به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، همزمان با هفته دولت، دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی، با هدف ترسیم زیست‌بوم فرهنگی، حرفه‌ای، صنفی و ارائه گزارش‌های کمی و کیفی از امور جاری تئاتر کشور اتاق وضعیت تئاتر ایران را تشکیل داد. 

مهدی کاموس، مدیر دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی درباره ماهیت این دفتر گفت: «اتاق وضعیت تئاتر ایران چشم و قطب نمای تئاتر ایران و امور جاری مربوط به آن است. امیدوارم این اتاق مقدمه راه‌اندازی پایگاه داده‌های فرهنگی-هنری تئاتر ایران باشد. »

او درباره اهداف و ضرورت اتاق وضعیت تئاتر ایران افزود: «هدف اصلی تشکیل اتاق وضعیت تئاتر ایران ترسیم زیست‌بوم فرهنگی، حرفه‌ای و صنفی و ارائه گزارش‌های کمی و کیفی از امور جاری تئاتر کشور است. امور جاری تئاتر مربوط به همه حوزه‌های تولید، آموزش، گروه‌های نمایشی، جشنواره‌ها و غیره می‌شود . اهمیت و ضرورت راه‌اندازی اتاق وضعیت تئاتر ایران به نقش این گزارش‌ها در سیاست‌گذاری و همچنین تولید تئاتر برمی‌گردد. بی‌تردید گزارش‌های این اتاق هم برای سیاست‌گذاران در توزیع امکانات و خدمات و هم برای جامعه حرفه‌ای تئاتر در شناخت نیازها و آسیب‌های تئاتر کشور قابل استفاده خواهد بود.»

مهدی کاموس در پایان افزود: «در طول سال‌ها بر اساس پژوهش‌ها و گزارش‌هایی که در اداره کل هنرهای نمایشی، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای مربوط جمع‌آوری‌شده ما را با تجمیع داده‌هایی روبه‌رو کرده است که می‌توانیم به گزارش‌های تحلیلی درباره  موضوعات و مسائل مهم تئاتر کشور بپردازیم. این گزارش‌ها می‌تواند برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب برای تئاتر، گروه‌های تئاتری، تئاتر در استان‌های کشور و برای نمایشنامه نویسان، بازیگران، پژوهشگران و کارگردانان مفید باشد و مورد استفاده قرار بگیرد.»

اتاق وضعیت تئاتر ایران بر اساس داده‌های آشکار کمی به تحلیل‌های کیفی درباره نظام موضوعات و مسائل تئاتر کشور می‌پردازد.