گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «خرده‌جنایت‌های زن و شوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت با ترجمه شهلا حائری و کارگردانی افشین قاسمی از 23 دی‌ماه ساعت 19:30 در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفته و ماهرخ سالاری و سامان علیزاده در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

افشین قاسمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «خرده‌جنایت‌های زن و شوهری» برای اجرا گفت: این اثر از اریک امانوئل اشمیت به لایه‌های پیچیده روابط زن و شوهری می‌پردازد و پس از ازدواج خودم برایم جذابیت بیشتری پیدا کرد چرا که پیش از این دوران، شاید کمتر فردی متوجه آن شود. این نمایشنامه به نگاه زن و شوهر به یکدیگر در گذر زمان و اتفاق‌های میان‌شان می‌پردازد و به نظرم جهانشمول است که حتی انسان دنیای مدرن در فرانسه هم نسبت به زن حساسیت‌هایی دارد و با هر نوع آزادی زنانه‌ موافق نیست و زن را از آن خود می‌داند.

او در پاسخ به این سوال که تا چه میزان به نمایشنامه اصلی در اجرا وفادار بوده، عنوان کرد: من در اجرا کاملاً وفادار به نمایشنامه اشمیت بوده‌ام، جز پنج درصد از دیالوگ‌هایی که به توصیه شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی حذف شد و ما دیالوگ‌های دیگری را جایگزین آن کردیم.

قاسمی با اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش حدود 9 ماه طول کشیده، درباره سبک و فضای اجرایی آن اظهار کرد: نمایش در سالن بلک‌باکس اجرا می‌شود که تماشاگر به محض ورود، خود را در آپارتمانی می‌بیند و چینش مخاطبان نیز دور تا دور این آپارتمان است. نمایش فضایی کاملاً رئال دارد. من برای اجرای این نمایش نمونه‌های خارجی آن را نیز تماشا کردم و تمام سعی‌ام بر این بود با تحقیق و بررسی بر نمایشنامه و نویسنده اثر، آنچه مد نظر نگارنده بوده روی صحنه آورم.

او ضمن بیان اینکه با تعطیلی تئاتر در شرایطی که برخی معتقد به تعطیلی آن هستند مخالف است، تصریح کرد: ما هنرمندان تئاتر از این راه ارتزاق می‌کنیم و این حرفه سرگرمی ما نیست که بتوانیم آن را تعطیل کنیم و به نظرم در هیچ جای دنیا نیز با ناآرامی داخلی یا جنگ تئاتر تعطیل نمی‌شود.

افشین قاسمی با اشاره به اینکه خوشبختانه استقبال خوبی از اجرای نخست نمایش شده، در پایان گفت: به نظرم «خرده‌جنایت‌های زن و شوهری» بسیار مناسب زوج‌هایی است که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند و حتی افرادی که چند سالی است از زندگی مشترک‌شان می‌گذرد چرا که باعث می‌شود آینده‌نگری بیشتری برای زمان‌هایی که دچار دلسردی و روزمرگی می‌شوند داشته باشند تا همواره زندگی‌شان همراه با عشق و صمیمیت باشد.

2

دیگر عوامل نمایش «خرده‌جنایت‌های زن و شوهری» عبارتند از دستیار کارگردان: عاطفه ‌حیدری،Tطراح لباس و دکور: حنا شریف‌پور و افشین ‌قاسمی، طراح پوستر: سونیا هادیگل، مدیر صحنه و هماهنگی: مهسا توکلی، عکاس: الهام ‌عطار، روابط‌ عمومی: محمدرضا ملک‌زاده و تیزر: سامان ‌علیزاده. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سامانه تیوال تهیه کنند.