گروه تئاتر هنرآنلاین: داود زارع، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان اثر جدید خود «بزرگ‌ترین شهربازی دنیا» را در تالار هنر در قالب نمایشنامه‌خوانی اجرا می‌کند. این نمایشنامه را ۱۰ کودک ۸ تا ۱۱ سال که همگی هنرجویان آموزشگاه بازیگری و موسسه هنرهای نمایشی توانش هستند، روخوانی می‌کنند.

این کارگردان که بیش از این هم نمایش‌هایی را صرفا با حضور کودکان و نوجوانان روی صحنه برده،‌ درباره اجرا با این گروه سنی گفت: بدون شک تولید و اجرای یک نمایش برای بچه‌ها کار سختی است چه برسد به آنکه بازیگران، عروسک‌گردانان و تمام افرادی که روی صحنه حضور دارند خوشان کسانی هستند که تا قبل از این روی صندلی‌ها نشسته بودند و به نوعی مخاطب نمایش بوده‌اند. من همیشه سعی می‌کنم با بهره‌گیری از خود بچه‌ها در نمایش‌هایم باعث تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب شوم و به آن‌ها بگویم شما هم می‌توانید انجام دهید و فکر می‌کنم بچه‌ها از همین سنین پایه باید بیاموزند که خودشان می‌توانند برای همسالان خود نمایش تولید کنند، آن هم با شاخصه‌های یک کار بزرگ و حرفه‌ای.

زارع که نمایش‌های «داستان زمین»، «در اعماق»، «من تو او» و «وقتی ما نیستیم» را با حضور بچه‌ها در تماشاخانه‌های مختلف روی صحنه برده در ادامه اضافه کرد: البته باید بگویم اینکه خود بچه‌ها روی صحنه هستند و من به عنوان کارگردان هنگام اجرا کاری از دستم برنمی‌آید برایم بسیار اضطراب‌آور است و هم اکنون نیز دچار نگرانی شدم. همیشه از لحظه شروع نمایش ترس دارم که نکند مشکلی روی صحنه پیش بیاید و بچه‌ها نتوانند آن را برطرف کنند. من وقتی به توانایی بازیگران کودک و نوجوانم کاملا پی می‌برم و مطمئن می‌شوم دیگر می‌توانند همه چیز را روی صحنه مدیریت کنند، آن‌ها را روی صحنه می‌فرستم و این نیازمند آموزش و تمرین‌های بسیار است.

این کارگردان که تابستان گذشته نیز «وقتی ما نیستیم» را برای نوجوانان با بازی نوجوانان در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا کرده است در پایان گفت: وقتی می‌بینم تماشاگران کم سن و سال نمایشی را می‌بینند که همسالان خود ایفاگر نقش‌های آن هستند و حس همذات‌پنداری بهتر بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد، متوجه می‌شوم کار خودم را به درستی انجام داده‌ام. در نمایش «وقتی ما نیستیم» بیش از پیش بر من ثابت شد بچه‌ها از همین الان باید مسئولیت‌پذیری، حمایت و همکاری را تمرین و به مخاطب خود هم منتقل کنند. بدین گونه ما در آینده شاهد نسل کارآمدتر و مسئولیت‌پذیرتر خواهیم بود. امیدوارم با اجرای نمایش‌هایی که درباره و برای کودکان و نوجوانان است باعث ترویج آن در جامعه و همچنین دیده شدن نسل جدید شوم.

کیان فراهانی (۸ سال و ۵ ماه)، آیلین غریبی (۹ سال و یک ماه)، باران شعبانی (۹ سال و یک ماه)، ‌آویتا حیدری (۹ سال و ۳ ماه)، بنیتا حیدری (۹ سال و ۳ ماه)، ثنا رنگساز (۹ سال و ۷ ماه)، امیرعلی ترکمن (۱۰ سال و ۱ ماه)، آناهیتا شیدا (۱۰ سال و ۴ ماه)، محمدطاها موسوی (۱۰ سال و ۸ ماه) و ملیسا رجایی (۱۱ سال) نقش‌خوانان این نمایش هستند.

در خلاصه داستان نمایش «بزرگ‌ترین شهربازی دنیا» آمده است: «در یک باغ بزرگ که قرار بوده در آن با حفظ محیط زیست زیبای آن و آسیب نرساندن به تمامی موجودات زندۀ آن یک شهربازی بزرگ برای بچه‌ها ساخته شود، اتفاقات دیگری می‌افتد. آدم بزرگ‌ها تصمیم خود را عوض کرده‌اند و ...»

سایر عوامل این نمایشنامه‌خوانی عبارتند از مشاور نویسنده و اشعار متن: نرگس ‌اصغری، دستیار کارگردان: زهرا بخشنده، دستیار صحنه: اعظم سادات سیادت، منشی صحنه: ریحانه زارع، طراح پوستر: محمود ‌کریمی، طراح گریم: لیلا پریشان، حسین تبریزی، عکاس: فاطمه سادات.حسینی، انتخاب موسیقی: داوود ‌زارع، صدابردار: مهدی ‌حنفی، نور: کیوان ضیاپور، مجری طرح و روابط عمومی: آموزشگاه ‌بازیگری ‌و ‌موسسه ‌هنرهای ‌نمایشی ‌توانش.

نمایشنامه‌خوانی «بزرگ‌ترین شهربازی دنیا» روزهای پنجشنبه ۲۹ و جمعه ۳۰ دی ساعت ۱۵.۳۰ در تالار هنر به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، خیابان ورزنده اجرا خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت تیوال و یا مراجعه به گیشه تالار، بلیت آن را تهیه کنند‌.