سرویس تئاتر هنرآنلاین: صبح امروز یازدهم آبان ماه نشست رسانه‌ای نمایش "معاشر" با حضور کارگردان و تنی چند از عوامل این نمایش و  اصحاب رسانه  برگزار شد.

احسان حاجی‌پور نویسنده و کارگردان نمایش "معاشر" در ابتدای نشست در خصوص روند شکل‌گیری این نمایش گفت: از حدود  سه چهار ماه  پیش  که شروع به  نوشتن متن نمایش کردم، ایده‌های مختلفی در سر داشتم  برای آنکه آن را به شکل‌های مختلف اجرا  کنم اما در نهایت به یک شیوه بسیار رئالیستی برای اجرا رسیدم به گونه‌ای که همه چیز در صحنه در اشل‌های واقعی  وجود دارد.

او ادامه داد: من سعی کردم هم در متن و هم در اجرا تا  آنجایی که ممکن است فضا را به زندگی واقعی نزدیک کنم. سعی کردیم اتفاقات عجیب و غریبی در این نمایش رخ ندهد و بر همین اساس دیالوگ‌ها را به صورت واقع‌گرایانه نوشته‌ام، بنابراین من فکر می‌کنم مخاطب هنگامی که در مواجهه با این اثر قرار می‌گیرد خود و اطرافیان خود را در آن می‌بیند.  

این کارگردان با اشاره به خط داستانی نمایش افزود: این نمایش یک مفهوم کلی درخصوص روابط آدم‌ها ارائه می‌دهد و تقریبا می‌توانم بگویم که ما دو نسل مختلف را در این نمایش می‌بینیم و  روابط میان  این دو  نسل را واکاوی می‌کنیم. اما من سعی کردم کاملا بی‌طرف و تنها روایت‌گر باشم؛ به عبارت دیگر آنچه را  که حس می‌کردم که در پیرامون‌مان در جامعه در حال رخ دادن است روایت کردم.

او همچنین درباره دلیل انتخاب تماشاخانه سنگلج برای اجرای  نمایش خود، اظهار کرد: نگاه ویژه به این تماشاخانه می‌تواند  اتفاق مهمی باشد به  این دلیل که ما نمی‌توانیم  پیشینه و تاریخ خود را نادیده بگیریم. تماشاخانه سنگلج قدیمی‌ترین  تماشاخانه فعال شهر تهران است و در تاریخ تئاتر ایران یک جایگاه ویژه  دارد.

این نمایشنامه‌نویس ادامه داد: رفتن به سوی نمایش‌های ملی با آثاری که بزرگان تئاتر ما در این تماشاخانه اجرا کرده‌اند، بنیان‌های نمایش‌های ایرانی و ملی را محکم‌تر می‌کند. اتفاقی که بعد از انقلاب در سنگلج افتاده این است  که به روی نمایش‌های آئینی سنتی متمرکز شده است.

او خاطرنشان کرد: یک واژه بسیار مناسبی را در دوره  آقای اتابک نادری به تماشاخانه سنگلج الصاق کردند و آن "خاستگاه تئاتر  ملی ایران" بود و  فکر می‌کنم از همین  تعریف مدیریت جدید تماشاخانه سنگلج و مرکز هنرهای نمایشی رویکرد جدیدی نسبت به این سالن پیدا  کرد‌ه‌اند و آن این است که می‌توان تعریف نمایش‌های ایرانی را کمی  گسترده‌تر کرد و صرفا به حضور نمایش‌های سنتی مانند سیاه بازی و امثال نمایش‌های اینچنینی که  بسیار هم مهم هستند و جایگاه  ویژه‌ای دارند، بسنده نکرد و این سالن که قطعا یکی از استانداردترین سالن‌های کشور است، به جنس‌های دیگر نمایش ایرانی نیز بپردازد. از ابتدای امسال هم شاهد  بودیم که این تماشاخانه جنس دیگری از نمایش‌های ایرانی را تجربه کرده و تولید نمایش ما هم شاید در ادامه همین ماجرا اتفاق افتاد که ما فضای جدیدی را برای تماشاگر سنگلج که به دیدن نوع  خاصی از نمایش در این سالن عادت کرده است، ارائه کنیم و نشان دهیم که می‌‌توان در این سالن هم جور دیگری نمایش اجرا کرد.

