به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، بخش مسابقه پوستر و عکس جشنواره بیست وسوم داوران خود را از میان چهره‌های شناخته شده عکاسی تئاتر و طراحان به نام پوستر معرفی کرد.

حمید جبلی بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون که آثار متعدد برای کودکان و نوجوانان دارد یکی ازعکاسان پیشکسوت تئاتر که داوری بسیاری از مسابقات عکاسی را نیز بر عهده داشته است. سیف الله صمدیان عکاس ، فیلمساز و فیلمبردار شناخته شده ایران که داوری ، تدریس و برپایی نمایشگاه‌های تخصصی عکاسی را در پرونده کاری دارد در کنار سیامک زمردی مطلق از شناخته شده ترین عکاسان هنر تئاتر که دبیری بخش عکس دوره‌های مختلف جشنواره‌های تئاتر و برپایی نمایشگاه‌های عکس تئاتر را به انجام رسانده آثار رسیده به بخش عکس بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را در همدان داوری خواهند کرد.

قباد شیوا طراح و گرافیست شاخص ایران و چهره ای شناخته شده در هنر گرافیک جهان ، آرش تنهای طراح گرافیک و نویسندهٔ کشورمان که از نسل پنجم طراحان گرافیک ایران محسوب می‌شود و در حوزهٔ طراحی پوستر، پژوهش و آموزش گرافیک فعالیت دارد در کنار امیر اسمی گرافیست شناخته شده تئاتر که دبیری بخش پوستر وعکس جشنواره‌های متعدد تئاتری را بر عهده داشته داوری بخش پوستر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را بر عهده گرفتند.

"مرد هیزم شکن" و آموزش عروسک‌سازی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

نمایش "مرد هیزم شکن" کار مشترک فاطمه و ندا ابرار پایدار برگرفته از قصه‌های کهن جهان در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

این نمایش روایت‌گر داستان دو مرد است که هر دو هیزم شکن هستند . یکی از آنها فقیر اما راستگوست و دیگری ثروتمند و دروغگوست.

این نمایش به شیوه عروسکی به صحنه می‌رود و گروه اجراگر در طول اجرای نمایش به کودکان و مربیان آنها آموزش می‌دهند که چگونه از مواد دورریختنی عروسک بسازند. آنها توضیح می‌دهند که عروسک‌های دستکشی این نمایش را با استفاده از جوراب ساخته‌اند و با موادی مانند دکمه و پارچه‌های رنگی، اعضای چهره و لباس عروسک‌هایشان را کامل کرده‌اند.

فاطمه ابرار پایدار یکی از دو کارگردان این نمایش که در بخش خردسال اجرا می‌شود، درباره حضور خود در این بخش از جشنواره گفت: سال‌هاست با بچه‌های سه تا شش سال نمایش خلاق کار می‌کنیم و یکی از موارد آن تبدیل یک قصه ساده به نمایش ساده و بدیهی است که با استفاده از وسایل ساده دور و برمان اتفاق می‌افتد.

او درباره وجه تمایز تئاتر خردسال از تئاتر کودک توضیح داد: تئاتر خردسال چند ویژگی دارد؛ مدت زمان آن کوتاه‌تر از تئاتر کودک است چراکه تماشاگران این رده سنی حوصله دیدن نمایش‌های طولانی را ندارند و باید در کمترین زمان، مفاهیم نمایش را به آنان منتقل کرد. از سوی دیگر روایت قصه این نمایش‌ها باید خیلی ساده باشد و در کنار آن از رنگ و فانتزی زیاد استفاده شود چون بچه‌ها از قدرت تخیل بسیار قوی برخوردارند و در عین حال مفاهیم مورد نظر خود را نباید با شعار به آنها منتقل کنیم چون نیروی دافعه ایجاد می‌کند.

ابرار پایدار درباره تفکیک بخش خردسال در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: این مجزا کردن بسیار مفید است چون باعث می‌شود گروه‌های شرکت‌کننده به صورت تخصصی روی موضوعات خاصی کار کنند چراکه الزامات، نیازها و خواسته‌های رده سنی خردسال متفاوت است.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

نویسنده  فاطمه ابرار پایدار، کارگردانان و بازیگران فاطمه و ندا ابرار پایدار، طراحی و ساخت عروسک ندا ابرار پایدار، طراح پوستر و بروشور مرضیه ابرار پایدار، دستیاران کارگردان ملیحه میرزاپور و هیوا پریشی.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی از بیست و یکم تا بیست و هفتم آذر ماه در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.