به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، سومین بخش از هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در شیراز به پایان رسید. «رادیو تئاتر» بخشی بود که از جشنواره تئاتر مقاومت به میزبانی استان فارس برگزار شد. در این بخش یازده گروه از نقاط مختلف کشور از ۱۷ تا ۱۹ آبان اجراهایشان را در شیراز به صحنه بردند. در نهایت هم شب گذشته ۱۹ آبان ۱۴۰۱ مراسم اختتامیه این رویداد برگزار شد.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به روایت فخرموسوی

در ابتدای این مراسم سیدوحید فخرموسوی دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، ضمن ارائه گزارشی از آنچه تا کنون در این جشنواره انجام شده، در سخنانی گفت: هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در حال برگزاری است. بخش نخست این جشنواره را در عراق و در راه‌پیماییِ اربعین برگزار کردیم که همان بخشِ نخستِ بین‌الملل بود. در این بخش ۱۲۰ هنرمند حضور داشتند و اجراهای بسیاری را در مسیر پیاده‌روی اربعین برگزار کردیم.

وی ادامه داد: براساس سیاست‌های تمرکززداییِ بنیاد روایت فتح، تصمیم گرفتیم که هر کدام از بخش‌های بعدی جشنواره را در یکی از استان‌های کشور برگزار کنیم. بخش مربوط به اجراهای خیابانی را در یزد برگزار کردیم. هم‌اکنون هم در شیراز هستیم و در روزهای گذشته بخشِ مربوط به «رادیو تئاتر» را در استان فارس برگزار کردیم.

فخرموسوی گفت: از ۸۰ اثری که متقاضیِ حضور در بخش رادیو تئاتر بودند، ۱۱ اثر به بخش پایانی راه یافتند و در طیِ سه روز گذشته شاهد اجراهای این گروه‌ها بودیم.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت تاکید کرد: بخش تله تئاتر و نمایش‌نامه‌نویسی هم در حال بررسی است و برگزیدگانِ این بخش‌ها در مشهد و در اختتامیه‌ی نهاییِ جشنواره معرفی خواهند شد. در بخش تله‌تئاتر ۶ اثر تولید شده و براساس تفاهمی که با سازمان صدا و سیما داریم، این آثار از شبکه‌های سراسری سیما پخش خواهند شد.

راهکار مقابله با قدرت‌های بزرگ دنیا، قدرت‌مند شدنِ ماست

سردار حسن عبداله‌زاده جانشین فرماندهی سپاه فجر استان فارس یکی از مهمانان ویژه این مراسم بود. سردار عبداله‌زاده هم در این مراسم روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: در عنوانِ این جشنواره؛ «تئاتر»، «مقاومت» و «بین‌المللی» بودن را می‌بینیم. این رویداد از کربلا کارش را آغاز می‌کند و در مشهد به پایان می‌رسد. این حرکت از حرم تا حرم بسیار ارزشمند است. از سوی دیگر این عزیزان می‌خواهند موضوعات مورد نظر خود را با زبان زیبای هنر به مخاطب منتقل کنند. امروز از هنر برای بیان مفاهیم مختلف استفاده می‌شود و بازخوردهای بهتری هم گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود. وقتی نام روایت فتح می‌آید، حیف است که از شهید آوینی یاد نکنیم. شهید آوینی با زبان زیبای هنر، زاوایای پنهانی از دوران دفاع مقدس را برای ما روایت کرد. شهید آوینی هنر را به عنوان ابزاری برای خدمت به ظهور و آخرالزمان استفاده می‌کرد.

سردار عبداله‌زاده گفت: موضوع بعدی «مقاومت» است. مقاومت یعنی اینکه عده‌ای از عزیزان این مرزوبوم جانانه ایستادند و نگذاشتند یک وجب از خاک‌شان نصیب دشمن شود. اگر این مقاومت روایت نمیشد، چه بسا که دشمنان می‌خواستند این روایت را وارونه به جوانان منتقل کنند.

وی تاکید کرد: امروز برخی از افراد با استفاده از فضای مجازی دنبال متشنج کردنِ فضای کشور هستند. آنها می‌خواهند دوران قبل از انقلاب را تطهیر کنند. در حالی که در ۲۰۰ سال گذشته، ما در هر جنگی که داشته‌ایم، بخش‌هایی از خاک کشورمان را از دست داده‌ایم. ولی هنرمندان واقعی که همان شهیدان دوران دفاع مقدس هستند، نگذاشتند حتی یک وجب از خاک کشور نصیب دشمن شود.

جانشین فرماندهی سپاه فجر استان فارس گفت: گفتمان مقاومت گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمانِ حضرت امام(ره) است. امروز انقلاب اسلامی دشمنان زیادی دارد که جنگ‌های ترکیبی و شناختی علیه ما به راه انداخته‌اند. آنها می‌دانند که انقلاب اسلامی دارای قدرت است و یکی از اضلاع قدرت در منطقه است. امروز انقلاب اسلامی در مقابل اهدافِ کشورهای استعمارگر ایستاده است.

وی تاکید کرد: در گذشته ما حتی برای سیم‌خاردار هم باید دست به دامنِ واردات می‌شدیم. امروز اما به جایی رسیده‌ایم که در اسناد امنیت ملی امریکا بحث می‌کنند که چگونه باید در مقابل قدرت جمهوری اسلامی به امکانِ بازدارندگی برسند. راهکار مقابله با قدرت‌های بزرگ دنیا، قدرت‌مند شدنِ ماست.

