سرویس تئاتر هنرآنلاین: بروس ویلیس و مری-لوییس پارکر بازیگر برنده جایزه تونی سه‌شنبه شب اسامی نامزدهای این دوره جوایز تونی را که به نمایش‌های اجرا شده در برادوی اعطاء می‌شود، اعلام کردند.

دو نمایش "یک آمریکایی در پاریس" (An American in Paris) و "خانه شادی" (Fun Home)، هر یک با نامزدی در 12 بخش، بیشترین تعداد نامزدی را در شصت و نهمین دوره جوایز سالانه تونی کسب کرده‌اند.

نمایش "چیزی فاسد!" (Something Rotten!) با 10 نامزدی پس از "یک آمریکایی در پاریس" و "خانه شادی"، بیشترین تعداد نامزدی را دارد. "پادشاه و من" (The King and I) در 9 بخش نامزد است.

"تالار گرگ قسمت‌های اول و دوم" (Wolf Hall Parts One & Two) که از روی رمان‌های هیلاری منتل، برنده دو جایزه بوکر روی صحنه رفته است، در هشت بخش بخت دریافت جایزه را دارد. "Skylight" اجرای تازه نمایشنامه دیوید هر با بازی بیل نای و کری مالیگان هفت نامزدی کسب کرده است. "مورد عجیب سگ در شبانگاه" (The Curious Incident of the Dog in the Night-Time) که یکی از نمایش‌های پرفروش برادوی بود، در شش بخش نامزد شده است. هر سه نمایش بریتانیایی هستند.

نمایش عروسکی "دست خدا" (Hand to God) نیز در پنج بخش بخت دریافت جایزه را دارد.

"یک آمریکایی در پاریس"، "خانه شادی"، "چیزی فاسد!" و نمایش "دیدار" (The Visit) با بازی چیتا ریورا نامزدهای جایزه تونی بهترین موزیکال هستند، بخشی که خیلی‌ها اعتقاد دارند بیشترین تاثیر را بر فروش نمایش‌ها در برادوی دارد. در بخش بهترین نمایش "دست خدا" و "بدنام" (Disgraced) نمایشنامه برنده جایزه پولیتزر با "تالار گرگ قسمت‌های اول و دوم" و "مورد عجیب سگ در شبانگاه" رقابت می‌کنند.


صحنه‌ای از نمایش "خانه شادی"

از بازیگران شناخته‌شده در فهرست نامزدها می‌توان به بردلی کوپر ("مرد فیل‌نما")، بیل نای ("Skylight")، کن واتانابه ("پادشاه و من")، هلن میرن ("تماشاگر"/The Audience)، الیزابت ماس ("وقایع‌نگاری هایدی"/The Heidi Chronicles) و کری مالیگان (Skylight) اشاره کرد.

"یک آمریکایی در پاریس" داستانی رمانتیک یک سرباز جوان آمریکایی، یک دختر زیبای فرانسوی و یک شهر اروپایی تسخیرناپذیر است که پس از جنگ، هر یک به دنبال یک شروع دوباره هستند. این نمایش اجرای صحنه‌ای فیلم موزیکال "یک آمریکایی در پاریس" به کارگردانی وینسنت مینه‌لی تولید شرکت مترو گلدوین مه‌یر است که سال 1952 با بازی جین کلی و لسلی کارول ساخته شد.

"خانه شادی" درباره آلیسن نویسنده رمان‌های مصور است که وقتی پدرش ناگهان از دنیا می‌رود، در گذشته خود فرو می‌رود تا داستان متغیر، عالی و منحصر به فرد مردی را بگوید که خلق و خو و رازهایش خانه و زندگی‌اش را تعریف کرد. آلیسن با گذر بین گذشته و حال خاطرات خود از دوران کودکی را مرور می‌کند.

اسامی برندگان 7 ژوئن (17 خرداد) در مراسمی در تالار موسیقی رادیو سیتی در نیویورک اعلام می‌شود.

برندگان جوایز تونی با رای صدها تهیه‌کننده، بازیگر، نویسنده و... مشخص می‌شوند. شاخه تئاتر آمریکا در 1947 جوایز تونی را راه‌اندازی کرد و اکنون با همکاری اتحادیه برادوی جوایز را اداره می‌کند. این جایزه به نام آنتوانت پری بازیگر و کارگردان نمایش که لقبش "تونی" بود نامگذاری شده است.

علی افتخاری