گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» نوشته محمدامیر یاراحمدی و کار محمد علیدادی به تهیه‌کنندگی مهدیه قره‌باغی از 8 آبان ساعت 19 در تماشاخانه ‌اهورا روی صحنه است. مهدیه ‌قره‌‌باغی، پرند ‌کانطوری، نگار سلطانی، مریم ‌معصومی، علی دولتی، ابولفضل یوسفی، احمد ‌زارع، حسام ‌قهوه‌چی، امیرحسین رستمی‌اصل و آریو امیری بازیگران این نمایش هستند.

علیدادی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌هایی که این نمایشنامه برای اجرا داشت، گفت: من وقتی این نمایش را به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر دیدم، به آن علاقه‌مند شدم و بابت اجرا فکرها و ایده‌هایی به ذهنم رسید. چند نمایشنامه دیگر را نیز خواندم و در نهایت بر آن شدم «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» را با اینکه اجرای آن بسیار دشوار بود به صحنه آورم.

او با بیان اینکه ما باید کهنه افکار خود را دور بیندازیم، درباره موضوع و مضمون این اثر عنوان کرد: در این نمایش رویکرد فمینیستی نداشتم. این اثر از رابطه میان انسان‌ها می‌گوید. یک عمارت اعیانی پادشاهی دارد که سه زن از سه نسل با سه سرنوشت متفاوت بر سر ارث و میراث با هم در جنگند.

علیدادی با اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش حدود هفت ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن یادآور شد: نمایش بر اساس روح و روان انسانیت برگرفته از سبک و شیوه گروتفسکی است و سعی‌مان بر این بود با استفاده از رئالیسم در جهت ارتباط بهتر تماشاگر بهره ببریم تا فضا بیشتر برای مخاطب قابل لمس باشد.

او درباره ویژگی‌های نمایش یادآور شد: پیام «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» به صورت مستقیم به تماشاگر منتقل نمی‌شود بلکه مخاطب را به فکر وامی‌دارد تا دریافت خود را از اثر داشته باشد. این نمایشنامه بسیار قابل لمس است و اگر صد سال دیگر هم اجرا شود مورد پذیرش مخاطب قرار می‌گیرد. همه چیز در این نمایش وفادار به متن آقای یاراحمدی بوده و از جوهره نمایش برای کارگردانی استفاده کرده‌ام.

این کارگردان همچنین افزود: در نظر داریم نمایش را در صورت پذیرش در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه آوریم هر چند گفته می‌شود هنرمندان شناخته‌شده تئاتر جایشان در جشنواره خالی است اما ما با همرده‌های خود به رقابت خواهیم پرداخت. هم اکنون نیز مشغول تمرین نمایش «هنر» نوشته یاسمینا رضا برای اجرا در تالار حافظ هستیم و قرار بود آن را اواخر سال اجرا کنیم که با توجه به شرایط کنونی امکان دارد اجرا با وقفه‌ مواجه شود.

37946_img_20221103_154121_334.2d42c6

علیدادی در پایان صحبت‌هایش ضمن بیان اینکه تئاتر شغل ماست و سرگرمی‌مان نیست، عنوان کرد: شاید این حرفه به عنوان شغل در جایی ثبت نشده باشد اما این هنر شغل ماست و ما نیز در این روزها همچون دیگر مشاغل به حرفه خود مشغولیم و نباید از ما انتظار داشته باشند آن را تعطیل کنیم. ضمن اینکه ما این نمایش را از هزینه شخصی خود آماده اجرا کردیم و هیچ‌گونه حمایتی نداشتیم. این روزها امکان تبلیغ نمایش را نداریم و مجبور شدیم از دوستان و اطرافیان برای تماشا دعوت کنیم چرا که روزانه تعداد اندکی بلیت می‌فروشیم.

دیگر عوامل «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» عبارتند از سرمایه‌گذار: مهدی خرد، منشی صحنه: نگین سلطانی، دستیار کارگردان: احمد زارع، موسیقی: دیبا قاسمی و دریا قاسمی، تیزر و عکس: امیرعلی عمادی، محمد صفری، پیمان قاسمیانی، طراح دکور: محمد علیدادی، طراح گریم: غزل محمدی، طراح و اجرای لباس: مریم خرد و هلیا شکری و گرافیست: نجمه دستورانی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش را از سامانه تیوال تهیه کنند.