گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «الکترا» نوشته و کار فرزاد امینی از 20 شهریور ساعت 19:30 در پلتفرم هنرهای اجرایی پستوخانه ‌مستقل ‌تهران روی صحنه است و بازیگران آن (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از نازنین‌زهرا برومند، آزیتا رحیمی، شاهین عبدیان، مونا کریمی، غزل منعمی و یاسمن مؤمنی.

امینی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری «الکترا» گفت: به طور کلی در این تراژدی یا متون دیگری که کار کردم مثل «عشق سال‌های وبا» از مارکز (در سالن سمندریان ایرانشهر) یا متن «کرکس» از سودابه فضایلی (در سالن ناظرزاده) این‌گونه نیست که بر اساسِ برداشتی از شرایط اجتماعی و امور جاری روز از منظر اجتماعی و سیاسی به آن‌ها بپردازم. کلاً به مسائل جاریِ اجتماعی بی‌علاقه هستم. در مجموع این‌گونه نیست که ایده‌ای از بیرون به ذهنم خطور کند و در متون بگردم بر اساس آن نمایشی به صحنه بیاورم.

او افزود: بلکه دوست دارم درون یک متن بروم. خود متن بوده که حتماً من را در خودش فرو برده است. این روند از درون روحِ متن و کلماتِ متن آغاز می‌شود و آنچه می‌یابم مرا برمی‌انگیزده و سپس نوشتن نمایشنامه‌ شروع می‌شود تا برود روی صحنه. تاریکى و غمى که در تراژدى «الکترا» بود من را مجذوب کرد. این غم که انسان تا کجاست توانِ قساوت و خونریزى‌اش؟ روند نگارش نمایشنامه همزمان با تمرین حدود دو سال طول کشید و نمایش حدود دو ماه پیش در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه آمد.

امینی در ادامه درباره اجرای مجدد این نمایش اضافه کرد: علاقمند بودم مخاطبان دورتادور صحنه نشسته و تماشاگر این نمایش باشند. متاسفانه سالن‌های شهر تهران این امکان را ندارند و وقتی فهمیدم تئاتر مستقل این امکان را دارد بر آن شدم آن را مجدد روی صحنه آورم. همیشه دوست داشتم تماشاگر هر چهار سوى اجرا ناظر باشد و این ساختار را بخشى از زیبایى‌شناسىِ کارم می‌دانم و در تئاتر مستقل این امکان میسر شد.

45161_012.2d42c6

امینی درباره موضوع و مضمون نمایش اظهار کرد: «الکترا» تاریک‌ترین تراژدی یونان باستان است که بر اساس آن فرزندانی مادر خود را به قتل می‌رسانند و فکر می‌کنم این انتهای توان یک انسان در شقاوت و سنگدلی است و مضمون دردناک دارد. این موضوع توان فکریِ تراژیکى داشت که به آن بپردازم و روی آن کار کنم چرا که چنین توانی در درام معاصر و کلاسیک ایرانی نداریم. تراژدى همیشه من را در مغناطیس خودش جذب می‌کند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره سبک و فضای اجرایی «الکترا» یادآور شد: در این سال‌ها که نمایش‌هایی را به صحنه آوردم، تمرکزم بر تئاتر بر اساس بازی بازیگر، بدن و صدای آن‌ها بوده و نیز آکسسوار نقش مهمی داشته است. این فضا را از نمایش‌های فولکلوریک همچون آیین‌های قوم‌ها و ملت‌ها، نیایش‌ها، سوگ‌ها و جشن‌ها و نیز تعزیه دریافت کرده‌ام. طی این بیست سال در پانزده نمایش ابتدا غریضی و در ادامه آگاهانه بر تئوری و سنتِ گروتفسکی متمرکز بوده‌ام.

امینی درباره تغییر اجرای مجدد این نمایش نسبت به اجرای آن در تئاتر شهر گفت: تنها برخی میزانسن‌ها بر اساس چیدمان تماشاگر تغییر کرده که البته در تمرین به همین شکل بود اما مجبور شدیم آن را بر اساس تالار سایه که یکسویه بود تغییر دهیم.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از مدیر صحنه و اجرا: مهناز میرجلیلی، دستیار صحنه: مهدی عامل، گریم: پریسا گردشی، عکس: عماد ‌دولتی و گرافیک: امیرعلی علیشاهی. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش «الکترا» را از سایت تیوال تهیه کنند.