سرویس تئاتر هنرآنلاین: میثم یوسفی که این روزها نمایش کودک و نوجوان "اولین بازی" را در سالن گلستان مرکز تئاتر عروسکی کانون پروش فکری کودک و نوجوان بر صحنه دارد با ارائه توضیحاتی در رابطه با این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به نمایش‌های ایرانی بسیار علاقمندم و آغاز کارم نیز با این نوع نمایش بوده است؛ نمایش "اولین بازی" نیز بر اساس نقالی و تعزیه شکل گرفته است.

او ادامه داد: شیوه اجرایی این اثر بهره بردن از آواهای موسیقی تعزیه است که به شکل فانتزی و عروسکی اجرا می‌شود.

یوسفی اظهار کرد: کارکترهای قصه، عاشورا را از منظری کاملا کودکانه مورد بررسی قرار می‌دهند. نمایش داستان گروه تعزیه است که می‌خواهند نمایشی را اجرا کنند. آنها وسایل اجرای نمایش‌شان مثل کلاه‌خود، سپر، نیزه و شمشیر و چکمه و... را در خانه پسری به اسم رضا به امانت می‌گذارند. رضا مشغول بازی با این وسایل می‌شود. در رویای او هر کدام از وسایل جان می‌گیرند و از زبان صاحبان خود وقایع عاشورا را روایت می‌کنند.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: ما صبح‌ها ویژه مدارس و عصر برای خانواده‌ها به صحنه می‌رویم. تلاش من همیشه بر آن بوده تا آثارم را به برای مخاطبان کودک و نوجوان بسیار ساده و در فضایی لطیف و کودکانه به تصویر بکشم تا بتوانند به راحتی آن را درک کنند.

او افزود: بر این اساس بخشی‌هایی که از زبان ائمه مطرح می‌شود را با پرده و سایه و بخش‌های روایت‌گری را به عروسک‌ها دادم؛ گویی وقایع به شکل پرده‌خوانی پشت سر آنها اجرا می‌شود.

یوسفی عنوان کرد: برای من نمایش کودک، بزرگسال یا عروسکی تفاوتی ندارد و همه آنها جدی هستند. همه ما از کودکی با داستان‌های مادربرزگ‌ها و والدین‌مان بزرگ شده‌ایم، جایی که روایتگری از همانجا شروع می‌شود. معتقدم هر شیوه‌ای اگر درست اجرا شود تماشاچیان آن را می‌پذیرند؛ این اثر هم تئاتر موزیکالی است که بر اساس تعزیه شکل گرفته است.

او در پایان سخنان خود گفت: معمولا نمایش‌هایی که برچسب مناسبتی می‌خورند تماشاگران نسبت به آنها گارد می‌گیرند اما خوشبختانه مخاطبان‌مان آن را درک و به خوبی ارتباط برقرار کردند. البته این شیوه نمایشی به واسطه فضای فانتزی و عروسکی آن اجرایی مدرن‌تر است.

نمایش "اولین بازی" به نویسندگی امیر مشهدی عباس و کارگردانی میثم یوسفی همه روزه به جز شنبه‌ها رأس ساعت 17:30 برای عموم و برای مدارس با هماهنگی قبلی به روی صحنه می‌رود. علیرضا حسین پور طراحی و ساخت عروسک‌های این نمایش را بر عهده داشته است و ناصر احمدی‌فر، مریم تهرانی، رضا تقی‌پور، حسین مزینانی، فهیمه باروتچی، مسعود پورجمشید، بهروز مهرعلیان بازیگران و بازی دهندگان عروسک‌اند. روژین ستاری دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، محمد فرشته‌نژاد آهنگساز و محمدرضا کریمی‌صارمی نیز تهیه کننده این اثر هستند.

شایان ذکر است؛ این نمایش امروز یکشنبه 23 آبان ماه ویژه هنرمندان و اصحاب رسانه به صحنه خواهد رفت.