جایزه ۱۰ میلیون تومانیِ رئیس روایت فتح برای همه گروه‌های نمایشی

آخرین سخنران این مراسم محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح بود. او در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از تمام گروه‌های حاضر در بخشِ «رادیو تئاتر» گفت: حضور شما در این شرایط حساس در این دوره از جشنواره به راستی که چون حرکتی جهادی است. امیدوارم کاستی‌هایی که بوده را بر ما ببخشید. از دبیر جشنواره می‌خواهم که برای هر کدام از گروه‌های حاضر در جشنواره مبلغ ۱۰ میلیون تومان را به دستمزد آنها اضافه کند.

قدردانی از آرتین نقطه عطف جشنواره تئاتر مقاومت

در بخش مهمی از این مراسم و با حضور مسئولان جشنواره تئاتر مقاومت و مسئولان استانِ فارس، از آرتین حجازی قدردانیی شد. آرتین همان پسری است که پدر، مادر و برادرش را در حمله‌ تروریستیِ شاه‌چراغ از دست داد. خودِ آرتین هم در این حمله‌ تروریستی زخمی شد.

بخش نهاییِ مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز اختصاص داشت.

متن بیانیه هیات داوران به این شرح بود:

«رادیو تئاتر به عنوان حوزه‌ای میان رشته‌ای با تلفیق دو زمینه‌ی نمایش رادیویی و اجرای زنده روی صحنه، با حدود یک دهه قدمت عرصه‌ی نوظهوری در هنرهای نمایشی محسوب می‌شود که در برخی کشورها صاحب اجرای حرفه‌ای و گیشه شده است. اما هنوز ظرفیت‌ها و امکاناتش در ایران مورد شناخت دقیق هنرمندان قرار نگرفته است.

گرچه صداپایگی، حضور میکروفون درصحنه و خوانش بازیگران از روی متن مبنای رادیوتئاتر است اما باید به تفاوت‌های آن با نمایش‌نامه خوانی و نمایش رادیویی توجه ویژه داشت.

بنابراین هیات داوران ضمن تشکر از تلاش‌های ستودنی گروه‌های حاضر در بخش رادیوتئاتر هجدهمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت، تاکید بر موارد ذیل را به عنوان مولفه‌های اصلی این گونه ضروری می‌داند:

متن اختصاصی و متناسب با ظرفیت‌های ژانر

 

طراحی لباس: باید توجه داشت سوای صدا، تناسب و تصویر بازیگر، به ویژه لباس با نقش، عامل بسیار قابل توجهی است.

دکور، طراحی صحنه و میزانسن

نورپردازی

موسیقی

امید که طی دوره‌های آتی شاهد بهره برداری هرچه بیشتر هنرمندان از این امکانات و ظرفیت‌ها باشیم.»

برگزیدگان بخش رادیو تئاتر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به این شرح اعلام شدند:

بخش فولی آرت و افکت

جایزه این بخش به محمد رضا قبادی‌فر از تهران برای نمایش «در لانه زنبور» رسید.

بخش تهیه کنندگی

جایزه این بخش به سولماز ملکی از اردبیل برای نمایش «آخماز» رسید.

بخش نمایشنامه نویسی

در این بخش از هاجر کوشکی از شیراز برای نمایش «بر سر نیزه هلال را دیدم» و پژمان شاهوردی از رشت برای نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» تقدیر شد.

جایزه این بخش به اصغر خلیلی برای نمایش «روایت ناتمام زیبای خط خطی» رسید.

کارگردانی

جایزه نفر سوم به دنیا فتحی برای نمایش «در دل خاک» از تهران رسید.

جایزه نفر دوم به شاهد مجتهدزاده برای نمایش «آخماز» از اردبیل رسید.

جایزه نفر اول به بهاره کاظمی برای نمایش «روایت ناتمام زیبای خط خطی» از قزوین رسید.

بازیگری مرد

جایزه نفر سوم به طور مشترک به حسین نوروززاده برای بازی در نمایش «آخماز» و حسین اسفندیاری برای بازی در نمایش «نامه‌های شرجی» رسید.

جایزه نفر دوم به عمار رسولی برای بازی در نمایش «روایت ناتمام زیبای خط‌خطی» رسید.

جایزه نفر نخست به شهرام ولی‌زاده برای بازی در نمایش «برنیزه هلال را دیدم» رسید.

بازیگری زن

جایزه نفر سوم به طور مشترک به سمیه رضایی برای بازی در نمایش «در دل خاک» و راحله رحیمی برای بازی در نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» رسید.

جایزه نفر دوم به بهاره کاظمی برای بازی در نمایش «روایت ناتمام زیبای خط‌خطی» رسید.

جایزه نفراول به زهرا عبدلی‌دلاور برای بازی در نمایش «گره آخر» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به دلیل استفاده درست از مشخصات اجرایی رادیو تئاتر به گروه نمایشی «پل حمید» به کارگردانی علی حسینقلی‌زاده از تبریز اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به پاس حضور مهرآفرین فرشته کوچک و هنرمند بزرگ عرصه رادیو تئاتر در این جشنواره به ثنا میرزایی اهدا شد.

چهار گروه نمایشی «در دل خاک»، «پل حمید»، «روایت ناتمام زیبای خط خطی» و «زنده عشق» مستقیم به بخش رادیو تئاتر جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در هفته‌های آتی بخشِ صحنه‌ایِ خود را در مشهد مقدس برگزار می‌کند.