گروه تئاتر هنرآنلاینمرادعلی زینعلی از هنرمندان حاضر در دوازدهمین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان که مجلس شبیه‌خوانی شهادت حضرت قاسم (ع) را ساعت 20:15 فردا سوم شهریور در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهد کرد، درباره اهداف و رویکردهای خود از این حضور گفت: مهم‌ترین هدف ما از اجرای تعزیه، رساندن صدای قیام کربلا از بستر هنرهای نمایشی به گوش نسلی است که سالیان سال است با توسل به ائمه معصوم و شهدای کربلا، تلاش می‌کند روز به روز بر اخلاق و انسانیت خود بیفزاید و مسیر تکامل را طی کند.

زینعلی افزود: حال‌آنکه در قیام کربلا، رحمت الهی نصیب تمام سپاه امام حسین (ع) شد و در این میان، شجاعت نوجوان دشت کربلا حضرت قاسم (ع) درس زندگی برای تمام نوجوانان دوران است.

او با اشاره به نقش و جایگاه هنر تعزیه در انتقال پیام واقعه عاشورا به نسل‌های جدید گفت: در شرایطی که بسیاری از رسانه‌ها به تبلیغ علیه ارزش‌های دینی مشغول هستند، یکی از رسالت‌های ما این است که با بیان شکل و شمایل رشادت‌های یاران امام حسین (ع)، جوانان امروز را به این سنت حسنه دعوت کنیم و تعزیه حضرت قاسم گوشزد کننده این مهم است که حق‌طلبی سن و سال ندارد و هر انسان در هر جایگاه و مقام و مرتبه‌ای می‌تواند در این مسیر حتی تا پای جان گام بردارد.

این هنرمند حاضر در دوازدهمین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان به اجرای تعزیه در این رویداد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اجراهای ما با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و این مهم حاکی از آن است که هنر تعزیه روز به روز بیشتر در دل مردم جای خود را باز می‌کند و چه‌بسا در قیاس با دیگر آئین‌های عزاداری، تأثیر بسیار زیادی روی عزاداران داشته باشد.

زینعلی با تأکید بر اینکه امام حسین (ع) و یاران باوفایش در قلب‌های مردم جای دارند، اذعان داشت: هنر تعزیه از ارزش بسیار زیادی برخوردار بوده و این هنر نیز جایگاه خود را در میان مردم اعصار مختلف داشته است تا جایی که طی سال‌های اخیر، تعزیه ایرانی در یونسکو به ثبت ملی رسیده و ریشه‌های دین اسلام را روز به روز تنومندتر ساخته است.

او در خاتمه بیان کرد: بازگویی وقایع مذهبی و مصائب خاندان رسول اکرم (ص) به زبان تعزیه در کنار سایر گونه‌های هنری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در این میان رویداد تئاتر صاحبدلان نقش بسزایی در پرداختن به این مهم ایفا می‌کند.

آثار شبیه‌خوانی دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان از 29 مرداد تا هفتم شهریور پس از اذان مغرب در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می‌شوند.