گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «قلندرو» نوشته علی محمدنژاد و هانیه بهاری و کار امیرعلی ابراهیمی از نهم آذرماه ساعت 18 در سالن شماره سه پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد روی صحنه است. علی ‌محمدنژاد، معصومه محمدی، محمد ‌(کوروش) علی‌زاده، نیلوفر ‌زینلی، الهه ‌کوه‌بر، یحیی ‌ایزدپناه، علی ‌تیمورفامیان‌‌اصل، عسل ‌(ژابیز) ‌شهبازی، هلما ‌بهشتی و سیاوش ‌مشتاقی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

امیرعلی ابراهیمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «قلندور» گفت: ما یک گروه فعال هستیم که هر یک از اعضا در شاخه خود فعالیت دارند و من نیز سرپرست گروه هستم و تنها کارگردان آن نیستم. من این نمایشنامه را هفت ماه پیش از میان مابقی متون انتخاب کردم.

او در ادامه افزود: مهم‌ترین نکته، وجود خاصیت ذهن سیال در این اثر بود که به صورت خارق‌العاده پیاده‌سازی شده بود و به نظرم علی محمدنژاد به عنوان شاعر و هانیه بهاری به عنوان روانشناس ترکیبی صحیح از یک ذهن معترض را با این نمایشنامه ایجاد کردند.

ابراهیمی ضمن اشاره به اینکه «قلندرو» جریان ذهنیِ فردی‌ است که نسبت به جامعه معترض است، عنوان کرد: این نمایش روند مبارزه ذهن یک فرد است که از شرایط جامعه به تنگ آمده و نمی‌تواند وضعیت را تاب بیاورد. نمایش از آنجا شروع می‌شود که این شخص پشت خط زرد مترو ایستاده است. شخص اول نمایش متولد و بزرگ شده کرمان است و اکنون به تهران آمده و با فضای عجیب این شهر مواجه می‌شود.

او درباره نام نمایش «قلندرو» یادآورشد: سطح کویر زمانی که آفتاب می‌تابد بسیار خشک است و وقتی باران ضعیفی می‌بارد حباب‌هایی در این سطح ایجاد می‌کند که خاصیت رنگین‌کمانی و عمری کوتاه دارد و به آن قلندرو می‌گویند که نماد کوتاه بودن عمر است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه تمرین‌های نمایش از اردیبهشت آغاز شد، درباره سبک و فضای اجرایی آن اظهار کرد: من دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس هستم و در پایان‌نامه خود سعی کردم فرمی از تئاتر را انتخاب کنم که در سطح دنیا به‌روز باشد. کشورهای جامعه هدفِ تحقیقات به این صورت بودند که شخصیت‌های روی صحنه‌شان، عصاره شخصیت‌های متن بودند و با حرکات موزون که نه رقص است نه فرم، یک حضور حسی روی صحنه می‌سازند که اتفاقی است مدرن و معاصر در دنیا. در این نمایش نیز یک نفر دیالوگ می‌گوید و 11 نفر دیگر حرکت می‌کنند و فکر می‌کنم این کوروگرافی روی صحنه اتفاق نوینی است در دنیای معاصر.

او درباره ویژگی‌های نمایش «قلندرو» گفت: نخستین نکته مهم این نمایش زنده بودن و معاصر بودن آن و منوط به حال است و مدعی آن نیستم که من آن را ایجاد کردم چرا که در متن وجود دارد. این متن را من هفت هشت ماه پیش انتخاب کردم و نشا‌ن‌دهنده حضور و لمس نویسندگان جوان، زنده و پویا از جامعه‌ای است که مخاطب ماست که قدم به قدم کنار جامعه زیستند و دریافت‌های خود را به نمایشنامه تبدیل کردند.

امیرعلی ابراهیمی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: اجرای نمایش «قلندرو» در این زمان و این شرایط انتخاب من نبود. قرارداد اجرای این نمایش با مجموعه شهرزاد تیرماه ۱۴۰۱ بسته شده بود پیش از آنکه ما اطلاعی از شرایط کنونی جامعه داشته باشیم.

او در ادامه افزود: اما آن چیز که تحت کنترل من و گروه بود در لحظه بودن تئاتر، زیست شرایط اجتماعی و بیان نگاه ما نسبت به شرایط و همچنین تلاش برای تأثیرگذاری بر اندیشه جاری اجتماعی و در نهایت بیان آن چیزی است که در قلب، روح، وجود، اندیشه... ما به عنوان افرادی که پذیرفته‌ایم، روی صحنه بودن، قسمتی جاری از زیست ماست. مخاطب در این نمایش درون ذهن یک انسان و در اندیشه اوست. این اثر طبق لمس نویسندگانش ذات اعتراضی دارد به این معنی که پیش از این اتفاق‌ها آن‌ها اعتراض‌های ناشی از درد را لمس کرده بودند.

در خلاصه داستان نمایش «قلندرو» آمده است: دستم رو فشار دادی، گرمای دستت توی خونم چرخید و به قلبم رسید. تپید، گفتی: «ما آدم‌ها به خاطر ترس‌هامونه که زنده‌ایم، از همون انسان نخستینش حساب کن، اونایی که از یه صدای خیلی دور ترسیدن و فرار کردن، اونایی که رفتن کشف کنن مردن» اونایی که نترسیدن مردن... اونایی که نترسیدن مردن.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: کیمیا ‌بهشتی‌، روایتگر: امیرعلی ‌ابراهیمی، سرپرست گروه کارگردانی: محمد ‌(کوروش) ‌علیزاده، گروه کارگردانی: سامان ‌مهدی‌زاده و آزاده ‌صالحی، طراح نور: امیرعلی ‌ابراهیمی، طراح پوستر، بروشور و محتوای تبلیغاتی: الهه ‌کوه‌‌بر و موسیقی: dreamers.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.