سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "درس" به کارگردانی پریناز آل آقا در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود. پریناز آل‌آقا با ارائه توضیحاتی در این رابطه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نخستین‌بار، ده سال پیش این نمایش را با نگاهی تراژیک در تالار مولوی به صحنه بردم.

او ادامه داد: معتقدم کار کردن روی نمایشی که قبلا انجام شده، بسیار سخت‌تر از کاری است که برای اولین‌بار به آن می‌پردازید چراکه نیازمند نگاه و رویکردی جدید است. از سوی دیگر به مضمون نمایش یعنی عدم ارتباط آدم‌ها با یکدیگر علاقمندم.

آل‌آقا با اشاره به تغییر نگاه‌اش در اجرای این اثر عنوان کرد: نگاه من در این اجرا تا حدودی فانتزی شده است؛ در واقع نکته‌های فانتزی و کمیک تلخ‌اش را پررنگ‌تر کردم.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: هیچ‌کس نمی‌خواهد خودش را تکرار کند زیرا دچار روزمرگی می‌شود. اجرای مجدد این کار با نگاه و رویکردی متفاوت به چالش کشیدن من بود. اجراهای متعددی از این کار دیده بودم و حتی آن را به صحنه برده بودم، حال می‌بایستی با آن کلنجار می‌رفتم و ایده جدیدی برای به صحنه بردن آن ایجاد می‌کردم.  این تفاوت را به راحتی می‌توان از طراحی‌ها و فضاسازی کار شده دریافت.

آل‌آقا اظهار کرد: متریالی که در طراحی صحنه از آن استفاده کردیم جنس سخت آهن است که روزمرگی‌ها را نشان دهیم. ما از بازی رئالیستی خارج شدیم و به سمت اکسپرسیون رفتیم و رئال کار نکردیم.

او خاطرنشان کرد: تمرینات مستمرمان را از اواسط شهریورماه آغاز کردیم. بازیگران با فشار زیادی که بر آنها بود به بهترین نحو کار کردند. اکنون ما به 80 درصد آنچه می‌خواستیم رسیدیم.

آل‌آقا همچنین در رابطه با سه اجرا بودن سالن استاد انتظامی و مدت محدود اجراها گفت: روزی که تقاضای اجرا به سالن انتظامی را دادم، توضیحات دقیقی در مورد اجرا ارائه کردم، بر این اساس در چینش گروه‌ها، اجراهایی در کنار ما قرار گرفتند که دکور خاصی ندارند. البته دکور نمایش "درس" پرتابل است؛ سازه‌ها در هم جمع و به حجم یک متری تبدیل می‌شوند و فضایی را اشغال نمی‌کنند.

او افزود: ما هم همانند بسیاری گروه‌های دیگر، هزینه بسیاری برای این اجرا داشته‌ایم؛ 18 اجرا بسیار محدود است. در این میان چهار شب با روزهای شهادت هم زمان می‌شود و ما زمان محدودتری در اختیارمان قرار می‌گیرد. شرایطی که برای گرفتن سالن به ما داده شد با گذشته بسیار تفاوت داشت و می‌توان گفت وحشتناک بود؛ اگر زودتر می‌دانستیم از نوبت اجرای دیگری که در اختیار داشتیم استفاده می‌کردیم. امیدوارم بعد از اجرا در سالن انتظامی، امکان اجرای دیگری برای‌مان شکل بگیرد.

نمایش "درس" به کارگردانی پریناز آل آقا از امروز 18 آبان تا 12 آذرماه ساعت 18:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود. پرنیان گودرزی، تینا بخشی (مهمان از گروه پاییز٨٧) و علی ابراهیمی بازیگران این اثرند.