به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور پس از تماشای «اپرای عاشورا» گفت: ویژگی بارز این اپرا، ظرافت در به تصویر کشیدن واقعه‌ای است که از مباحث اعتقادی بسیار خاص ما است. ما به منظور نشان دادن دو موج حق و باطل گاهی دچار مشکل هستیم؛ طبیعتاً قیام عاشورا به عنوان نقطه عطف قیام انبیاء علیهم السلام، نمایشگاه اصلی تقابل حق و باطل است که این تقابل تا امتداد تاریخ کشیده می‌شود. 

او در ادامه افزود: «اپرای عاشورا» با بیان و زبان هنری خود و با ترکیبی از موسیقی، تعزیه و نمایش عروسکی به عنوان یک اثر هنری برایم بسیار جذاب بود. اگر بتوانیم به سایر باورهای اعتقادی، زبان تصویر، صوت و ملودی دهیم، حتماً خواهیم توانست این ارزش‌ها را برای نسل جوان و نوجوان و همچنین سایر مخاطبان بسیار شیرین‌تر کنیم. به نظر می‌رسد اپرای عاشورا از حیث فاخر بودن و از این نظر که عوام آن را می‌پسندند و خواص آن را می‌فهمند و در آن تعمق می‌کنند، یک شاهکار بود. 

وی گفت: این اثر هنری نشان داد که واقعه عاشورا تا چه اندازه دارای ظرفیت است؛ این واقعه انصافاً در تاریخ فرهنگ شیعی به شدت تصویرپردازی شده و دست هنرمندان را باز گذاشته برای بازتولید این جریان. امیدوارم ما، به ازای هر یک از قله‌های شکوه حیات دینی‌مان بتوانیم مشابه اپرای عاشورا را که مرهون تصویرگری است، تولید کنیم.   

سیدمحمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خاطرنشان کرد: «اپرای عاشورا» اثری تاثیرگذار بود. طی چند قرن اخیر در عرصه‌های مختلف هنر ایرانی از نمایش و موسیقی گرفته تا سینما و ... با شکل‌های گوناگون نسبت به واقعه عاشورا مکرراً ادای دین شده است. اپرای عاشورا نیز تلفیقی از نمایش، موسیقی و تعزیه است که به نظرم اثری ارزشمند، تاثیرگذار، شیرین و دارای ظرفیت بالای هنری است. 

هاشمی همچنین عنوان کرد: به نظرم حضرت حق، محبتی از جلوه حضرت ابا عبدالله (ع) در قلب‌های مومنان قرار داده و سالیان سال، هنر آیینی خواهد جوشید و امیدوارم هر سال و هرلحظه نیز متعالی‌تر، بادوام‌تر و اثرگذارتر شود. 

اپرای عاشورا به همت بنیاد رودکی و همکاری گروه تئاتر عروسکی آران با بازآفرینی و کارگردانی بهروز غریب‌پور از ۱۹ مرداد در تالار وحدت روی صحنه رفت و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت اجرای پایانی آن را از طریق سامانه تیوال تهیه کنند.