به گزارش هنرآنلاین ، محمدرضا اصلانی، فیلمساز و پژوهشگر برجسته کشورمان، صبح روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه در نشستی با عنوان "فرم در پرفورمنس" که به همت گروه رِزُنانس و در قالب هشتمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی در این سالن در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد با نگاهی گاه‌شمارانه به خوانش سیر این جریان در تجربه‌های مختلف پرداخت.

کارگردان فیلم سینمایی "آتش سبز" در حاشیه اجرای نمایش "هذیان یک خفته" به نویسندگی و کارگردانی حامد سلیمان‌زاده در ادامه با توجه به نحله‌های مدرن و معاصر، پرفورمنس را جریانی چندذهنی و چندمعنایی دانست که می‌تواند دید انسان را نسبت به پدیده‌های هستی گسترش دهد.

او پرفورمنس را به فرم در آوردن حین عمل، جهت رسیدن به معنای بیان تعبیر کرد و سپس به آکسیون به معنای جهش و عمل به مثابه فرم پرداخت و با اشاره به دگرگونی ایجاد شده در تاریخ هنر توسط جکسون پولاک نقاش اکسپرسیونیسی، پرفورمنس را تجربه‌ای جذاب، عمیق و تأثیرگذار دانست که سبب انگیختگی مخاطب و ویرانی عادات زیبایی شناختی او می‌شود.

یکی از مهمترین مسائلی که محمدرضا اصلانی مطرح کرد، تفکیک کامل هنر از رسانه بود. او تصریح کرد پرفورمنس‌، با ایجاد توقف و مکث در روند زیستی روزمره می‌تواند مشارکت مخاطبان را به خدمت گیرد و آن‌ها را به اندیشه کردن وادارد در حالی که رسانه در پی ایجاد هیجان و احساسات غیرواقعی است.

این شاعر و مستندساز در پایان سخنانش ، هنر را در مقابل هر نوع رخوت و القا قرار داد و به قدرت فرم اجرایی در مقابل هر گونه جعل رویداد پرداخت و تاکید کرد این اجراست که به مفهوم بدل می‌شود و نه بالعکس.