخش نمایشنامه خوانی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور 4 گروه نمایشی برگزار می شود.

به گزارش ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، بخش نمایشنامه خوانی جشنواره با حضور 4 کارگردان تئاتر از 24 تا 26 آذر ماه برگزار می شود که 4 نمایشنامه از زنده یاد باغچه بان را می خوانند.

لیدا وعیدی ، معصومه زیوری ، احسان مجیدی و فرزاد لباسی کارگردانان این بخش جشنواره هستند.

برنامه نمایشنامه خوانی آثار زنده یاد باغچه بان که در قالب ویژه برنامه های جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان برگزار خواهد شد ساعت 21 روز های یاد شده و در سینما کانون شهر همدان میزبان عموم مخاطبان خواهد بود.

 

هجده پوستر به بخش نمایشگاه راه یافت

دبیر عکس و‌پوستر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: هجده پوستر از پانزده طراح به نمایشگاه جشنواره راه یافت.

مهدی آشنا با بیان این خبر به ستاد خبری جشنواره گفت: ۳۹پوستر از ۲۸ طراح برای ما ارسال شد که از این میان ۱۸ پوستر از ۱۵ طراح برای شرکت در نمایشگاه انتخاب شدند.

وی افزود: مرضیه سرمشقی، آرش شریف زاده ، بابک مینقی، بردیا علمی، راضیه پاشایی، زهره اسماعیلی،سجاد حسینی، فاطمه جعفری، با یک اثر و‌ محمد افشار با سه اثر و مهدی غلامی با دو اثر به نمایشگاه راه یافتند.هم چنین سی جونگ یون از کره جنوبی ،مانوئل ماسر و شیوا گریندز از آلمان ، اتاویا پرون از ایتالیا، پدرواسپیسانچز از آفریقای جنوبی شرکت کنندگان خارجی نمایشگاه هستند.

دبیر عکس و‌پوستر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در ادامه خاطر نشان کرد: بخش عکس و‌پوستر، بخش نوپایی است و این اولین دوره ای است که به شکل بین المللی برگزار می شود ، با وجود اطلاع رسانی هایی که صورت گرفت، برخی طراحان اطلاع نداشتند اما آثار ارسالی کیفیت خوبی داشتند و امیدوارم که از سال آینده این بخش رونق بیشتری بگیرد.

نفر برگزیده این بخش با داوری قباد شیوا، آرش تنهایی و‌ امیر اسمی انتخاب می شود و جایزه نفر برگزیده هزار دلار خواهد بود.

بیست و سومین جشنواره بین‎المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی از 22 تا 27 آذرماه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برگزار می‌شود.