سرویس تئاتر هنرآنلاین: در میان تماشاخانه‌ها و سالن‌های خصوصی که در چند سال اخیر در سطح شهر تهران فعالیت خود را آغاز کردند، خانه نمایش "آو"، یکی از این تماشاخانه‌های خصوصی حاصل بازسازی یک سرداب قدیمی واقع در حوالی میدان فاطمی بود که به دلیل اجرای مستمر آثار متفاوت و با کیفیت، توانسته بود کارنامه قابل قبولی از خود در بین سالن‌های خصوصی تئاتر به جای بگذارد و مهم‌تر اینکه توانسته بود تماشاگران ثابتی را نیز برای نمایش‌هایی که در این سالن اجرا می‌شدند، از بین علاقه‌مندان تئاتر دست و پا کند، مدتی قبل اما گروه نمایشی "آو" به سبب برخی مشکلات پیش آمده مجبور به تعطیلی تماشاخانه "آو" و همچنین تغییر سرپرست خود شدند و درهمین رابطه سرپرست پیشین گروه اعلام کرد که ممکن است تماشاخانه با همین کاربری یا با نامی دیگر باز هم به فعالیت خود ادامه دهد.

سهیل اعرابی سرپرست این گروه نمایشی پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها درباره وضعیت تماشاخانه "آو" گفته بود؛ "این تماشاخانه که به عنوان اولین تماشاخانه خصوصی و مستقل ایران پس از انقلاب زیرنظر و هدایت یک گروه نمایشی راه‌اندازی شد، به دلیل مشکلات مالی مجبور به تحویل دادن مکان خود شده و به ناچار در تعطیلی به سر می‌برد."

اکنون حدود چهار ماه است که این تماشاخانه بار دیگر با گردانندگی گروه دیگری با مدیریت کسری شاهینی و سعید نادری با عنوان "خانه نمایش دا" کار خود را آغاز کرده است.

با کسری شاهرخی و سعید نادری که مدیریت خانه نمایش "دا" را به عهده دارند به گفت‌وگو نشستیم تا درباره این مجموعه، ویژگی‌ها،نیازها و اهداف آن بیشتر بدانیم.

کسری شاهینی مدیر خانه نمایش "دا" در ابتدا با اشاره به چگونگی شکل‌گیری این تماشاخانه خاطرنشان کرد: این تماشاخانه که اکنون در این سرداب قدیمی دایر است در واقع نقطه تلاقی دو خط از تئاتر کشور است. این سرداب متعلق به چیزی حدود شصت تا هفتاد سال پیش است. حدود پنج سال پیش این مکان به منظور تغییر کاربری آن به تماشاخانه توسط گروه تئاتر "آو" شناسایی شد و آنها این مکان را با حفظ جذابیت‌های تاریخی آن تبدیل به تماشاخانه کردند اما متاسفانه حدود یک سال پیش به دلایلی موفق به ادامه فعالیت خود در اینجا نشدند، ما حدود چهار ماه پیش تصمیم گرفتیم موقعیت آن را به عنوان یک تماشاخانه حفظ کنیم و در نهایت در چهارم تیرماه سال ۹۴ خانه نمایش "دا" را با برگزاری کارناوال اعتراف (ششمین دوره مونودرام دانشجویان دانشگاه تهران) به سرپرستی نغمه ثمینی تاسیس کردیم.

تماشاخانه‌ای با تجهیزات و امکانات پرتابل

سعید نادری مدیر داخلی خانه نمایش "دا" با اشاره به تجهیزات و امکانات این تماشاخانه به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: با توجه به فضای مکان تماشاخانه ما سعی کردیم این مکان را به گونه‌ای طراحی کنیم که قابلیت هر نوع اجرای نمایشی را داشته باشد، تمام وسایلی که در اینجا به کار گرفته شده از نورپردازی تا جایگاه تماشاگران و بسیاری چیزهای دیگر کاملا پرتابل است یعنی گروه‌های تئاتری به هر شکلی که مایل باشند می‌توانند در اینجا نمایش اجرا کنند. این تماشاخانه حدود هشت پروژکتور دارد. جایگاه تماشاگران، اتاق گریم و اتاق فرمان تماشاخانه هم پرتابل است؛ به این معنی که اتاق فرمان ما به گونه‌ای طراحی شده که قابل جابجایی است و اتاق گریم هم در انتهای سالن قرار دارد اما آن هم قابل تغییر است.

او با اشاره به تعداد ظرفیت تماشاگران این تماشاخانه، خاطرنشان کرد: اگر نمایش در فضای بلک‌باکس اجرا شود، با توجه به جایگاهی که برای تماشاگران طراحی کرده‌ایم تا حدود ۵۰ نفر ظرفیت دارد اما اگر از فضای سالن به شکل‌دیگری استفاده شود، تعداد تماشاگران قطعا بیشتر خواهد شد و تعداد ظرفیت تماشاگران به حدود ۱۰۰ نفر هم می‌رسد.برای جایگاه تماشاگران سه لته چرخدار در نظر گرفتیم و هر لته حدود ۱۲ تا ۱۳ نفر گنجایش دارد که قابل جابجایی است؛ علاوه بر این در صورت افزایش تماشاگران از یک سری صندلی‌های استوانه‌ای شکل هم استفاده می‌کنیم.

