سرویس سینمایی هنرآنلاین: حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی ابطحی در سومین روز از نمایشگاه مطبوعات مهمان غرفه هنرآنلاین بود، وی درباره وضعیت هنری کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هنر اگر  متولی نداشته باشد، موفق می‌شود و هرگاه که هنر متولی پیدا می‌کند با مشکل مواجه است. چرا که هنر اتفاقی است که  از درون انسان‌ها برخاسته می‌شود و در عرصه‌های مختلف تجسمی، تئاتر، سینما، موسیقی عرضه می‌شود و به بروز و ظهور می‌رسد.

وی ادامه داد: معتقدم اگر دولت کاری به جامعه هنرمندان نداشته باشد و تنها از آنها مراقبت کند و به آنها فرصت رشد بدهد جامعه هنری ما این ظرفیت را دارد که خودش بهترین هنری که لایق این تاریخ هست را در ایران ایجاد کند. همچنان که ما الان در تئاتر، موسیقی وسینما شاهد آن هستیم و می‌بینیم. حوزه هنر حوزه بسیار قدرتمندی است که خودش عامل رشد خودش می‌شود.

محمدعلی ابطحی در ادامه درباره تاثیر رسانه‌ها بر عرصه هنر افزود: به نظر من هنر خودش یک رسانه است و رسانه‌ها خیلی تعیین‌کننده نیستند. اما رسانه‌های تخصصی در این زمینه بسیار اهمیت دارند، چرا که به عقیده من می‌توانند یک پیوندی بین همه اینها ایجاد کنند. ولی هر حوزه‌ای تخصص خودش را لازم دارد. در سینما مجلات تخصصی بسیاری وجود دارد، اما در عرصه نمایش مجلات کمتری هستند و موسیقی هم همینطور، باید اینها را تقویت کرد تا رسانه‌ها به صورت تخصصی روی آنها کار کنند.

وی که یکی از مخاطبان جدی عرصه نمایش است، درباره آخرین نمایشی که دیده است گفت: من هفته گذشته به تماشای نمایش "می سی سی پی نشسته می‌میرد" نشستم، به نظرم نمایش پرزرق و برق و نویی بود و تنها کمی زمانش طولانی بود و جزو آثار خیلی خوبی بود که من دیدم.

ابطحی ادامه داد: به نظرم فضای نمایش امروز فضای خوبی است، اگر دولت در آن اقدامی انجام ندهد، به شخصه تئاتر را نویی هنر برجسته می‌دانم که اگر هفته‌ای یکبار نروم و اثری را نبینم، حس دل‌مردگی دارم و برای تنوع حال و هوای روحی‌ام، حتما به دیدن نمایش می‌روم تا انرژی تازه‌ای پیدا کنم.

ابطحی همچنین درباره عرصه فرهنگ و کتاب نیز عنوان کرد: من دو کتاب رمان نوشتم و یکی از این دو رمان مجوز انتشار نگرفته است و دیگری در انتظار چاپ است. امروز دیگر از راه کتاب، خیلی نیازی به مطالعه نیست و دیگر کسی از راه ورق زدن مطالعه نمی‌کند، بنابراین به نظرم این مجوزها نیز بی‌معنا شده است و این کتاب‌ها تنها برای اتاق ادارات کارایی دارد وگرنه در جامعه خیلی این موضوع پررنگ نیست.

وی در خاتمه سخنان خود درباره تاثیر فضای مجازی و رقابت آن با رسانه گفت: فضای مجازی امروز تبدیل به رسانه دم دستی شده است، بنابراین تنها در رقابت با رسانه‌های امروز نیست و و رسانه اصلی آینده خواهد بود.