سرویس تئاتر هنرآنلاین: بابک چمن‌آرا با ارائه توضیحاتی در مورد تازه ترین فعالیت های مرکز موسیقی بتهون به خبرنگار هنرآنلاین گفت: 25 آذر ماه، همزمان با 63 سالگی مرکز موسیقی بتهوون است که برنامه های آن را به زودی اعلام خواهیم کرد. همچنین از مجموعه صدای تهران، اثر "صدای تهران 4" را آماده انتشار داریم. در این مجموعه 13 قطعه وجود دارد که 11 تای آن تا به حال شنیده نشده و دو قطعه دیگر در آلبوم‌های اول و دوم وجود داشته که در این مجموعه با سازبندی‌های جدید قرار گرفته‌اند. همچنین آلبوم دیگری به نام "صدای تهران 5" داریم که  آبان سال آینده منتشر خواهد شد. امیدوارم که به خاطر پرسپولیسی بودن آقای احمدی، بتوانیم برای آلبوم ششم او هم مجوز بگیریم تا همه چیز جور در بیاید!

او با اشاره به انتشار فیلم تئاترهای جدید این مجموعه نیز توضیح داد: فیلم تئاتر "خدای کشتار" به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و بازی اشکان خطیبی، رضا مولایی، لادن مستوفی و سیما تیرانداز توزیع شده است و هفته آینده هم فیلم تئاتر "متاستاز" به کارگردانی اصغر دشتی منتشر خواهد شد. این فیلم تئاتر جدای از آنکه اثر خوبی به شمار می رود، پیامی دارد که دوست دارم خیلی‌ها آن را دریافت کنند و راجع به آن حرف بزنند. به نظرم این فیلم تئاتر می‌تواند ادامه کمپینی باشد که آبان سال گذشته تیم "متاستاز" آن را شروع کرد. همچنین نمایش‌های "اسپانیایی"، "نورا" و "مده‌آ"  فیلم‌ تئاترهای دیگری هستند که آماده انتشار داریم و ظرف دو ماه آینده منتشر می‌شوند.

چمن آرا در ادامه توضیحات خود در رابطه با سایر فیلم های مرکز موسیقی بتهون اظهار کرد: مستندی به نام "من اکبر اعتماد اتم می‌شکنم" ظرف دو سه هفته آینده منتشر خواهد شد که نگاهی به گفته‌ها و نا گفته‌های سازمان انرژی اتمی دارد و به نظرم دیدن این فیلم مستند هم می‌تواند جذاب باشد. در دو ماه گذشته سه فیلم مستند منتشر کردیم که به نظرم هر سه آنها بسیار تأثیرگذار بودند. یکی از آن‌ها مستند "ماشین روز قیامت" است که در ژانر دفاع مقدس بوده و زندگی کنونی جانبازان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند. "یک ساعت از یک عمر" و "همه درختان من" نیز مستندهایی از رخشان بنی‌اعتماد کهاند در مورد زندگی "اسکندر فیروز" و "مه‌لقا ملاح" دو فعال پیشکسوت محیط زیست هستند که اخیراً پخش شدند.

 مدیر مرکز موسیقی بتهون در ارزیابی شرایط فروش آثار موسیقی، فیلم تئاترها و مستندهای مرکز موسیقی بتهوون خاطرنشان کرد: در مورد موسیقی می‌توان آن را  فاجعه دانست.  اثری که ده سال پیش میان سه تا پنج هزار نسخه فروش می‌رفت، اکنون بین پانصد تا هشتصد نسخه فروش می‌کند و اثری که صد هزار نسخه می‌فروخت، الآن نهایتاً 25 الی 30 هزار نسخه فروش می‌کند. همه فکر می‌کنند قانون حمایت از کپی رایت نداریم در حالی که آن را داریم ولی کسی جدی نمی‌گیرد و این قانون در کشور اجرا نمی‌شود. معضل بحرانی‌تر این است که فرهنگ رعایت حقوق مؤلف و ناشر وجود ندارد و بی قانونی فراگیر شده و جای قانون را گرفته است. مردم نمی‌دانند که دانلود و کپی کردن، تخلف و دزدی است. متأسفانه چون موسیقی حجم کمتری برای انتقال در فضای مجازی دارد، به راحتی دست به دست می‌شود.

او افزود: به جرأت می‌گویم که عدم رعایت قانون کپی رایت، به زودی ریشه صنعت موسیقی رسمی و جدی خشک خواهد کرد. شاید بعضی از خوانندگان، آهنگسازان و نوازندگان موسیقی پاپ بتوانند با اجرای زنده، دست‌اندازهای به وجود آمده در این گردش را صاف کنند ولی در مورد موسیقی تلفیقی، موسیقی بی‌کلام و موسیقی اصیل و ملی ایران، این امکان کمتر وجود دارد. نتیجه چنین اتفاقاتی ضعف کیفیت آثار موسیقی و کم شدن سازهاست. در حال حاضر می‌بینیم که تعداد نوازندگان در آلبوم‌ها پایین آمده و بعضاً شاهد آنیم که یک نفر سه چهار ساز نواخته است. نمی‌گویم که آن‌ها توانایی نواختن سازهای مختلف را ندارند اما در دنیای حرفه‌ای هر کس باید کار خودش را بکند.

چمن‌آرا بیان کرد: در مورد مستند و تئاتر، کپی کردن اندکی سخت‌تر رخ می‌دهد زیرا حجم اطلاعات برای جا به جایی و دانلود زیاد است. مردم ممکن است فلان سریال غیر ایرانی یا حتی فیلم سینمایی ایرانی را دانلود کنند ولی مخاطبان خاصی که فیلم تئاتر و مستند خریدار می‌کنند، همچنان این تفکر را دارند که نسخه ارجینال آثار را تهیه کند. ما تلاش کرده‌ایم که با دسترس گذاشتن منابع رسمی فروش دیجیتال بر روی چند سایت یا وبلاگ، فضا را برای فروش قانونی اینترنتی هم فراهم کنیم. به هر طریق آن گردش مالی که از فروش اینترنتی به دست می‌آید، به ما و عوامل آثار هنری هم خواهد رسید.