نادری در ادامه یادآور شد: البته بر اساس تجربه ما کمتر نمایشی بوده که از فضای بلک باکس استفاده کرده باشد یعنی اکثرا برای اجرای نمایش‌ها از کل فضا استفاده می‌کنند.

تغیر ظرفیت تماشاگران بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر

شاهینی با اشاره به فضای ویژه و متفاوت این تماشاخانه ادامه داد: این تماشاخانه به دلیل فضای خاصی که دارد یک سری از کارهای خاص را جذب می‌کند و گروه‌ها هر طور که بخواهند می‌توانند خود را با فضا هماهنگ کنند، یکی از قابلیت‌های این تماشاخانه این است که می‌توان برای اجرای نمایش از تمام فضاهای آن استفاده کرد و تعداد تماشاگران هم به نسبت نوع استفاده از فضا از ۵۰ تا ۱۰۰ نفر متغیر است. به طور کلی قرار است در خانه نمایش "دا" اجراهای تجربی‌تر و خلاقانه‌ای را به خاطر متفاوت بودن شکل ظاهری و معماری سالن شاهد باشیم.

نادری با اشاره به تعداد نمایش‌هایی که تاکنون در این تماشاخانه به اجرا درآمده است، ادامه داد: اجرای رسمی نمایش‌ها را در مهرماه سال جاری شروع کردیم اما تا قبل از آن فعالیت‌های این تماشاخانه در قالب نمایشنامه‌خوانی و پرفورمنس‌های یک شبه بوده است اما در این مدت کوتاه به صورت رسمی سه نمایش در این تماشاخانه به اجرا درآمده است و به طور کلی بر اساس دیدگاه و به ویژه معماری خاص فضا، نوع اجراها هم به صورت خاص بوده است.

حمایت از سلیقه‌ها و دیدگاه‌های متنوع تئاتری

شاهینی در پاسخ به این سوال که معمولا چه گروه‌هایی متقاضی اجرا در این تماشاخانه هستند، بیان کرد: گروه‌های متنوعی برای اجرا به این تماشاخانه مراجعه می‌کنند؛ از کارهای مذهبی گرفته تا نمایش‌های بسیار مدرن تقاضای اجرا داشته‌اند. دامنه فعالیت ما در حقیقت بسیار گسترده است و ما از تمام دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها حمایت می‌کنیم اما آنچه مدنظر ماست این است که بتوانیم یک فرم خاصی از تئاتر را حمایت کنیم و آن را تعالی دهیم.

او در رابطه با چگونگی انتخاب و ارزشیابی آثار نیز خاطرنشان کرد: یک شورای هنری به سرپرستی سیما شیبانی به همراه شاهین فیروزی، نیما الهی و احسان شایان‌فر وظیفه انتخاب و ارزشیابی آثار را به عهده دارند و ما تنها سرتیترها را به این شورا معرفی می‌کنیم و بررسی جزئیات به عهده این شورای هنری خواهد بود، به این ترتیب این شورای کارهای پیشنهادی را بر اساس اهداف و آرمان این تماشاخانه آنالیز می‌کنند.

حمایت از گروه‌های دانشجویی و جوان تئاتری با تاکید بر کیفیت آثار

نادری با اشاره به اهداف این تماشاخانه خاطرنشان کرد: از روزی که ما این تماشاخانه را راه‌اندازی کردیم هدف‌مان بیشتر حمایت از گروه‌های دانشجویی و جوان تئاتری بود. البته اساتیدی هم از میان گروه‌های تئاتری تقاضای اجرا در این تماشاخانه را داشته‌اند اما اولویت ما بیشتر با گروه‌های دانشجویی و جوان است. علاوه بر این چگونگی کیفیت کارها برای ما اهمیت زیادی دارد بر این اساس حتی کارهایی بوده‌اند که در آن از بازیگران چهره بهره گرفته شده بود اما به دلیل پایین بودن کیفیت کار، آنها را رد کردیم چون ما برای تماشاگر احترام زیادی قائل هستیم.

