سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دال" نوشته و کار مسلم خراسانی این روزها در خانه نمایش دا به صحنه می‌رود. مسلم خراسانی با ارائه توضیحاتی درمورد نگارش این متن به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ایده اصلی شکل‌گیری این اثر، مفهومی به نام غیاب معنا بود؛ در نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی به شکل خاص و تحلیل گفتمان، مفهوم کلیدی به اسم دال داریم که همواره با مفهوم دیگری به اسم مدلول همراه خواهد بود.

او ادامه داد: در این اثر، عنوان دال را مورد توجه قرار دادیم و اسمی از مدلول نمی‌آوریم و آن را غایب می‌کنیم. این نمایش استعاره‌ای از گم شدن یک فرد و جست و جویی از افراد برای رسیدن به معنای نهایی است.

خراسانی عنوان کرد: به دلیل اینکه مقوله معنا پیچیده است؛ تلاش کردیم برای نشان این مبحث که اساس تئوریک دارد کنش رئالیستی در صحنه ایجاد کنیم تا تماشاگران مختلف هم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. ما خانواده را انتخاب کردیم و اعضا آن که با مشکلات روزمره سرو کار دارند.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: به خواست من این کنش رئالیستی درون خود، دارای تناقضاتی بوده است و باورهایی در نمایش وجود دارد که با منطق موجود تناقض دارد و توجیه‌پذیر نیست؛ لحاظ کردن این محتوا در کنار درام، شکاف‌هایی از واقعیت موجود استنباط و اینگونه آن را از درام صرف رئالیستی دور می‌کنیم. بر این اساس بازیگران از سبک بازی واقع‌گرایانه بهره می‌برند اما در کنار آن ریز بازی‌هایی نیز دارند مانند آنکه وقتی گوشی تلفن را برمی‌دارند، بدون گرفتن هیچ شماره‌ای مشغول صحبت می‌شوند یا وقتی افسر از پسر می‌خواهد تا پدرش را صدا بزند بلافاصله پدر وارد صحنه می‌شود و کنش ادامه پیدا می‌کند. اساس بازی باورپذیری که در بازی‌ها وجود دارد و ریزبازی‌های آنها سبک بازی ما را می‌سازند که مرز باریکی میان واقعیت و غیرواقع گرایی وجود دارد.

خراسانی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: خانه نمایش دا، بافت قدیمی و فرسوده‌ایی دارد؛ این بافت به شکل اتوماتیک معانی مدنظر ما را در خود داشت. ممکن است اندیشه‌هایی در جامعه وجود داشته باشد که تجسم عینی به آنها بدیم و به شکل میراث به آنها نگاه کنیم.

نمایش "دال" نوشته و کار مسلم خراسانی تا 15 آذرماه ساعت 18:30 در خانه نمایش دا واقع در میدان فاطمی، ابتدای شهید گمنام، خیابان جهانمهر، پلاک ۲۶ به صحنه می رود. حامد جعفری کیا، شب بو طوفانی، دُنا تارفی، علی گلبن، کیانوش خان محمدی، فرهاد رادمان، علی شادکام، ریحان زنگنه، رضا اسماعیلی بازیگران این نمایش اند.