سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست مطبوعاتی رونمایی پوستر بیست و سومین  جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان صبح امروز 16 آذرماه با حضور مهدی شفیعی مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی، شهرام کرمی دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، فاضل عابدی مدیر کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان همدان و جمعی از اصحاب و رسانه در سالن سایه  مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

امیدوارم دیگر درگیر چانه‌زنی برای برگزاری جشنواره نباشیم

مهدی شفیعی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی پس از رونمایی از پوستر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان طی سخنانی، جشنواره  تئاتر کودک و نوجوان را یکی از مهم‌ترین رویدادهای تئاتر کشور عنوان کرد و ابراز خرسندی کرد که این رویداد هنری بر اساس سیاست تمرکز زدایی در یکی از استان‌های کهن و با فرهنگ کشور یعنی استان همدان  برگزار می‌شود.

او گفت: اگر ما امروز درباره توجه به سبک زندگی صحبت می‌کنیم به عقیده من یکی از بهترین جایگاه‌های توجه به این موضوع می‌تواند تئاتر کودک و نوجوان باشد.

شفیعی همچنین یکی از لازمه‌های برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در استان همدان را حمایت مدیریت کلان فرهنگی استان دانست و گفت: برگزاری جشنواره در همدان یا استان دیگر مستلزم اشتیاق و همکاری مدیران فرهنگی استان است و من امیدوارم که در سال‌های آتی دیگر درگیر چانه‌زنی برای برگزاری جشنواره  نباشیم و نگران این موضوه نشویم که جشنواره در همدان برگزار می شود یا نه.

او حمایت از آثار تئاتری تولید شده در این جشنواره را از اهداف و سیاست‌های آن خواند و گفت: برگزاری تور و اجراهای مختلف در سراسر کشور می‌تواند به ایجاد شبکه منسجمی برای تئاتر منجر شود تا از رهگذر آن بتوانیم ارتباطات بین‌المللی را قوی کنیم.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی در خصوص زیرساخت‌ها در استان همدان نیز بیان کرد: برگزاری برنامه‌های بین‌المللی باعث شد از این منظر هر چند به وضعیت ایده‌آل دست نیافته‌ایم اما شرایط بهتری را پیدا کنیم. استان همدان به لحاظ امکانات نسبت به سایر استان‌های کشور مشکل چندانی نداشته است اما امیدوارم با رفع مسائل مالی شاهد رشد سالن‌ها در این استان باشیم.

شفیعی عنوان کرد: جشنواره کودک و نوجوان ظرفیت خوبی برای نهادهایی چون آموزش و پرورش دارد. آموزش و پرورش می‌تواند نمایندگان خود را بفرستد یا اعزام کند تا در اجرای عمومی نمایش‌هایی با کیفیت به انتخاب آثار بپردازند.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی همچنین خاطرنشان کرد: اولین نمایشنامه کودک و نوجوان به شکل تئاتر معاصر صد سال پیش توسط جبار باغچه‌بان نگاشته شده و روی صحنه رفته و این اتفاق خوبی است که این سالگرد را در بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گرامی داشته و نمایشنامه‌های به‌جا مانده از جبار باغچه‌بان را خوانش کنیم.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان موجب توسعه تئاتر این استان شد

فاضل عبادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست همدان را از استان‌های فرهنگی کشور معرفی کرد که در این سال‌ها نام آن با تئاتر کودک و نوجوان عجین شده است و گفت: در تلاشیم که همدان به قطب فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودکان تبدیل شود.

او با بیان اینکه جشنواره کودک و نوجوان با تجربه سال‌ها برگزاری در همدان اکنون بومی این استان شده است، گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در بیست و سومین دوره آن از نظر کمیت و کیفیت ارتقا داشته است به طوری که شاهد حضور بیشتر گروه‌های داخلی و خارجی، برگزاری بخش‌های تخصصی و اثربخشی بیشتر آثار تولیدی هستیم.

عبادی برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را در همدان موجب رشد و توسعه تئاتر این استان خواند و گفت:‌ ما اکنون بالاترین تولید و اجرا را در زمینه تئاتر کودک و نوجوان در کشور داریم به طوری که سالانه حدود 40 نمایش در این ژانر روی صحنه می‌رود و 20 درصد از اثار این دوره از جشنواره مربوط به استان همدان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان تبدیل به یک مطالبه شد و ما اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم آن را میزبانی نکنیم. برگزاری این جشنواره در  همدان باعث شده از نظر توسعه زیرساخت‌ها روند رو به رشدی داشته باشیم.

50 گروه نمایشی با 160 اجرا در همدان

شهرام  کرمی دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز در ادامه این  نشست با تاکید بر تلاش دست اندرکاران جشنواره در مستقل برگزار کردن این رویداد، گفت: در همه جشنواره ها مساله مالی بسیار مهم است اما من در برگزاری این جشنواره تحت فشار مالی نبودم و از همه ایده‌هایم استقبال شد.

