سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای سومین سوگواره خمسه صبح یکشنبه 23 آبان‌ماه، با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد تا علی اصغر خسروی دبیر این جشنواره به تشریح برنامه‌ها و اتفاقات تازه این دوره بپردازد.

در آغاز این مراسم، علی اصغر خسروی دبیر سومین دوره سوگواره جشنواره با تاکید بر اینکه تلاش داشته‌اند تا با آسیب‌شناسی دور دوم سوگواره و ایجاد برنامه‌های تازه و حضور هنرمندان شاخص، سوگواره سوم را به بهترین شکل ممکن به اجرا برسانند گفت: سوگواره در بخش‌های مختلفی چون اجرای صحنه‌ای، تعزیه، آئینی و خیابانی برگزار می‌شود؛ اما بر آن شدیم تا بخش نمایشنامه‌نویسی و مساجد را هم به آن اضافه کنیم و آن را در دستور کار فراخوان قرار دادیم.

او ادامه داد: مراسم افتتاحیه این رویداد هنری روز پنج‌شنبه این هفته 27 آبان ماه، در مزار مدافعان حرم بهشت زهرا با حضور خانواده‌های شهدا، هنرمندان شناخته شده و اصحاب رسانه برپا می‌شود. همزمان با افتتاحیه پنج اجرا در پنج نقطه بهشت زهرا اجرا خواهد شد.

خسروی با ارائه آمار آثار ارائه شده و پذیرفته شده از سوی دبیرخانه سوگواره اظهار کرد: در مجموع 73 اثر در دوره سوم سوگواره به اجرا در خواهند آمد. 135 اثر در بخش صحنه‌ای به دبیرخانه رسید که از میان آنها 12 اثر به بخش مسابقه راه یافتند. همچنین از میان 81 اثر ارسال شده به دبیرخانه در بخش خیابانی 16 نمایش پذیرفته شدند.

او عنوان کرد: بخش مدافعان حرم را ویژه‌تر دیدیم و آن را در این دوره به صورت مسابقه برگزار خواهیم کرد؛ بر این اساس از میان 25 اثر ارائه شده 8 نمایش به بخش مسابقه راه یافتند. از سوی دیگر در بخش آئینی از میان 40 نمایش 3 گروه و از میان 52 مجلس تعزیه 9 اثر برگزیده شدند که در میدان امام حسین (ع) اجرا خواهند شد.

دبیر سومین سوگواره خمسه تاکید کرد: 7 هنرمند پیشکسوت در عرصه نمایش‌های دینی که عبارتند از رضا صابری، ابراهیم آبادی، سامان خلیلیان، علی موسویان و رحمت امینی آثارشان در این سوگواره به اجرا در خواهند آمد.

او خاطرنشان کرد: ما با فقر متون دینی روبه‌رو هستیم و این را به وضوح در آثار ارائه شده دیدیم، به گونه‌ای که 15 گروه نمایشی یک متن را با مقداری تغییر به دبیرخانه ارائه داده بودند. بنا داریم تا در این دوره 5 نمایشنامه برتر را با جوایز بسیار قابل توجه و چاپ آثارشان تقدیر کنیم و به این طریق زمینه‌ای را برای استفاده هنرمندان از متن‌های جدید که بیانگر اتفاقات معاصرتری هستند ایجاد کنیم. جایزه نمایشنامه برگزیده 5 سکه بهار آزادی خواهد بود و رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب 3 سکه و 2 سکه دریافت خواهند کرد.

خسروی بیان کرد: تئاتر مسجد از جایگاه و اهمیت بسیاری برای ما برخوردار است که پیش از این توسط حوزه هنری رقم خورده است. از آنجائیکه ما ارتباط موضوعی در این بخش داریم از مشورت و همراهی دوستان‌مان در حوزه هنری بهره بریدم تا بتوانیم این بخش را ویژه‌تر برگزار کنیم. امیدواریم با اتفاق‌های خوب در این بخش، رویدادهایی که در دهه 50 شکل گرفته بود را دوباره ایجاد کنیم.

او تاکید کرد: کارهای ما به هیچ عنوان موازی کاری با سایر سازمان‌ها و جشنواره‌های دیگر نیست. ما در نشست‌هایی که با حوزه هنری، جشنواره مقاومت، و فعالیت‌های موسسه اوج داشتیم برنامه‌ها و اهداف‌مان را تعریف کردیم و توافقات لازم در این زمینه را انجام دادیم. در این مسیر هم تمام سازمان‌ها و رویدادهای هنر ی در کنار ما خواهند بود.

او تصریح کرد: انجمن هنرهای نمایشی استان تهران از دو اجرای شهرستان، موسسه اوج از اثر برگزیده مدافعان حرم، انجمن دفاع مقدس از چهار اثر برگزیده صحنه‌ای و حوزه هنری از آثار برگزیده تئاتر مساجد برای اجرای عموم حمایت خواهند کرد.

خسروی همچنین با اشاره به بودجه و کمک هزینه‌ها نیز گفت: 50 درصد کمک هزینه‌ها پرداخت شده و باقی آن پیش از مراسم اختتامیه به گروه‌های نمایشی اهدا خواهد شد و به این طریق هیچ مطالبه‌ای از دور سوم باقی نخواهد ماند. کلیه نمایش‌ها میان 5 تا 25 اجرا خواهند داشت. کلیه آثار در 22 تماشاخانه تهران به صحنه خواهند رفت و به این طریق هیچ تماشاخانه‌ای در این ایام تعطیل نخواهد بود.

او در پایان گفت: اگر هنرمندان تمایل به حضور در چنین جشنواره‌های را نداشتند تنها به خاطر عدم حمایت از آنها بوده است وگرنه کلیه هنرمندان و چهره‌های شاخص مایل به تولید و اجرای کارهای‌شان هستند مانند اتفاقی که در این دوره از سوگواره رخ داد و در کنار ما حضور دارند.