گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «پیش از کشتن» نوشته شهرام احمدزاده با طراحی و کارگردانی آرش دادگر از هشتم مرداد ساعت 19:45 در سالن شماره دو پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. امین ‌طباطبایی، عمار ‌عاشوری، امیر رجبی، ندا حبیبی، الهام ‌ابنی، آرش ‌دادگر، آبان ‌زارعی، سعید ‌راستی، شیرین صفایی، مهراب رستمی، آیت ‌بی‌غم، هانیه ‌مهری، سیدشهاب‌الدین خاضع‌حق، یونس افسری، مینا ‌امامی، مهدی سلطانی، هانیه ‌موسوی و محمد خدایی در این نمایش بازی می‌کنند.

آرش دادگر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری «پیش از کشتن» گفت: از اسفند 99 کارگاهی با حضور 22 هنرجو با موضوع «آموزش تا اجرا» برگزار کردم و در مدت زمان آموزش با شهرام احمدزاده روی متن «اورستیا» اثر آیسخولوس شروع به همفکری کردیم تا نمایشنامه‌ای آماده و برای این آموزش استفاده شود.

او افزود: حاصل این همفکری نمایشنامه «پیش از کشتن» شد که با نام «چه کسی فرمانده را کشت» در بخش مهمان جشنواره تئاتر فجر طی دو اجرا روی صحنه آمد و سپس در اسفند 1400 حدود پنج ماه تمرین داشتیم تا با تغییر بسیار زیاد در گروه اجرایی و متن، نمایش «پیش از کشتن» برای اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد آماده شد.

دادگر ضمن اشاره به اینکه مضمون این نمایش در آثار دیگر گروه ما نیز دیده می‌شود یادآور شد: «پیش از کشتن» درباره انتقام شخصی و خانوادگی است. قتلی که در خانواده رخ می‌دهد و از نسلی به نسل دیگر جریان می‌یابد و دامنه آن قطع نمی‌شود. این کشتار خانوادگی است و خانواده به عنوان نهادی که جامعه را می‌سازد و به آن شکل می‌دهد، در درون خود دچار یک فروپاشی بسیار هولناک شده است. خواسته‌های شخصی، قدرت‌طلبی، غرور و تکبر و زیاده‌خواهی موجب این قضیه شده است.

4248875

این کارگردان درباره سبک و فضای اجرایی نمایش عنوان کرد: سبک و فرم اجرای گروه تئاتر کوآنتوم در دو دهه فعالیت، رسیدن به راهکارهای جدید برای اجراست که بتواند زاویه نگاه تماشاگر را نسبت به رویدادی که در صحنه اتفاق می‌افتد تغییر دهد و مخاطب به یک آگاهی مجددی از خود و صحنه دست یابد. متن برای ما به مثابه راه است. به همین دلیل ما در همه کارهای‌مان سعی کردیم معاصرسازی را مد نظر قرار دهیم و بتوانیم امر بیگانه‌سازی را برای تماشاگر روی صحنه ایجاد کنیم تا به یاد آورد، دوباره آشنا شود و مجدد لمس کند. از این رو در طراحی صحنه و لباس به سمت مینیمال رفتیم تا از حداقل‌ها و ابزارها بتوانیم حداکثر دریافت و داده به تماشاگر را داشته باشیم. همواره سیالیت در کارگردانی برایم مهم بوده و ریتم و فضاسازی از شاخصه‌هایی است که در کارهای گذشته ما تا امروز وجود داشته است.

این مدرس دانشگاه درباره ویژگی‌های نمایش «پیش از کشتن» خاطرنشان کرد: اگر مخاطبان با دیدگاه گروه تئاتر کوآنتوم آشنا باشند می‌دانند که ما حدود دو دهه است پروژه‌های خودمان را بر اساس بازخوانی و برداشت آزاد از آثار کلاسیک، رمان‌ها و داستان‌ها روی صحنه می‌آوریم. بر این اساس تاکنون آثار بسیاری چون «کالون و قیام کاستلیون»، «مکبث»، «شاه لیر»، «هملت»، «آژاکس»، «داستان‌های کارور»، «صبحانه‌ای برای ایکاروس» و... را اجرا کردیم. جذابیت‌های «پیش از کشتن» نیز مرتبط است با همان دیدگاه‌هایی که گروه داشته است؛ جستجو در لایه‌های زیرین، فشردگی مناسبات و روابط، جهان‌های کشف‌نشده و راه‍کارهای جدید برای روایتی نو.

آرش دادگر در پایان صحبت‌هایش گفت: نمایش «پیش از کشتن» یک تجربه و یک کار کارگاهی است و قرار نیست حتما بگوییم موفق بوده‌ایم. دستاوردهایمان را با دیگران تقسیم می‌کنیم و این دستاوردها می‌تواند ما را پیش ببرد. به اعتقاد من تئاتر بدنه، تئاتر تجربی و تئاتر کارگاهی، باید حمایت شود، چرا که اگر نباشد تئاتر به یک سترونی کامل می‌رسد آنچه اکنون شاهد آن هستیم.

در خلاصه داستان نمایش «پیش از کشتن» آمده است: آگاممنون برای پیروزی در جنگ تروا مجبور می‌شود دختر خود ایفی ژنی را قربانی کند. مادر آن دختر (کلمنتسترا) پس از بازگشت فاتحانه آگاممنون از جنگ ۱۰ ساله، شوهرش را در وان حمام با تبر به قتل می‌رساند. سال‌ها بعد الکترا و اورست (فرزندان دیگر خانواده) به انتقام قتل پدرشان، مادر خود را به همراه معشوقش (آگیستوس) می‌کُشند.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.