سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "اندر تفسیر تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد؛ یا روبراهی نازی؟" نوشته و کار حسن جنت‌مکان این روزها در خانه نمایش دا به صحنه می‌رود. حسن جنت‌مکان با بیان مطالبی در این رابطه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: دو سال پیش محمد جواد بیگلرزاده، طراح موسیقی نمایش، ایده‌ای را در مورد فردی مطرح کرد که عاشق هر فردی می‌شود، معشوق‌های او اسامی یکسانی دارند.

او ادامه داد: این ایده را در ذهن داشتم وبر اساس آن نمایشنامه را نوشتم. از آنجائیکه خلاقیت برایم بسیار اهمیت داشت متن طی یکسال و نیم نوشته و به مرحله اجرا رسید.

جنت‌مکان بیان کرد: به نظرم متن از ساختار درستی برخوردار است، متنی صمیمانه که ارجاع‌های زیادی به اشعار کهن و تاریخ دارد. با وجود اینکه موضوع آن  عشق فردی است با خاطرات جمعی ما بازی می‌کند.

این کارگردان تئاتر در رابطه با این ارجاع‌های ادبیاتی و تاریخی اظهار کرد: ارتباط با تاریخ در متن اینگونه است که کاراکتر در تاریخ عقب می‌رود و با شخصیت‌های شناخته شده صحبت می‌کند. او در هر دوره تاریخی معشوق خود را می‌بیند؛ گویی این شعر حافظ را که می‌گوید "ثبت است بر جریده عالم دوام ما" به این واسطه به تصویر می‌کشیم. در  ادبیات هم تکیه آن بر ادبیات فردی کاراکتر است.

جنت‌مکان عنوان کرد: ما ایرانیان بیشتر علاقه شنیداری داریم تا دیداری.از نگاه عامه مردم، کار ما بر صحنه خیلی درک نمی‌شود. انگار داستانی را با تصویر به او بگوئیم و آنها واکنش نشان ندهند.

او در رابطه با شیوه‌های اجرایی این نمایش خاطرنشان کرد: تلاش ما بر آن بود که طراحی صحنه بر اساس فلسفه متن شکل بگیرد نه لحظه‌های متن. حرفی که پشت تمام آنچه کاراکترها می‌گویند نهفته است.ما سعی کردیم چیز دیگری به جز آنچه آنها بیان می‌کنند را نشان دهیم، برای همین نمایش فضای کاملا صمیمانه‌ای دارد.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: صحنه برای ما کارکرد دیگری دارد و بار فلسفی متن را به دوش می‌کشد و آن را شفاف‌تر می‌کند.

جنت‌مکان اظهار کرد: در این کار نگاه‌های مختلفی وجود دارد و هرکسی برداشت خود را دارد. قصد ما توهین به هیچ شخصیت تاریخی و اسطوره‌ای نیست. برخی صمیمت متن را نسبت به کاراکترهای اسطوره‌ای به مثابه توهین تلقی می‌کنند. اگر کسی احساس می‌کند ما به کاراکتر تاریخی خاصی توهین می‌کنیم به ما بگوید. 

نمایش "اندر تفسیر تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد؛ یا روبراهی نازی؟" نوشته و کار حسن جنت مکان تا 18 آبان ماه ساعت 20:15 در خانه نمایش دا واقع در میدان فاطمی، ابتدای شهید گمنام، خیابان جهانمهر، پلاک ۲۶ به صحنه می‌رود.