او خاطرنشان کرد: بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از بیست و دوم تا بیست و هفتم آذر در همدان برگزار می‌شود و در این جشنواره 50 گروه نمایشی با 160 اجرا حضور دارند که آثارشان را در 12 سالن روی صحنه خواهند برد. همچنین ما شاهد حضور 550 هنرمند در این رقابت‌ها هستیم که 51 هنرمند آن از کشورهای دیگر هستند.

 کرمی با اشاره به 10 بخش اصلی این دوره از جشنواره، مسابقه تئاتر کودک، مسابقه تئاتر نوجوان  بخش دانش‌آموزی، خیابانی، نمایشنامه‌نویسی، نمایشنامه‌خوانی و همچنین کارگاه‌های آموزشی و تخصصی را ازجمله این بخش‌ها برشمرد.

دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر و کودکان با بیان اینکه امسال برای اولین بار بخش ویژه صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود،‌ گفت: سال 1295 اولین تئاتر کودک و نوجوان توسط جبار باغچه‌بان در تبریز روی صحنه رفت که به همین مناسبت بزرگداشتی در این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد.

کرمی همچنین با اشاره به حضور 10 گروه نمایشی از کشورهای مختلف گفت: آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، جمهوری چک، روسیه، استرالیا، اسپانیا و آفریقای جنوبی ازجمله کشورهای شرکت کننده در بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هستند.

او یادآور شد: جشنواره با نمایش "مهر بر صحنه کودکی آغاز می‌شود" که شعار این دوره از جشنواره نیز به شمار می‌رود.

این هنرمند تئاتر همچنین با اشاره به نقاط ضعف جشنواره گفت: از آنجاکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بزرگ شده و رونق گرفته شده؛ مطالبات و تقاضا هم بیشتر شده است. در نتیجه نیازمند این هستیم که ظرفیت‌ها رشد کرده و امکانات زیرساختی استان همدان افزایش پیدا کند.

او گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست و اگر این مشکلات برطرف نشود با توجه به حجم تقاضا برای شرکت در این رویداد در دوره‌های بعدی با مشکل مواجه خواهیم شد.

کرمی  همچنین با تاکید بر افزایش ظرف زمانی برگزاری این جشنواره به معرفی داوران بخش‌های مختلف این مسابقات پرداخت و گفت: در بخش مسابقه نوجوان داوری از کشور سوئد به عنوان داور بین‌المللی حضور دارد و همچنین لیلی رشیدی و اردشیر صالح پور دیگر داوران این بخش هستند.

دبیر بیست وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در معرفی هیات داوران بیان کرد: مسابقات تئاتر نوجوان با حضور نیکولاس مارکی مورنا از سوئد، لیلی رشیدی و اردشیر صالح‌پور، در بخش نمایش‌نامه نویسی در دو قسمت آثار چاپ شده و نمایش‌نامه‌های جدید توسط منصور خلج، حسین فدایی حسین، جواد عاطفه و احمد بیگلریان، در بخش مسابقه تئاتر کودک، سالواتور تراماسوتره، هنگامه مفید و بهرام شاه‌محمدلو در بخش خردسالان که برای اولین بار به صورت رقابتی برگزار می‌شود، رضا فیاضی، افسانه زمانی، مجید قناد در بخش مسابقه تئاتر خیابانی، منوچهر اکبرلو، کریم اکبری مبارکه و احمد بیگلریان ارزیابی آثار را برعهده دارند.

او عنوان کرد: بزرگداشت این دوره جشنواره نیز به رضا فیاضی اختصاص خواهد داشت. امسال 10 کارگاه آموزشی با حضور اساتید ایرانی و خارجی برگزار می‌شود که از جمله آن محمد عاقبتی، حمیدرضا نعیمی، جمال میرجعفری، مژگان وثوقی،‌ مسیح گنجوی و دو هنرمند از فرانسه هستند.

کرمی  اظهار کرد: اتفاق خوب این دوره انتشار 6 عنوان کتاب پژوهشی، علمی و تحقیقی است که همزمان با جشنواره رونمایی خواهد شد. همچنین نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر کودک شامل 60 قطعه عکس در گالری بوعلی همدان به نمایش در می‌آید و نمایشگاه هنری از فائزه فیض نیز برپا خواهد شد.

اوضمن اشاره به نشست‌های هنرمندان بیان کرد: ‌جلسات نمایش‌نامه خوانی کودک و نوجوان هر روز به یک اثر اختصاص خواهد داشت که شامل آثار باغچه‌بان نیز می‌شود. همچنین سمینار تخصصی 100 سالگی با همکاری بنیاد نمایشی کودک و نوجوان، انجمن کودک و نوجوان خانه تئاتر و کانون کودک و نوجوان همدان برپا خواهد شد. افتتاحیه جشنواره نیز 22 آذر ساعت 18 در سالن نمایشگاه‌های همدان و اختتامیه آن 27 آذر ساعت 10 صبح برگزار می‌شود.

کرمی حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در جشنواره را از درخواست‌های هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان معرفی کرد.