حاجی‌پور با بیان اینکه نخستین بار است که در این تماشاخانه نمایشی را روی صحنه می‌برد، افزود: این یکی از رویاهای من بود که در این تماشاخانه به اجرای نمایش بپردازم و علاقه بسیار زیادی به این سالن نمایش دارم و این به شخصیت و علاقه خاص من  نسبت به  تاریخ برمی‌گردد چرا که آجر به آجر این تماشاخانه لحظه‌هایی را دیده  که ما همچنان  از آنها به عنوان یک پشتوانه محکم استفاده می‌کنیم.  

نفسیه روشن بازیگر نمایش "معاشر" نیز در ادامه این نشست، درباره پیوستن خود به این گروه نمایشی گفت: بازی در این نمایش برای من یک فرصت جذاب بود و نمایشنامه یک متن کاملا رئال است که من بسیار آن را پسندیدم. نقشی که برعهده دارم تا حدودی تاثیرگذار است اما  آنچه  بیش از همه برای من  جذاب بود کلیت داستان نمایشنامه بود.

این هنرمند درباره اجرا در تئاتر اظهار کرد: من از سال 79 به دلیل اینکه درگیر سریال‌های تلویزیون بودم کمتر فرصت داشتم سرتمرین بروم، همین موقعیت، فرصت‌های من را گرفت. همواره دوست داشتم اگر فرصتی در تئاتر برایم پیش آمد در خانه هنرمندان و نیاوران باشد و کمتر به نماشاخانه سنگلج فکر کرده بودم.

فرامرز فرمانی طراح لباس و گریمور این نمایش نیز طی صحبت‌هایی درباره طراحی لباس این نمایش، بیان کرد: تا آنجایی که به کار من مربوط می‌شود این را می‌دانم که واقعیت معمولا پنهان است و متن  این نمایشنامه یک متن دراماتیک است و ظاهر  جذابی دارد، من سعی کردم  ظاهر نمایش تا جایی که به کار من  مربوط می‌شود رنگی و جذاب باشد، تا  کسی که نمایش را می‌بیند نتواند از ظاهر نمایش متوجه عمق آن شود.

سیدجواد یحیوی یکی دیگر از بازیگران این نمایش درباره دلیل حضور خود در این گروه نمایشی عنوان کرد: دلایل مختلفی دست به دست  هم داد تا من تصمیم  گرفتم  به این  گروه نمایشی  ملحق شوم؛ شاید یکی  از مهم‌ترین دلایل  حضور من در این  نمایش همین تماشاخانه سنگلج بود، من هیچ وقت به عنوان بازیگر روی صحنه این تالار نرفتم و همیشه مترصد  فرصتی بودم تا در فضا و اتمسفر سنگلج زندگی کنم. برای من  کشف انرژی  که در این محیط وجود دارد لذت‌بخش است.

او گروه بازیگران و متن نمایش را از دیگر انگیزه‌هایی برشمرد که او را  به بازی در این نمایش ترغیب کرده و خاطرنشان  کرد: متن رئال و روان این نمایش برای من بسیار جذاب بود و همین واقعی بودن فضای داستان به من اجازه می‌داد تا در این نمایش حرکت کنم  و نقش خود را پیدا کنم.

لیلا برخورداری یکی دیگر از بازیگران این نمایش نیز در این نشست گفت: من زمانی که متنی را برای بازی مطالعه می‌کنم به  اولین  چیزی که فکر می‌کنم این است که به عنوان  بازیگر به چه  اندازه می‌توانم با متن ارتباط برقرار کنم تا بتوانم آن تاثیری را که باید روی مخاطبان خود بگذارم. داستان "معاشر"  هم به  نظرم یک داستان بسیار رئال و روان است و نقشی هم که من در این کار ایفا می‌کنم بسیار جذاب است. به طور  کلی این نمایش یک  برشی از زندگی یک خانواده است که در زندگی‌های ما بسیار برای تماشاگر ملموس است و از این جهت نیز برای من بسیار جذاب بود.

فریدون محرابی  نیز در ادامه پیشنهاد کرد تا زوج‌ها حتما  به دیدن  این نمایش بیایند.

لازم به ذکر است نمایش "معاشر" به عنوان اولین نمایش که به صورت رسمی قرار است حامی حقوق پلنگ ایرانی باشد بزودی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت.

گزارش تصویری مرتبط