به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، شرکت کنندگان در نشست مدیران تئاتر غرب آسیا یکشنبه بعداز ظهر نهم آبان ماه با حضور در تئاتر شهر از واحدهای مختلف این مجموعه دیدار و از نزدیک در جریان فعالیت‌های واحدهای مختلف قرار گرفتند. 

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی  در این دیدار ضمن قدردانی از حضور مهمانان شرکت کننده بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد نسلی هستیم که هم اکنون به عنوان سرمایه‌های جوان کشور از مولدین و مخاطبان جدی هنرهای مختلف از جمله تئاتر کشور به حساب می‌آیند. به هر حال تعداد دانشکده‌های هنری و بالطبع فارغ التحصیلان هنری دانشگاه‌ها نیز نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده . همین روند فزاینده باعث شده که ما شاهد افزایش تولیدات آثار هنری باشیم به طوری که هم اینک در تهران بیش از 110 نمایش در اشکال مختلف روی صحنه هستند و این نشان دهنده پویایی تئاتر کشورمان است .

وی ضمن توضیح روند مدیریت فعالیت‌های تئاتری کشور گفت: گرچه شرایطمان با شرایط ایده آل فاصله دارد اما تئاتر ایران با ظرفیت و پتانسیل بسیار  ارزشمندی که ناشی ازحضور هنرمندان جوان و خلاق این عرصه است، توانسته به سمتی حرکت کند که بخش خصوصی نیز وارد  این عرصه شده و این امر به نوعی باعث توسعه زیر ساخت‌های تئاتر کشور شده است و امیدوارم با بهره گیری از تجربه کشورهایی که تئاتر موفق دارند در مسیر مطلوبی قرار بگیرد. ما اعتقاد داریم اجراهای عمومی تئاتر و عرضه آن به مخاطبان در ارتقای فرهنگ جامعه می‌تواند نقش بسیار موثری ایفا کند و این وظیفه ماست که تمام تلاش خود را انجام دهیم که  این مسیر برای هنرمندان این عرصه فراهم شود. 

شفیعی با معرفی جشنواره‌های داخلی و بین المللی تئاتر کشور توضیح داد: امیدوارم حضور کیفی گروه‌ها و هنرمندان کشورهای غرب آسیا در جشنواره بین المللی تئاتر فجر پر رنگ تر از قبل باشد و شما مدیرانی که طی این روزها میزبان شما عزیزان هستیم شرایطی را فراهم کنید که حضور  هنرمندان تئاتر کشورتان بیشتر از گذشته باشد. این در حالی است که جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ما هم این ظرفیت را دارد که پذیرای آثار فولکلور هنرمندان شما باشد . من یقین دارم این رویدادهای بین المللی ظرفیت بسیار خوبی دارد که هنرمندان شما به دعوت ما آثار خود را در بخش‌های مختلف روی صحنه ببرند. 

پیمان شریعتی معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی و مدیر مجموعه تئاتر شهر نیز در این دیدار ضمن معرفی کامل واحدهای مختلف مجموعه تئاتر شهر به مهمانان تصریح کرد: بسیار خوشحالیم در سال‌هایی حضور داریم که نسل جوان تئاتر ایران با افزایش کمی و کیفی خود آثار بسیار قابل قبولی را روی صحنه می‌برند. به هر ترتیب این نسل دنبال شرایط خوبی است که بخواهد از این شرایط به درستی استفاده کرده و آن را روی صحنه‌های تئاتر اجرا کنند. 

وی ادامه داد: ما در ایران همچنان تماشاگر علاقه مند به تئاتر و سینما داریم که از تولیدات این حوزه به خوبی استقبال می‌کند، این استقبال هم بیشتر به آثاری باز می‌گردد که مبتنی بر فرهنگ مردم است. بنابراین مشتاقیم که از این پس شرایطی فراهم شود تا تعامل تئاتر ایران با کشورهای غرب آسیا در جهت آشنایی فرهنگ یکدیگر بیشتر از گذشته باشد. 

بحث و گفتگو پیرامون تفاهم نامه پیشنهادی مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا، ایجاد یک چشم انداز مشترک میان کشورهای غرب آسیا در حوزه تئاتر، ارائه طرح‌های اجرایی برای معرفی بهتر تئاتر کشورهای منطقه به یکدیگر، تولید پروژه‌های مشترک تئاتری، انتشار ویژه نامه مکتوب تئاتر کشورهای غرب آسیا برای انعکاس فعالیت‌ها و ترجمه نمایشنامه‌های منطقه از جمله مباحث دیگری بود که در این دیدار مطرح شد. این در حالی است که پس از پایان  این بازدید مهمانان شرکت کننده از نمایش « آخرین انار دنیا» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی در تالار سایه دیدن کردند.

 

علی قسمت لالایف رییس مجموعه فرهنگی تئاتر موزیکال آذربایجان، عبدالجمیل خالقی معاون اداره کل تئاتر ملی وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان، احسن ثلیلانی نماینده ویژه وزیر فرهنگ کشور الجزایر، سمیع الله بلوچ معاون مدیر کل هنرهای نمایشی پاکستان، محمد ایوب جمالی معاون هنری مرکز هنرهای ملی اسلام آباد، سامی بن علی النصری نماینده وزارت فرهنک کشور تونس،زهیر رمضان رییس اتحادیه هنرمندان سوریه،علی حسن فرحات مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ لبنان، مهرداد رایانی مخصوص مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی ، مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه جشنواره‌ها اداره کل هنرهای نمایشی از جمله افرادی بودند که در این دیدار حضور داشتند. 

 

برای آگاهی از برنامه‌ها ، اخبار و اطلاعات آثار نمایشی به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر به سایت رسمی این مجموعه با آدرس www.teatreshahr.com   مراجعه فرمایید