گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «رضا» نوشته مائده اسداللهی، محدثه رمضانی، فاطمه زارعی و فائزه امیرحسینی و کارگردانی امیرحسین آقایی از بیستم شهریور ساعت 18:45 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است و زهرا ‌آقاپور، صفورا خوش‌طینت، شادی ‌شاه‌علی، منصور ‌عربی، سالار کریم‌خانی و پیمان ‌محسنی در آن ایفای نقش می‌کنند.

امیرحسین آقایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «رضا» و اجرای آن گفت: نمایشنامه در کارگاهی که سال 91 جابر رمضانی برگزار کرده بود نگاشته شد و حاصل آن اجرای نمایش در همان سال و همچنین جشنواره تئاتر فجر بود. من که از سال 1396 به عنوان کارگردان فعالیت نداشتم، تصمیم گرفتم نمایشی به صحنه بیاورم و بسیار اتفاقی با این متن آشنا شدم و از آنجا که نمایشنامه به فضا و دغدغه‌های ذهنی من نزدیک بود، با کسب اجازه از رمضانی تصمیم گرفتم آن را اجرا کنم.

او درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: «رضا» شامل 9 اپیزود و 9 قصه متفاوت است که اتفاق‌های آن در یک هتل در شهر مشهد می‌گذرد. این نمایش داستان افراد مختلف از اقشار متفاوت جامعه با تفکر و طبقه‌های متفاوت اجتماعی است که به قصد زیارت به شهر مشهد آمده‌اند. در حقیقت این نمایش یک اثر اجتماعی است و اتفاق‌های آن هم در زمان کنونی می‌گذرد.

آقایی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان در اجرا وفادار به نمایشنامه اصلی بوده یادآور شد: تا جای ممکن به متن اصلی وفادار بودم و تغییرات موجود در اجرا ماحصل بازی بازیگران، ایده کارگردانی و همچنین بازنگری در متن بر این اساس بوده که ده سال از نگارش آن گذشته است. البته چند تغییر هم بر اساس نظر شورای نظارت و ارزشیابی در نمایش اعمال شده است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «رضا» اظهار کرد: این نمایشی اپیزودیک است و فضای آن رئال و من نیز در کارگردانی از المان‌های نمایش ایرانی استفاده کرده‌ام تا صرفاً کارگردانی رئالیستی نباشد.

395725_1840549148_1000_667

او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: متاسفانه با توجه به شرایط کنونی جامعه، آثار نمایشی روی صحنه به خوبی دیده نشد چرا که به دلیل قطع شدن اینترنت تبلیغات با مشکلاتی مواجه بود. هم اینکه مخاطبان کمتری برای تماشای نمایش‌ها به سالن‌ها آمدند و این موضوع باعث سردرگمی گروه‌های نمایشی برای ادامه اجرا یا توقف آن شده است. بسیار علاقه‌مندم این نمایش از سوی مخاطبان دیده شود.

آقایی در پایان گفت: بسیاری از گروه‌های نمایشی امید داشتند همچون سال‌های گذشته در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشند و تصمیم دبیر جشنواره مبنی بر اجرای آثار تازه در این دوره منجر شد از این حضور ناامید شویم. امیدوارم تصمیم مدیران تئاتر فجر به گونه‌ای باشد که زحمت‌های گروه‌های نمایشی بی‌نتیجه نماند.

دیگر عوامل نمایش «رضا» عبارتند از سرپرست نویسندگان: جابر ‌رمضانی، مدیر تولید: غزاله عبادی، طراح نور: فرشاد ‌نصیری، طراح لباس: مهسا خسروسرشکی، ندا فرجی، طراح صحنه: امیرحسین ‌آقایی و رضا ‌غیور، طراح پوستر و بروشور: سارا دهج، ساخت تیزر: مصطفی قصابی، عکاس: مصطفی فرج‌زاد، انتخاب موسیقی: مبین بهاروند، دستیار لباس: ثنا حیدری، گروه کارگردانی: محمدجواد کاظمی‌فرد و ریحانه چزانی و روابط‌ عمومی و تبلیغات: صدرا ‌صباحی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.