سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای فیلم تئاترهای مرکز موسیقی بتهوون صبح دوشنبه دهم اسفندماه با حضور بابک چمن‌آرا مدیر مرکز موسیقی بتهون، محمدحسن معجونی، افسانه ماهیان و اشکان خیل‌نژاد در پردیس چهارسو برگزار شد. در آغاز این نشست بابک چمن‌آرا با ارائه توضیحاتی درمورد آغاز و چگونگی شکل‌گیری انتشار مجموعه فیلم تئاترهای این مجموعه گفت: نخستین فیلم تئاتر ما اسفندماه سال 91 منتشر شد، بر این اساس بر آن شدیم تا با برگزاری این نشست در یکی از روزهای اسفندماه توضیحاتی را در مورد فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش روی‌مان ارائه دهیم.

او ادامه داد: شاید اولین فیلمی که در مورد تئاتر دیده بودم نمایش "شهرقصه" بود. در آن زمان فیلم تئاترها به قصد فروش ارائه نمی‌شدند و این همیشه برایم جای سئوال داشت. اولین مجموعه‌ای که از نمایش در مرکز ما به صورت غیررسمی و به صورت محدود ارائه شد آثار خانم منیژه محامدی بود. این دغدغه همیشگی من بود، دغدغه‌ای که آن را با تعدادی از دوستانم مطرح کردم و اولین مجموعه فیلم تئاترها را برای تولیدات تماشاخانه ایرانشهر با پنج عنوان و به منظور ارائه در خود مجموعه منتشر کردیم. بعد از مدتی پیشنهادی برای فیلم‌برداری کارها توسط تماشاخانه و ارائه و توزیع آن توسط مرکز موسیقی بتهوون داده شد. از آن زمان تاکنون 52 عنوان فیلم تئاتر منتشر شده است که 23 تای آن با همراهی ایرانشهر و باقی آن به شکل مستقل تهیه و توزیع شده است. در فیلم برداری این کارها نیما دهقان و بابک برزویه همراه ما بودند.

چمن آرا با اعلام اینکه به زودی چهار عنوان فیلم تئاتر جدید توسط این مرکز منتشر خواهد شد بیان کرد: تا پایان سال جاری یک مجموعه نمایشنامه‌خوانی از آثار فرهاد آئیش، حمید امجد، محمد چرمشیر و نادر برهانی‌مرند، فیلم تئاتر "در پروازهای خروجی بود که گم شد ریحانه" به کارگردانی مهدی مشهور، "کلمه سکوت کلمه" به کارگردانی مائده طهماسبی و "مضحکه شبیه قتل" به کارگردانی حسین کیانی منتشر خواهد شد.

او با تاکید بر اهمیت سطح کیفی آثار ضبط شده عنوان کرد: طبیعتا این مسئله باید رعایت شود. در این راستا نحوه فیلم‌برداری، تدوین و صداگذاری بسیار اهمیت دارد. ما تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم که بتوانیم آثار ارائه شده توسط این مرکز از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار باشند. فیلم‌ها تنها محدود به نمایش نمی‌شود بلکه پشت صحنه، گالری عکس و در صورت ارائه متن آن توسط گروه‌های نمایش زیرنویس هم در آن گنجانده می‌شود. نکته قابل توجه در این مسیر ارائه فیلم موسیقی تئاتر "مردی برای تمام فصول" به کارگردانی بهمن فرمان آرا است که به زودی اولین سی دی موسیقی تئاتر آقای فرمان آرا ساخته کارن همایون‌فر منتشر می‌شود.

مدیر مرکز موسیقی بتهوون افزود: تاکنون 150 هزار نسخه دی وی دی به فروش رسیده است و در این میان حتی یک فیلم تئاتر توسط نهادهای رسمی مانند شهرداری و... تهیه نشده است.

او همچنین با بیان نکات مثبت انتشار فیلم تئاتر خاطر نشان کرد: انتشار فیلم تئاتر دستاوردهای بسیاری چون آموزش، آشتی مخاطب با تئاتر و ثبت تاریخی آن‌ها را به همراه دارد.

در ادامه این نشست، محمد حسن معجونی کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر که تعدادی از آثارش توسط این مجموعه منتشر و توزیع شده است با بیان مطالبی در مورد جایگاه فیلم تئاتر و پیشنهاداتی که در این زمینه داشت گفت: شاید یکی از مهمترین مسائل برای افرادی که تئاتر کار می‌کنند آن است که بخش تصویربرداری آن چگونه باشد، چراکه اکثر کارگردانان تصویری نگاهی متفاوت از کارگردان هنری دارند و ممکن است از دیدگاه‌های متفاوتی برخوردار باشند.

او افزود: دهه 50 بخشی برای پخش تئاتر آنلاین در تلویزیون داشتیم، که در آن کارها در روز مشخصی پخش و ضبط می‌شدند. متاسفانه این روند با تغییرات بسیاری روبه‌رو بوده است و اکنون به دلیل سیاست‌گذاری‌های متفاوت رسانه ملی چنین کاری صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل 70 درصد آثار نمایشی جهان را کنار می‌گذارد.

معجونی همچنین در مورد ضبط نمایشنامه‌خوانی و انتشار آن تصریح کرد: معتقدم نمایشنامه‌خوانی بیشتر می‌تواند به صورت صوتی ارائه شود تا تصویری. این پدیده را به درستی درک نمی‌کنم و نمی‌دانم به کجا خواهد انجامید. اما فکر می‌کنم انتشار آن مانند کتاب‌های صوتی بهتر باشد.

