سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مخمصه" به کارگردانی امید عزیزی این روزها در تماشاخانه موزه زندان قصر اجرا می‌شود. این کارگردان با اشاره به اینکه این اثر پایان‌نامه اوست به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در مباحث آکادمیک بسیار در مورد مخاطب صحبت می‌کنیم و برای‌مان اهمیت دارد که به سئوال‌هایی مانند آنکه جایگاه تئاتر در میان مخاطبان چیست؟ پاسخ دهیم.

او ادامه داد: بر این اساس من سبکی به نام تئاتر انتخاب را معرفی کردم. در این اجرا، به جای شخصیت اصلی که محل و همه رویدادها را انتخاب می‌کند؛ تماشاگران انتخاب می‌کنند.

عزیزی با ذکر مثالی در این رابطه توضیح داد: در نمایش "مخمصه"  شخصیت اصلی بعد از 25 سال زندگی در کشور آمریکا متوجه اصالت عراقی خود می‌شود. او در جنگ میان عراق و کویت توسط امدادگری آمریکایی نجات پیدا میکند و به این کشور می‌آید. حال او پس از درک این مساله در بحبوبه اتفاقات 11 سپتامبر تصمیم می‌گیرد برای پیدا کردن خانواده خود به عنوان نیروی داوطلب به عراق بیاید. با ورود به این کشور، فرمانده او تنها دو انتخاب برایش باقی می‌گذارد، نگهبانی از زندانیان یا حضور در خط مقدم جنگ...حال در این نقطه مخاطب انتخاب می‌کند که قهرمان چه کاری انجام دهد.

او افزود: طبق بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم این نوع اجرا دو بار در جهان و برای نخستین‌بار در ایران اجرا می‌شود که به صحنه می‌رود. این تئاتر اجرای پژوهشی است که ما روی آن کار کرده‌ایم.

این کارگردان تئاتر در رابطه با شیوه اجرایی این اثر خاطرنشان کرد: شیوه اجرایی ما تئاتر محیطی است؛ تماشاگران‌مان تنها روی صندلی نمی‌نشیند تا شاهد اجرای اثری باشند؛ آنها همراه با کاراکترها در فضاهای مختلف موزه زندان قصر حرکت و نمایش را دنبال می‌کنند.

او تاکید کرد: این روند سبب می‌شود تا مخاطبان علاوه بر داشتن تجربه‌ای متفاوت و دیدن یک اثر، بازدیدی از فضای موزه هم داشته باشند. خوشبختانه در این مدت بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی تماشاگرانمان هم دریافت کردهایم.

فاطمه آزادی، نیکناز احمدزاده، محسن اشتری جعفری، علی برقبانی، مهدی بلبلی، ساحل پشنگ، شهناز خادمی، درآسا درتاج، محمد سپهری، فرساد ستاری، آرش شراهی، سیاوش شوهانی، الهه شیرازی، نریمان عابدی، امیر عبادی، شقایق عزتی، امیرحسین علیپور، امین فرج خواه، آرین فرزانه نژاد، حسین فتاحیان، فرخنده قدسی، سعید قربانی، آرش کابلیان، نیما سید موسوی، هادی میری، شایان نورمک، رضا وثیقی نژاد طهرانی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش "مخمصه" نوشته و کار امید عزیزی تا ۶ آذرماه هر روز ساعت ۱۸ به موزه مارکوف باغ‌موزه قصر واقع در انتهای خیابان شهید مطهری بعد از تقاطع شریعتی اجرا می‌شود.