سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "میخواستم ببوسمت باران گرفت" به کارگردانی سید محمدرضا سعادتی این روزها در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود. سید محمدرضا سعادتی با ارائه توضیحاتی در این رابطه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به آثار میلاد اکبرنژاد علاقمندم و کارهای او را همواره دنبال می‌کنم.

او ادامه داد: این متن سال 84 نوشته شده و تاکنون به صحنه نرفته است. در واقع آنچه در پرداخت به این نمایشنامه برایم اهمیت داشت نگاه نویسنده به واقعه تاریخی و شخصی مانند عبیدالله زیاد است. احساس کردم این کار بعد از واقعه یعنی پس از شهادت مسلم‌ابن‌عقیل را معرفی می‌کند.

سعادتی عنوان کرد: به نوعی شناسنامه‌ای برای این شخصیت تاریخی ایجاد شده که قبل از این کسی چنین نگاهی به آن نداشته است. این شخصیت همیشه منفی بوده، اما اینجا به شکل فردی روان‌پریش به تصویر کشیده می‌شود و ابعاد متفاوتی از این فرد که چنین فاجعه‌ای را ایجاد کرده به تصویر کشیده شده است. زبان اثر آرکائیک نیست، بلکه بسیار ساده و محاوره‌ای است.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: کاراکترهایی که در این متن معرفی شده‌اند تنها اسم‌شان را از شخصیت‌های تاریخی می‌گیرند و ابعاد عمیق‌تر و متفاوت‌تری پیدا می‌کنند. من در طراحی به گونه‌ای عمل کردیم که از فضای کوفه جدا و به فضای مدرن‌تری برسیم. این مساله را می‌توان در طراحی لباس و صحنه هم دید. این طراحی‌ها به خصوص در بحث لباس مشخص است که از نمایش‌های آئینی وام گرفته شده‌اند، یعنی ما از روانشناسی رنگ بر مبنای ساختار تعزیه بهره برده‌ایم.  همچنین موسیقی زنده و سازبندی‌هایی که در این نمایش  به کار بردیم در آثار دیگر دیده نمی‌شود.

سعادتی عنوان کرد: این اثر کاملا به روز و متفاوت است، حتی مخاطبانی که با آثار مذهبی مشکل دارند و معتقد‌اند این ژانر ارزش دیدن ندارد می‌توانند به تماشای این نمایش بنشینند. آنها با تماشای این اثر می‌توانند درک کنند که می‌توان تئاتر به جای سوگواره دید.

او همچنین در رابطه با اننتخاب بازیگران این نمایش گفت: علی سلیمانی در این نمایش ایفاگر نقش عبید است؛ او در هر نقشی که بازی می‌کند تلاش در جهت اثرگذار بودن آن دارد؛ جنس بازی و اثرگذاری او به شکلی است که به راحتی به کمک ما می‌آید. بازی راحت و به دور از ژست‌های صحنه‌ای مرا مجاب می‌کرد تا از حضور او بهره ببرم. آقای خسرو بامداد هم با توجه به شرایط فیزیکی و نزدیکی آن به شخصیت درنظر گرفته شده یعنی (مهران) و نوع بازی‌شان برای این نمایش در نظر گرفته شدند.

نمایش "میخواستم ببوسمت باران گرفت" به کارگردانی سید محمدرضا سعادتی تا 26 آبان ماه ساعت 20 در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران واقع در خیابان پاسداران، بعد از سه راه اقدسیه، روبروی پارک نیاوران، خیابان فرهنگسرا به صحنه می‌رود. علی سلیمانی، هادی قمیشی، خسرو بامداد، طاهره بهرامی نهادفر، امیرعباس توفیقی و علیرضا چاوش بازیگران این اثر هستند.