سرویس تئاتر هنرآنلاین: هومن زندی‌زاده دانشجوی دکترای درام در دانشگاه "فلیندرز" استرالیا، به زودی در کنفرانس سالانه "انجمن مطالعات بین‌المللی استرالیا" (InASA) سخنرانی خواهد داشت. این کنفرانس به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای مرتبط با مهاجرت در جهان محسوب می‌شود.

موضوع امسال این رویداد عبارت است از "بازانگاریِ استرالیا: مواجهه، شناخت، مسئولیت". مقالات و آثار ارائه‌شده به تشدید تداخل، نفوذ، و اخلاط فرهنگ‌ها و مردمان گوناگون در بستر زندگی روزمره استرالیا خواهند پرداخت. همچنین، برگزارکنندگان و سخنرانان برآنند تا نشان دهند که چگونه فرهنگ عمومی استرالیا به طور گسترده در خلال گفتگوهای بینامعرفت‌شناختی مورد بازانگاری قرار گرفته است. از این رو این کنفرانس بر ارائه پژوهش‌ها و آثار خلاقه معاصر مرتبط با استرالیا، و رویکردهای بینارشته‌ای و چندرشته‌ای آنها تاکید ویژه‌ای خواهد داشت.

هومن زندی‌زاده که رساله دکترای خود را بر اساس درام بینافرهنگی به رشته تحریر در آورده است، در روز دوم این کنفرانس به ارائه آثار خود خواهد پرداخت. او ابتدا نمایشنامه اخیر خود "فدر در ایران" را با کمک چند بازیگر استرالیایی روخوانی خواهد کرد. سپس، رویکرد خویش درباره چگونگی خلق این درام بینافرهنگی را بیان خواهد کرد. سخنرانی وی با جلسه پرسش و پاسخ دنبال خواهد شد.

زندی‌زاده که به تازگی کتاب "سرزمین نامادری: پیشنهاداتی در باب مهاجرت" را در ایران و توسط نشر آواژ روانه بازار کرده، در این خصوص به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تلاش‌های دولت راستگرای استرالیا و سیاست‌های ضدپناه‌جویی آنها در سال‌های اخیر موجب شده تا نهادهای فرهنگی و دانشگاهی بیش از گذشته به مهاجرت و مسئله حقوق پناهجویان بپردازند. استرالیا کشوری‌ست متشکل از فرهنگ‌ها و نژادهای متنوع. این تنوع ممکن است با بیگانه هراسی و تشدید احساسات نژادپرستانه، دچار مخاطرات عظیمی شود. این کنفرانس و فعالیت‌های مشابه، قدمی در راستای جلوگیری از اختلافات فرهنگی ــ نژادی در استرالیا محسوب می‌شود.

او درباره خوانش اثر خود در این رویداد عنوان کرد: در این نمایشنامه تلاش کرده‌ام تا در بستر یک داستان عاشقانه، به موضوع مهاجرت بپردازم. سپس در طی سخنرانی‌ام توضیح خواهم داد که چگونه ایده این اثر در من شکل گرفت و رفته‌رفته پیش رفت تا تبدیل به موضوع رساله دکترایم شد.

کنفرانس سالانه "انجمن مطالعات بین‌المللی استرالیا" که از سال 1995 میلادی آغاز به کار کرده، امسال برای نخستین بار در دانشگاه "کِرتِن" واقع در ایالت استرالیای غربی از 17 تا 19 آذرماه برگزار خواهد شد.