سرویس تئاتر هنرآنلاین: السویسی در سال 1944 در شهر تونس پایتخت کشور تونس به دنیا آمد و در سن 22 سالگی مدیریت تئاتر و سرپرستی و کارگردانی گروه حرفه‌ای تئاتر شهر کاف (شمال تونس) را به طور رسمی به عهده گرفت. او مبارزه سیاسی بر ضد رژیم‌های دیکتاتور حاکم بر تونس را در قالب هنر تئاتر از پدرش عزالدین السویسی که یک بازیگر آماتور تئاتر، نویسنده سیاسی و روزنامه‌نگار انقلابی بود، آموخت. پدر المنصف در سن جوانی با هنرنمایی در "گروه تئاتر نمایشی الکوکب" نقش حیاتی در مبارزه با استعمار فرانسه داشت.

المنصف السویسی در سن جوانی عازم پاریس شد، و مدت زیادی را در کارگاه‌های آموزشی جان فیلار از پیشگامان تئاتر سنتی فرانسه گذراند و سرنجام راهکار فیلار را ملاک هنرنمایی خود قرار داد. پس از بازگشت به تونس و به عهده گرفتن مدیریت تئاتر شهر کاف، نمایشنامه کمدی "الهانی بو در باله" با استناد به داستان ژرژ داندان اثر مولیر را روی صحنه تئاتر برد.

چند سالی نگذشته بود که المنصف السویسی، با تلاش‌های طاقت فرسا و امکانات اندک، راه هنر چهارم را به سوی جوانان با استعداد و خلاق هموار کرد، و از افرادی همچون لمین النهدی، عیسى حراث، سعاد محاسن، ناجیه الورغی، الفاضل الجعایبی، الفاضل الجزیری، المنصف الصائم، رجاء بن عمار، رجاء فرحات و سمیر العیادی هنرمندان حرفه‌ای تئاتر به وجود آورد. 

در سال 1966 میلادی، المنصف السویسی با همکاری ده تن از نمایشنامه‌نویسان و هنرمندان تئاتر تونس که تحت تأثیر برتولت برشت آلمانی قرار گرفته بودند، بر عوامل وابسته به دولت وقت بر آشفتند و گروه تئاتر مستقل به وجود آوردند. المنصف السویسی که گرایشات چپ‌گرایانه داشت با همکاری افراد یاد شده ده‌ها نمایشنامه از قبیل "الهانی بودرباله"، "رشمون"، "حلاج"، "ثوره الزنج"، "عطشان یا صبایا"، "ثوره صاحب الحمار" (خشم مالک الاغ) و "حال و احوال" را روی صحنه برد.

در آغاز دهه 1980 و پس از درگذشت علی بن عیاد مدیر گروه تئاتر شهرداری تونس که قدیمی‌ترین گروه نمایشی آن کشور است، مسئولیت اداره آن به المنصف السویسی واگذار شد و در آن برهه بود که جشنواره بین‌المللی تئاتر تونس پایه‌گذاری شد.

در آن برهه این گروه به کشورهای عراق، سوریه، کویت و قطر سفر کرد و در پایتخت کشورهای یاد شده برنامه اجرا کرد. السویسی پس از بازگشت به تونس از مسئولیت‌هایش عزل شد. ولی او از پای ننشست و دوباره به کویت و امارات متحده عربی مهاجرت کرد و در زمینه تئاتر به تدریس و کارگردانی پرداخت و با همکاری عبدالحسین عبدالرضا هنرمند کمدین و سرشناس کویتی چند نمایشنامه کمدی روی صحنه برد که مهمترین آن‌ها "بای بای لندن" و "بای بای اعراب" بودند. متن این دو نمایشنامه را نبیل بدران نویسنده مصری تهیه کرده بود. 

در پی موفقیت‌هایی فزاینده‌ای که المنصف السویسی در تونس و در کشورهای عرب خلیج‌فارس کسب کرد، محمد مزالی نخست وزیر وقت تونس او را به کشورش فراخواند، و در سال 1984 فعالیت‌های تئاتر ملی را آغاز کرد و تا سال 1991 جشنواره بین‌المللی تئاتر قرطاج را اداره کرد. السویسی که به هنر تئاتر حماسی عشق می‌ورزید، در سال 1995 به شارجه مهاجرت کرد، و با کمک سلطان قاسمی شیخ شارجه مؤسسه عربی تئاتر را به وجود آورد.

با آغاز قیام‌های بهار عربی در سال 1390 که از شهرهای تونس شروع شد، تعدادی از سالن‌های تئاتر آن کشور مورد حمله گروه‌های افراطی و تکفیری قرار گرفتند و حضور تماشچیان تئاتر کم رنگ و باعث افسوس السویسی گردید. او در واکنش به این اقدامات، با عزمی راسخ اعلام کرد که ما تسلیم نمی‌شویم و درهای تئاتر در تونس همواره گشوده خواهد بود.  

گفتنی است که حبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی رئیسان جمهوری پیشین تونس در مناسبت‌های مختلف از فعالیت‌های هنری المنصف السویسی قدردانی به عمل آوردند، همچنان که در جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی جوایز و نشان‌های افتخار به او تعلق گرفت.

لازم به یادآوری است؛ هیجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر "قرطاج" با بزرگداشت المنصف السویسی از 18 تا 26 نوامبر (28 آبان تا 6 آذر) در تعدادی از شهرهای جمهوری تونس برگزار می‌شود.