افسانه ماهیان دیگر هنرمند حاضر در این نشست نیز بیان کرد: اولین هدف در انتشار فیلم تئاترها قرار گرفتن در سبد فرهنگی خانواده‌هاست و گام نهادن در این زمینه اتفاقاتی مثبت است. ویدئوهای منتشر شده از کیفیت زیادی برخوردار نیستند و باید اقدامات بهتری برای بهبود آن شکل بگیرد. بی شک برای ایجاد این جریان باید مرکزی مانند بتهوون تبدیل به یک مرجع شود. اگر روزی این مجموعه نتواند به هر دلیلی کار خود ادامه دهد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اشکان خیل‌نژاد نیز با اشاره به اینکه چهار گونه فیلم‌برداری در تئاتر داریم توضیح داد: گونه‌های تصویربرداری تئاتر به گزارشی یا ضبط کارهای صحنه‌ای که نمونه آن را پیش از این در دوره‌های بسیار دور داشتیم و تئاترهایی که توسط تلویزیون منتشر می‌شدند و یا نمایش‌های ضبط شده در شبکه چهار و یا کارهایی که به صحنه نرفته‌اند و تنها با حضور کارگردان هنری و تلویزیونی ضبط می‌شوند تقسیم بندی کرد.

او پیشنهاد داد: ما می‌توانیم گونه چهارم را توسط مرکز موسیقی بتهوون پیگیری کنیم و آن آثاری است که قرار نیست به صحنه بروند، اما می‌توانند ضبط و منتشر شوند. این برای کمپانی که دغدغه آن اشاعه و حفظ آثار است بسیار تاثیرگذار خواهد بود و به لحاظ اقتصادی نیز قابل توجه است.

خیل‌نژاد عنوان کرد: تمام مسائل و حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد را قبول دارم اما من به عنوان فردی که در زمینه پژوهش هم فعالیت می‌کند هیچ منبعی به جز آنچه از حاشیه‌ها و توضیحات افراد مختلف در مورد دوره‌های مختلف تئاتر داشته‌ایم وجود ندارد. این کار می‌تواند در سال‌های آینده منبع قابل استنادی برای پژوهش باشد.

در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای، بابک چمن‌آرا به سئوالات خبرنگاران حاضر در این مراسم پاسخ گفت. چمن آرا در جواب خبرنگار هنرآنلاین در رابطه چگونگی نحوه اطلاع‌رسانی برای آشنایی بیشتر مخاطبان با آثار این مجموعه برنامه‌های پیش روی آنها برای افزایش سطح کیفی کارها با توجه به شرایط اقتصادی موجود گفت: اطلاع رسانی ما مانند گذشته طبق ارتباطی که با خبرگزاری‌های رسمی داریم شکل می‌گیرد، ارتباط‌هایی با سازمان‌های دولتی برای معرفی فیلم‌ها داشته‌ایم که متاسفانه هیچ کدام با بازخورد خوبی توسط این سازمان‌ها روبه رو نشده است. مانند پیشنهادهایی که به شهرداری و معاونت هنری دادیم.

او ادامه داد: کیفیت همیشه برای ما مهم بوده است پیش آمده بعد از ضبط کاری تمام راش‌ها را دور ریخته‌ایم و دوباره کار را ضبط کرده‌ایم. ما تمام تلاش خود را با توجه به امکانات موجود به کار بسته‌ایم که در این مسیر درست عمل کنیم. این مسئله را می‌توان به راحتی در بررسی کارهای ما از ابتدا تاکنون شاهد بود. برای ما بسیار بهتر است که گروه‌ها خودشان مسئولیت ضبط کارها را برعهده بگیرند و ما تنها انتشار آن را داشته باشیم.

چمن آرا همچنین در رابطه با توزیع این کالای فرهنگی در استان‌های کشور نیز اظهار کرد: استقبال از کالاهای فرهنگی در استان‌های کشور محدودتر است و با مسائل زیادی روبه رو است. ما بهترین سیستم توزیع را داریم و با پنج مرکز پخش موسیقی و دو مرکز توزیع کتاب فعالیت داریم و با ارائه درخواست از هر نقطه کشور کارها را به دست آنها خواهیم رساند. از سوی دیگر دو وب سایت فیلم نت و فری موی در خارج از کشور تمامی فیلم تئاترهای منتشر شده توسط این مجموعه قابل دسترسی است تنها مخاطبان نمی‌توانند آنها را دانلود کنند.

او با بیان برنامه‌های سال آینده این مرکز خبر داد: سال آینده هفته پخش فیلم تئاتر خواهیم داشت در حال حاضر با دو استان کشور رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم که نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود. همچنین هفته فیلم تئاتر تهران اردیبهشت ماه سال آینده در پردیس چهارسوی اتفاق خواهد افتاد و علاقمندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

چمن آرا در پایان سخنان خود در رابطه با افزایش قیمت‌های فیلم ها گفت: به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها قیمت‌ها تغییراتی خواهد داشت از جمله آنکه فیلم تئاترهای یک دی وی دی به قیمت 15 هزار تومان و دو دی وی دی با قیمت 20 هزار تومان عرضه می‌شود.