سرویس تئاتر هنرآنلاین: در بخش دوم نشست خبری بازسازی مجموعه تئاتر شهر که امروز در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد، حاضران در نشست به پرسش‌های اهالی رسانه درباره مسائل مختلف بازسازی مهم ترین مجموعه تئاتری کشور پاسخ دادند.

مهندس معمار سرپرست پروژه بازسازی تئاتر شهر در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین که برای بازسازی مجموعه تئاتر شهر چه میزبان اعتباری در نظر گرفته شده و چنانچه در اواسط کار بازسازی، با توجه به تورم و مسائلی همچون تحریم‌ها و... هزینه‌ها بیشتر از برآورد اولیه بشود چه منبعی برای ادامه بازسازی تامین اعتبار خواهید کرد، گفت: برآورد اولیه‌ای که ما سال گذشته برای بازسازی کل مجموعه داشتیم 12 میلیارد تومان بود و ما برای اینکه در تخصیص بودجه دچار مشکل نشویم آمدیم از بخشی اعتبارات سال گذشته و بخشی از اعتبارات امسال را که پیش‌بینی شده بود و در واقع به ما تخصیص داده بودند استفاده کردیم. ضمن اینکه چون ما کار را به دو فاز تقسیم کردیم این امر این اجازه و این توانمندی را به ما می‌دهد که چنانچه با مشکل بودجه و تامین اعتبار مواجه شویم بتوانیم برای فاز دوم تامین اعتبار کنیم. بنابراین ما از نظر اعتبار در حال حاضر هیچ نگرانی نداریم و بودجه مکفی در اختیار داریم و مطمئن باشید. همچنین در خصوص اینکه چرا ابتدا از سالن اصلی آغاز نکردیم و از سالن‌های کوچک‌تر آغاز کردیم باید بگویم با توجه به اینکه سالن اصلی تئاتر شهر در واقع آبروی تئاتر ما از منظر بین‌المللی است خواستیم از هر نظر از بهترین متریال استفاده کنیم. حتا صندلی‌هایی را که برای سالن اصلی در نظر گرفتیم را به یک کمپانی معروف اسپانیایی سفارش دادیم. در واقع در نظر داریم که بالاترین کیفیت روز دنیا را در سالن اصلی استفاده کنیم و این امر با توجه به زمانی که تا جشنواره فجر داشتیم ممکن نبود به همین دلیل فاز نخست بازسازی را به سالن‌های کوچک‌تر که تهیه امکانات آنها راحت‌تر هستند اختصاص دادیم.

 

همچنین پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر نیز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار هنرآنلاین درباره اینکه آیا از نظر اقلام مورد نیاز برای بازسازی سالن‌های کوچک و بلک‌باکس‌ها، تمام تجهیزات خریداری و دپو شده است یا نه، با بیان اینکه صندلی فقط یک بخش از اقلام مورد نیاز سالن‌ها است، توضیح داد: یکی از چیزهایی که ما در سالن اصلی با آن روبه‌رو شدیم این بود که به من گفتند که به جز بخش ماشینری (قطعات متحرکه)، همه کارهای سالن اصلی را می‌توانیم با این 12 میلیارد انجام بدهیم. و اگر قرار باشد که از همان برند اصلی که متعلق به یک کمپانی آلمانی هست و در حدود 40 سال پیش استفاده شده، امروز استفاده کنیم، فقط هزینه ماشینری سالن اصلی 15 میلیارد تومان خواهد بود. به همین دلیل و با توجه به اینکه معتقدم یک ده آباد بهتر از صد شهر خراب است بهتر دیدیم که وقتی مبلغ ما نمی‌تواند به طور تمام و کمال هزینه‌های سالن اصلی را تامین کند، بهتر است این رقم را صرف بازسازی سالن‌های کوچک‌تر بکینم. در بین سالن‌های بلک‌باکس هم با توجه به اینکه وضعیت سالن چهارسو، نسبت به دیگر سالن‌ها به سامان‌تر بود، پس در وهله اول سالن چهارسو را کنار گذاشتیم و سراغ سه سالن قشقایی، کارگاه نمایش و سایه رفتیم.

پریسا مقتدی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه راهکاری برای برطرف شدن نگرانی اهالی تئاتر در نظر گرفته شده، با بیان اینکه ما بار منفی یک بازسازی ناقص را به دوش می‌کشیم و وارث آن اتفاق هستیم و نمی‌توانیم قدم‌ها را بدون در نظر گرفتن تیره‌گی‌های آن بازسازی برداریم، اظهار داشت: در واقع همین تیرگی‌ها باعث نگرانی خانواده تئاتر شده‌ یکی از کارهایی که برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند بازسازی سال 86 آقای مصدق را به عنوان نماینده تام‌الاختیار هنرمندان تئاتر انتخاب کردیم. قدم دیگر برگزاری جلسات هم‌اندیشی با کارگروه‌ها و خانواده تئاتر است.

او همچنین ادامه داد: خواهش می‌کنم که تعامل خانه تئاتر و نخبگان تئاتری با ما برای بازسازی تئاتر شهر بیشتر باشد. همچنین از آقای بهروز غریب‌پور از اینجا به صورت رسمی دعوت می‌کنم و حتما تماسی تلفنی هم با ایشان خواهم گرفت، تا تمام ناملایماتی‌های گذشته را فراموش کند و با سعه صدری که جامعه تئاتری از ایشان سراغ دارند، در کنار ما باشند و نظرات کارشناسانه خود را برای بازسازی هر چه بهتر تئاتر شهر ارائه دهد.

مهندس معمار همچنین درباره علت تاخیر کار و تحویل پروژه های دفتر طرح‌های عمرانی و شرکت پیکر نهاد در تامین و خرید امکانات لازم برای بازسازی سالن اصلی در نیمه اول سال جاری، توضیح داد: اگر خریدی به موقع انجام نشد به دلیل این بود که تأمین اعتبار نشده بود. اما وقتی اعتبار را تأمین کردم خریدهای لازم را انجام دادیم. من دوباره کاری نخواهم کرد و از بهترین مواد برای بازسازی تئاتر شهر استفاده می‌کنیم.

او اضافه کرد: شاید دیدگاه‌ها نسبت به گذشته دفتر طرح‌های عمرانی مثبت نیست ولی مطمئن هستم که دولت تدبیر و امید، همان‌گونه که از نامش برمی‌آید در کارش صادق است.

گزارش تصویری مرتبط