 

حمایت مادی و معنوی از گروه‌های تئاتری

شاهینی در ادامه در خصوص نوع کار با گروه‌های دانشجویی و جوان تئاتری و تسهیلات ویژه‌ای که این تماشاخانه برای این گروه‌ها در نظر می‌گیرد، اظهار کرد: به غیر از حمایت‌های معنوی، از این گروه‌ها به لحاظ مادی نیز حمایت می‌کنیم. اگرچه که ما یک گروه خصوصی هستیم که تمام بار مالی مجموعه را به تنهایی به دوش می‌کشیم اما با این حال ما از این گروه‌ها به صورت مالی هم حمایت می‌کنیم که بر این اساس بر خلاف سالن‌های دیگر که برای اجاره سالن به گروه‌ها یک کفی از قیمت را در نظر می‌گیرند ما در اکثر کارها یا به شکل درصدی با گروه‌ها همراهی می‌کنیم و یا اگر زمانی بخواهیم یک کفی از قیمت را تعیین کنیم، آن قیمت از تمام سالن‌های دیگر پایین‌تر خواهد بود. به این ترتیب سعی می‌کنیم همکاری ما به گونه‌ای باشد که گروه‌ها به هیچ عنوان نگرانی بابت فروش نداشته باشند و تمام دغدغه خود را به روی این موضوع بگذارند که بهترین کار را عرضه کنند و در میان کارهایی هم که تاکنون در خانه نمایش "دا" به اجرا درآمده است ما هیچ کفی را برای اجاره سالن درنظر نگرفته‌ایم. علاوه بر این در این تماشاخانه علاوه بر سالن نمایش یک پلاتوی تئاتر هم داریم که با تخفیف بسیار کم آن را در اختیار گروه‌های تئاتری قرار می‌دهیم . این پلاتو ۳۸ متر است که مجهز به سیستم صوتی، سیستم خنک‌کننده و تهویه است و آن را با تخفیف ویژه‌ای در اختیار گروه‌های تئاتری که قرار است در این تماشاخانه اجرا داشته باشند قرار می‌دهیم.

تامین هزینه‌ها؛ بحث پیچیده تماشاخانه‌های خصوصی

شاهینی با اشاره به بحث تامین هزینه‌های این تماشاخانه نیر توضیح داد: بحث تامین هزینه‌ها در واقع بحث پیچیده ماجرا است، اینکه ما چه کار باید انجام دهیم که هدف خود را گم نکنیم و در عین حال این مجموعه را هم سرپا نگه داریم بسیار مهم است اما به هرحال با همه سختی‌هایی که برای سرپا نگه داشتن این مجموعه متحمل می‌شویم سعی کردیم به هیچ عنوان از اهداف اصلی خود دور نشویم.

همکاری با جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی (ع) در برگزاری کارگاه‌های آموزشی

او همچنین در رابطه با رویکرد این تماشاخانه در برگزاری کارگاه‌های آموزشی، گفت: در حدود چهار ماهی که این مجموعه را راه اندازی کردیم، یک کارگاه آموزشی برگزار کردیم و یک کارگاه دیگر هم ظرف چند روز آینده با یک گروه ایتالیایی دایر می‌شود که حتی هدف از برگزاری این کارگاه‌ها هم درآمدزایی نبوده است. کارگاه قبلی ما به سرپرستی یکی از اساتید کره‌ای با کم‌ترین هزینه برگزار شد که خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی هم داشت و دومین کارگاهی هم که قرار است در این مجموعه برگزار شود در واقع در قالب یک پروژه مشترک تئاتر اجتماعی "ایران و ایتالیا ۲۰۱۵" است که زیرنظر کارگردان ایتالیایی ریکاردو ونوچینی قرار است در تاریخ ۳۰ آبان تا ۷ آذر ماه ۱۳۹۴، با مدیریت گروه نمایش "آو" و همراهی خانه نمایش "دا" و مرکز هنری ایتالیایی "ArteStudio" به عنوان تیم‌های اجرایی، برگزار شود. در این پروژه هم برای پذیرش بچه‌های مستعد و نیازمند با جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی (ع) که تاکنون با بهره‌گیری از قدرت تاثیرگذاری، پرورشی و انتقال مفاهیم در حوزه‌ تئاتر، اجراها و فعالیت‌های نمایشی بسیاری را به ثمر رسانده و اقشار مختلف اجتماعی را در این فعالیت تحت پوشش قرار داده است، همکاری کردیم. بر این اساس ما حتی در برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم رویکرد خاصی را دنبال می‌کنیم.

فعال کردن بخش‌های منفعل تئاتری از جمله تئاتر عروسکی در دستور کار آینده تماشاخانه

شاهینی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف اساسی این تماشاخانه فعال کردن بخش‌های منفعل تئاتری است در رابطه با حمایت از تئاتر عروسکی افزود: یکی از برنامه‌های آینده ما در این تماشاخانه این است که زمان ثابتی را صرفا به کارهای عروسکی اختصاص بدهیم. بر همین اساس نیز ما در بین گروه تئاتری افرادی را داریم که در جشنواره‌های عروسکی بسیار فعال بوده‌اند و ایده‌های بسیار خوبی را هم به ما عرضه کرده‌اند.

انتهای پیام/