هنرآنلاین: سهم هنرمندان در مجلس شورای اسلامی در زمره مطالبات همیشگی جامعه هنری است؛ اما این بار با چند نامزد شاخص امیدوارند بخشی از این مطالبات محقق شود. مهدی افضلی و محمود عزیزی امروز از برنامه‌های خود می‌گویند.

افضلی: حمایت از جامعه هنری اولویت من است

مهدی افضلی چهره آشنای جامعه هنری که نامزد انتخابات مجلس دهم است اعتقاد دارد اشتغال‌زایی، ارتقای کیفیت زندگی، حفظشان و عزت مردم با دو مؤلفه تصویب قوانین راهگشا و نظارت حمایت‌گرایانه از دولت میسر است. او با اعلام مطلب فوق گفت: مجلس قادر است زمینه‌های لازم برای افزایش سرمایه‌گذاری را فراهم کند، رفع قوانینی که با مقتضیات امروز هم‌خوانی ندارد و نیز تصویب قانون‌های لازمه می‌توان امکان افزایش سرانه درآمد اقشار مختلف جامعه را فراهم آورد تا در سایه افزایش فرصت‌های شغلی، رونق اقتصاد درون‌زا و گسترش صادرات، رفاه و زندگی شایسته یک ایرانی معنا یابد. افضلی که از حوزه انتخابیه نطنز، قمصر، بادرود، کاندیدای حضور در دهمین مجلس شورای اسلامی است، حمایت از جامعه هنری و تصویب قوانینی در جهت تقویت جایگاه هنر در جامعه را از اولویت‌های خود خواند و گفت: هم از منظر علاقه قلبی و مهم‌تر از آن اعتقادی که به تأثیر شگرف هنر دارم با عزمی راسخ در پی تغییر نگاه مجلس به هنر و هنرمندان خواهم بود، ارتقای بودجه و مصوب کردن قوانین حمایتی از هنرمندان به خصوص بهبود وضع معیشتی هنرمندان هر جای ایران اسلامی عزیز که باشند، در سرفصل کارهایم خواهد بود. افضلی که اخیراً به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهبری کمیته فرهنگ و هنر در اکسپوی میلان 2015 را به عهده داشت با اشاره به استقبال شایان توجه از هنر ایران گفت: اکسپوی میلان شش ماه دایر بود و قدرت نفوذ هنر و توانمندی والای هنرمندانمان ثابت کرد ما چه پتانسیل بالایی برای جلب توجه جهانی و حتی فرصت‌های جهش اقتصادی از منظر هنر داریم امیدوارم مجلس آینده نقطه عطفی در شکل‌گیری این مهم باشد. افضلی خواهان برابری امکانات میان همه شهرهای ایران شد و تأکید کرد باید همه شهرستان‌های ایران مانند تهران به جهت بهره‌گیری از توسعه فضاهای فرهنگی، سالن‌های سینما، تئاتر... برخوردار باشند تا شاهد تهدیدهایی مانند نفوذ فرهنگی و یا مهاجرت نباشیم. مهدی افضل نطنز، قمصر، بادرود را مهد فرهنگ و هنر و سرای شاعران و ادیبان توصیف کرد و گفت: این حوزه با وجود پتانسیل‌های شگرف برای توسعه از پیشرفت شایسته فاصله دارد و ما امیدواریم مجلس محترم با باز‌شناسی قابلیت‌های این منطقه، زمینه رشد این سامان و زندگی مردم عزیز این خطه که سهمی بزرگ در اعتلا و بزرگی ایران اسلامی دارند را با تصویب قوانین حمایتی ادا کند.

عزیزی: باید به موضوع فرهنگ و هنر توجه‌ای ویژه داشت

محمود عزیزی مدرس، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون نیز از جمله هنرمندانی است که صلاحیت او برای نامزدی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید شده است.

او که به ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور به سرلیستی علی مطهری پیوسته است، در خصوص مهم‌ترین هدف خود برای نامزدی این دوره از انتخابات مجلس، به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: وقتی که فردی به عنوان نماینده مردم به خانه ملت راه پیدا می‌کند، در واقع نماینده عموم مردم و مطالبات آن‌ها است. این مطالبات برای من در زمینه‌های کار و معیشت بسیار مهم است؛ مطالبات خانواده‌هایی که فرزندان خود را با خون دل راهی دانشگاه‌ها کرده‌اند اما فرزندانشان شغلی ندارند و هیچ برنامه‌ای برای آینده آن‌ها در نظر گرفته نشده است، بازنشستگانی که بعد از 30 سال کار کردن و زحمت کشیدن در هر عرصه‌ای، به دلیل اینکه مستمری ناچیزی که بعد از بازنشستگی دریافت می‌کنند کفاف هزینه‌های سنگین زندگی را نمی‌دهد ناگزیر هستند تا برای خود شغلی دیگر دست‌وپا کنند. همه این‌ها به این معنی است که مشاغل تعاریف خود را از دست داده‌اند، بر این اساس حق مداری و قانونمندی باید مهم‌ترین ویژگی فردی باشد که به عنوان نماینده ملت فعالیت می‌کند.

او ادامه داد: از دیگر سو همه مشاغل هنری ما با مشکلاتی به لحاظ معیشت و امنیت شغلی مواجه هستند و جایگاه قانونی مشخصی برای مشاغل مرتبط با مطبوعات و هنر وجود ندارد، در حالی که اگر بعد از پشت سر گذاشتن نه دوره مجلس شورای اسلامی و ورود به سی و هشتمین سال انقلاب اسلامی به ارزش‌هایی رجوع کنیم که بانی اصلی شکل‌گیری انقلاب بود، قطعاً در خواهیم یافت بعد از گذشت 9 دوره از عمر مجلس شورای اسلامی باید به موضوع فرهنگ و هنر، اخلاق اجتماعی و جایگاه واقعی شرافت انسانی در یک نظامی که به هر حال دغدغه آن انسان، اخلاق، محبت و معرفت است، توجه‌ای ویژه داشت.