هنرآنلاین: علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد امروز میهمان غرفه هنرآنلاین و درباره مسائل مختلف حوزه معاونت هنری ارشاد اعم تجسمی، موسیقی و تئاتر سخن گفت که در ادامه می‌خوانید:

آقای مرادخانی مهم‌ترین دستاوردهای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد را طی 3 سال اخیر چگونه  ارزیابی می‌کنید؟

هنر در جامعه ما طی 3 سال گذشته توانست در یک سطح فوق‌العاده‌ای رشد کند. ما تا شهریور ماه امسال حدود 7 برابر تمام یک سال از فعالیت‌های 4 سال گذشته، فروش بلیت‌ کنسرت داشته‌ایم. ما قبلاً هیچ‌گاه در تئاتر رقم فروش بالای 200 میلیون نداشته‌ایم اما الان بعضی از نمایش‌های نظیر نمایش "سقراط" فروش میلیاردی را پشت سر گذاشتند.

حوزه هنرهای تجسمی نیز الان جزو حوزه‌های بسیار پرچالش و پرمطلب شده است. شما ببینید یک تابلویی که در گذشته با قیمت 40،50 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اکنون با چه قیمت‌های خوبی به فروش می‌رسد. پارسال وقتی اثر آقای رضا درخشانی به قیمت 700 میلیون تومان به فروش رفت، خودش باور نمی‌کرد. اکنون جامعه ما نسبت به هنر اقبال نشان می‌دهد که این اتفاق ناشی از فضای عمومی جامعه است.

هنرهای تجسمی به میان مردم آمده و در همین سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر می بینید چه توجهاتی می‌شود. ما در سال‌های گذشته نیز تابلوهایی را به کشورهای اروپایی ارسال می‌کردیم اما اکنون توجه کنید که چقدر این اتفاق بزرگ شده و همه هنرمندان آن را جدی می‌گیرند. دلیلش این است که ظرفیت‌های واقعی این حوزه دارد کشف می‌شود. این اقدام به عنوان یکی از سیاست‌های کلان و اساسی انجام شد و از طرفی دیگر هنرمندان به امکانی که خودشان دارند، کاملاً واقف هستند.

تمام تلاش ما بر این است که برای هنرمندان امنیت خاطر ایجاد کنیم. هر کدام از هنرمندان با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، تخصصی و حضورشان در جامعه هنری بر گردن مردم و مسئولین حق دارند و باید از آن‌ها حمایت شود. تا جایی که امکان دارد باید هنرمندان بتوانند به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای کارشان را انجام بدهند و اگر هر هنرمندی در هر کجا با کم و کاستی روبرو است، ما باید بتوانیم مشکلات آن‌ها را رفع و رجوع کنیم تا با خیال راحت به خلق آثار هنری دامن بزنند.

ما اگر این سیاست را ادامه دهیم، می‌توانیم به یک دستاورد برسیم و خیال‌مان از بابت اطمینان‌خاطر، درآمد، جایگاه و مشتری هنرمندان‌مان راحت باشد. از طرفی ما می‌توانیم فضا را در هم شکسته و وارد دنیای بزرگتر جامعه جهانی شویم. ما کارهای اجرایی مختلفی انجام می‌دهیم اما در نهایت به دنبال آن هستیم که منزلت و اجر کار هنرمند حفظ شده و جریان اقتصادی زندگی‌اش به درستی اداره شود.

با ایجاد تغییرات در سمت وزارت فرهنگ و ارشاد، اولویت‌های تئاتری این وزارت‌خانه روی چه مسائلی برنامه‌ریزی خواهد شد؟

ان‌شاء الله اوضاع خوب خواهد شد چون آقای صالحی یک آدم فرهنگی و فرد علاقه‌مندی به حوزه هنر است. من امیدوارم که ما ملزومات و مقدوراتی که لازم داریم را بیشتر دریافت کنیم. معاونت هنری وزارت ارشاد همیشه دچار رنج مستمر بی‌پولی و کمبود امکانات بوده است ولی ما توانسته‌ایم در این مدت سه ساله وضعیت بودجه‌مان را به نحو خوبی ارتقا دهیم.

بودجه معاونت هنری در بدو ورود ما در سال 92، 13 میلیارد بود و ما آن را سال به سال ارتقا دادیم و به 18، سپس 24 و حالا 64 میلیارد تومان رسانده‌ایم. این ارتقای بودجه به نسبت زیادی تأثیرگذار بود اما همچنان کفایت نمی‌کند.

ما برای داشتن یک سری ملزومات، به بودجه خیلی بیشتری احتیاج داریم چون معاونت هنری بیشترین ارتباط را با هنرمندان سراسر کشور دارد. هر کسی که در هر کجای این کشور یک قدم هنری بردارد، معاونت هنری وزارت ارشاد با آن تعامل خواهد داشت. دیگر معاونت‌های ما کمتر با این موضوع مواجه هستند و به همین دلیل ما باید از امکانات بیشتری برخوردار باشیم که با عنایات دکتر صالحی امیری کارمان را شایسته‌تر پیش خواهیم برد.

وضعیت بازسازی تئاتر شهر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

بازسازی تئاتر شهر شروع شده و ادامه پیدا خواهد کرد. از سویی دیگر ما بعد از سال‌ها توانستیم سند اداره تئاتر را هم پیدا کنیم و به زودی تخریب ساختمان قدیمی برای بازسازی و نوسازی را شروع خواهد شد. مشکلات عمده ما مشکلات اسناد ملکیت مجموعه بود که با کمک معاونت و دفتر حقوقی آن‌ها را حل خواهیم کرد.

