سرویس تئاتر هنرآنلاین: جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری است که هر سال در شهر همدان برگزار می شود. شهرام کرمی دبیر این دوره از جشنواره در 22 نمایشگاه مطبوعات در گفت و گویی کوتاه توضیحاتی را به خبرنگار هنرآنلاین ارائه کرد که می خوانید:

 مهم‌ترین رویکردهای بیست و سومین دوره جشنواره کودک و نوجوان چیست؟

شهرام کرمی: بیست و سومین دوره جشنواره کودک و نوجوان از 20 تا 27 آذر در شهر همدان برگزار خواهد شد. ما آثار بخش‌های مختلف را انتخاب کردیم، آخرین مرحله آن آثار بخش صحنه‌ای بود که هفته پیش اعلام شد. در این جشنواره 18 نمایش از شهرهای مختلف ایران به روی صحنه خواهد رفت و انتخاب 10 گروه بخش بین‌الملل نیز هفته آینده قطعی می‌شود. این جشنواره با حضور 40 گروه نمایشی، در 6 روز برگزار خواهد شد.

جشنواره امسال در چند حوزه دچار تغییر و تحول شده است. اتفاق ویژه ما در این دوره، اضافه‌شدن بخش جالبی با عنوان صد سالگی تئاتر کودک ایران است. از اولین اجرای تئاتری که آقای باغچه‌بان در سال 1298 در تبریز داشتند، نزدیک به 97 سال می‌گذرد. ما جشنواره امسال را به پیشنهاد بنیاد نمایشی کودک و نوجوان، ویژه صد سالگی این نوع از تئاتر قرار دادیم. ما هم بزرگداشت آقای باغچه‌بان را با حضور دخترشان خواهیم داشت و هم یک‌سری از آثار آقای باغچه‌بان را چاپ خواهیم کرد. همچنین مجموعه مقالات علمی و پژوهشی در مورد صد سالگی تئاتر ایران را نیز چاپ می‌نماییم.

در حوزه کتاب، جایزه‌های ادبی زیادی به رمان‌ و نمایش‌نامه‌های برتر داده می‌شود ولی در حوزه نمایش کودک و نوجوان همیشه یک خلأی احساس می‌شد و توجهی به این حوزه نبود. ما امسال یک بخش آثار چاپ‌شده را به بخش نمایش‌نامه‌نویسی اضافه کرده‌ایم و برگزیدگان نمایش‌نامه‌های پنج سال اخیر را معرفی خواهیم کرد. همچنین بخش مسابقه عکس و پوستر را به شکلی بین‌المللی برگزار می‌کنیم، یعنی آثار عکس و پوستر گروه‌های خارجی هم مورد داوری قرار خواهد گرفت. آن‌چه که گفته شد، اهم اتفاقاتی بود که در جشنواره سال جاری رخ می‌دهد و امیدوارم که گردهمایی بزرگ امسال هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان، یک گام جلوتر از جشنواره سال گذشته باشد.

در جشن صد سالگی تئاتر کودک به جز بزرگداشت آقای باغچه‌بان چه اتفاقات خاص دیگری رخ می‌دهد؟

شهرام کرمی: ما این جشنواره را با هدف گردهمایی هنرمندان و اجرای آثار مناسب برای مخاطبان مردمی برگزار می‌کنیم. این جشنواره یک رویداد تخصصی است و ما همیشه سعی کرده‌ایم که یک حالت تخصصی بگیرد و به رشد علمی تئاتر کودک و نوجوان کمک کند. از این رو ما فقط به برگزاری جشنواره اکتفا نمی‌کنیم. گردهمایی هنرمندان، تعامل هنرمندان ایرانی و خارجی، معرفی هنر ایرانی و خارجی در عرصه تئاتر کودک و نوجوان، چاپ آثار پژوهشی، برگزاری کارگاه‌های علمی و نشست‌های تخصصی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دنبال می‌کنیم. در واقع می‌توانیم بگوییم که هدف این جشنواره، نگاه تخصصی به تئاتر کودک و نوجوان است چون تئاتر کودک و نوجوان با همه ژانرهای دیگر این تفاوت را دارد که می‌تواند یک موزه تربیتی و آموزشی باشد. از این رو این جشنواره خیلی اهمیت دارد و باید نگاه علمی در آن غنی‌تر باشد.

صحبت از صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان به همراه خود یک تاریخچه‌ای می‌آورد که این تاریخچه نیازمند ثبت و ضبط است. آیا شما برای ثبت و ضبط تاریخچه تئاتر کودک و نوجوان و ارائه اقدامی کرده‌اید؟

شهرام کرمی: ما می‌خواهیم مسابقه مقاله‌نویسی صد سال تئاتر کودک و نوجوان را برگزار کنیم تا مرور کنیم که در طول صد سال تئاتر ما چه اتفاقاتی رخ داده است. در واقع از این طریق به دنبال پیدا کردن گام‌های مثبت و غلط تاریخ تئاتر کودک هستیم تا ببینیم چه اقدامی می‌شود برای آن انجام داد. ما آگاهانه این مسائل را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم تئاتر کودک و نوجوان را ارتقاء دهیم و به درجه‌ای برسانیم که اصولی، علمی و آموزشی باشد.

 به لحاظ کیفی آثار امسال جشنواره کودک و نوجوان را مخصوصاً در بخش بین‌الملل چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شهرام کرمی:  در بخش بین‌الملل همیشه سعی‌ کرده‌ایم آثاری را انتخاب کنیم که بتوانند به رشد تئاترمان کمک کنند. در بخش آثار داخلی هم اگر دقت کرده باشید، امسال شورای انتخاب برای نخستین بار یک بیانیه صادر کرد و از کیفیت بسیار خوب آثار به خصوص در بخش نوجوان تقدیر کرد. به نظرم تئاتر ما روز به روز رشد می‌کند و قدم‌های بلندتری بر می‌دارد.

وضعیت بودجه امسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چگونه است؟

شهرام کرمی: اعتبار جشنواره هر سال به میزان 5 تا 10 درصد افزایش پیدا می‌کند. امسال نیز با وجود این‌که بخش‌های جشنواره گسترش پیدا کرد، باز هم 10 درصد بر بودجه‌مان افزوده شد. البته هنوز یک مقدار دچار مشکل اعتبار هستیم ولی سعی می‌کنیم که آن را از طرق مختلف حل کنیم.