برای راه‌اندازی موزه تئاتر چه اقدامی صورت گرفته است؟

ما برای موزه تئاتر یک ساختمان خریداری کرده‌ایم و فردا قرارداد آن را منعقد خواهیم کرد. امکانات موزه تئاتر فراهم شده و مناسبات اساسنامه‌ای آن به اتمام رسیده است. از چند روز آینده شروع به طراحی و پاکسازی آن ساختمان خواهیم کرد تا آماده بهره‌برداری شود.

کلیت اقدامات برای جشنواره‌ فجر امسال در حوزه‌های سینما، موسیقی، تئاتر، تجسمی و مد و لباس برای‌تان رضایت بخش است؟

مبحث جشنواره یک مقدار از تغییرات وزارت فرهنگ و ارشاد تأثیر گرفته ولی ما سعی کردیم که آهنگ امور کند نشود. جشنواره فجر امسال خیلی خوب پیش می‌رود و اخیراً ما شاهد حضور 12 تن از افراد مهم حوزه تئاتر کشورهای هم‌جوار بودیم و مباحث خیلی خوبی در حوزه‌های تخصصی داشتیم که این اتفاق ویژه به نحوی به جشنواره فجر هم اتصال پیدا می‌کند.

هم‌اکنون جلسات سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی فجر نیز در حال برگزاری و پیگیری است. من امیدوارم با امکاناتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد، بتوانیم کارهای‌مان را به خوبی پیش ببریم. همچنین برای جشنواره‌های تجسمی و مد و لباس فجر هم تمهیدات خوبی اندیشیده شده و در حاشیه این جشنواره‌، در استان‌ها هم برنامه‌های متفاوتی خواهیم داشت.

آقای مرادخانی شما یک دوره 14 ساله مدیر مرکز موسیقی بودید و سپس از سمت داشتن در وزارت ارشاد فاصله گرفتید تا این‌که در سال 92 به عنوان مدیر امور هنری وزارت ارشاد دوباره به این وزارت‌خانه بازگشتید. می‌خواهم بدانم که از بین این دو دوره از فعالیت‌تان در وزارت ارشاد، کدام یک سخت‌تر بوده و بیشتر آزارتان داده است؟

به نظرم کار هیچوقت سخت نیست به شرط آن که شما کارتان را استمراراً و به درستی پیگیری کنید. من از سال 59 تا سال 67 مدیر کل حوزه سینما بودم و بعد از آن یک دوره کوتاه در حوزه‌ جهانگری کار کردم تا این‌که در سال 69 تا 83 به مرکز موسیقی آمدم.

هر دوره کاری، مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد ولی سال‌هایی که در مرکز موسیقی کار می‌کردم، سال‌های خیلی سختی بود چون ما در آن زمان در یک دوره گذار قرار داشتیم و حتی حمل ساز هم جرم محسوب می‌شد. شما ببینید که این جریان چطور به شکل آهسته اداره شد تا همه چیز به طور طبیعی در کشور جا افتاد. آن زمان از استان‌ها به مرکز موسیقی می‌آمدند و مجوز حمل ساز از ما می‌گرفتند، چیزی که برای نسل امروزی تعجب‌آور است اما این اتفاقات جزو واقعیت‌ها و معضلات آن دوره مرکز موسیقی بود.

البته در آن زمان رسانه‌ به شکل امروزی وجود نداشت و شرایط راحت‌تری از این بابت برای مدیران وجود داشت. الان پیش از این ‌که یک مدیر تصمیمی بگیرد، رسانه‌ها تصمیم‌سازی می‌کنند. آن زمان سناریوسازی و عدم شفافیت مطالب برخی از رسانه‌ها وجود نداشت. به هر حال ما ناچاریم که همزمان با مناسبات روز پیش برویم.

الان دوره رسانه و خبر است و هر کس زودتر به خبر دسترسی پیدا کند، برنده است. اما به نظرم اگر کسی کارش را به صورت مداوم، مستمر و به دقت پیگیری کند، هیچوقت شخصا به چالش اساسی دچار نمی‌شود. ممکن است که شما با مشکلات و معضلات رنج‌آوری مواجه شوید اما بالأخره باید آن‌ها را حل و فصل کنید و ناسزا و تهمت‌ها را هم تحمل کنید.

آقای مراخانی طبعاً تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد می‌تواند به تغییر مدیر امور هنری این وزارتخانه نیز منجر شود، تا کنون در این مورد با شما صحبتی نشده است؟

این طبیعی است که با تغییر فرد بالا دستی، اتفاقاتی در زیر مجموعه یک وزارتخانه رخ بدهد و به نظرم اگر تغییراتی در امور هنری وزارت ارشاد رخ دهد، نباید دور از انتظار باشد. به هر حال هر وزیری سلیقه خودش را دارد و حق دارد که با نگاه و سلیقه خودش، افرادی که مدنظرش است را در پست‌های مختلف به کار بگیرد. ما فعلاً کارمان را با قدرت انجام می‌دهیم و الان نمی‌شود اظهارنظر کرد و باید برای تصمیم‌گیری در این‌باره صبر کرد.